Moderna webbplatser laggar mer än spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Desto starkare hårdvara desto latare mjukvara-utvecklare.

Såg detta mönster för 15år sedan.

Samma sak här för 30 år sedan, då jag tyckte att Visual Basic i Windows var extremt bloatat och långsamt jfm Assembler på Amigan Tyvärr bidrog denna optimering till Amigans död enligt mig, då alla spel rullade fint på en 68000 resp. 68020. Dvs behovet av att uppgradera var obefintligt för den stora skaran som enbart hade Amiga som en speldator.

På konsolmarknaden känns det som att optimering dog i samband med Xbox 360 och PS3:an.

Numera väntar man istället otåligt på "Pro"-versionen av sin favoritkonsol.

I övrigt ser jag inget fel med att utvecklare tar genvägar för enstaka applikationer eller webbsidor idag, men all bloat i Windows gör mig smått galen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Och du tycker inte det känns bloated när det räckte med följande blygsamma specs för winamp då:
Jag borde snarare kunna multitaska 100 - 1000ggr bättre än jag gjorde då i mitt ödmjuka tycke.
<Uppladdad bildlänk>

Jag tycker det är bloated men jag är inte förvånad över att de värderar utvecklartid högre än "bloatedness". Det är ju lätt att lösa, köp bättre hårdvara. För att situationen ska ändras behöver hårdvaran bli mycket dyrare eller utvecklartiden mycket kortare. Vi börjar väl närma oss plånboksgränsen vad det gäller hårdvara, men LLMs kanske gör utvecklartiden mycket kortare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Min uppfattning är att det är hugget som stucket. Visst går det fortare att komma igång med diverse ramverk, men den initiala vinsten äts efterhand upp när man vill göra saker som ramverket inte är byggt för, eller är dåligt på. För att inte tala om när man ska försöka optimera kod som är ramverksspahetti.

Missförstå mig rätt, jag använder också diverse ramverk. Svårt att låta bli. Men att lägga ramverk på ramverk på ramverk utan att reflektera, vilket många verkar göra, leder ofta till sega och svårhanterliga applikationer.

(För övrigt kodar jag också en del C. Det blir ju snabbast kod då Men ja, C#, Java och Rust har en del förenklingar som gör dem roligare som daily drivers. Men blev absolut en bättre utvecklare efter att jag lärde mig C.)

Dessutom underhåll över tid, ramverk får buggar och kända hål och släpper nya brytande major-versioner ibland varje år. Blir en stor del av jobbet att bara hantera sina ramverk när man går den vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Jag vet inte om jag har så mycket nytta idag av att man satt och kodade i assembler och c på åttiotalet mer än att jag kan förklara för mina barn hur en processor fungerar.

Att prata om kompilatorer och JIT i samma mening som webb är också märkligt. Nog för att det finns massa gamla javastackar som snurrar på men idag är jag grymt nöjd att slippa hoppa mellan massa olika språk för att få data till och från en databas från presentationslagret. Så jag tror bara du är rädd för förändring och vill gosa med gamla dinosaurier istället för att inse att de nya "komplexitetsmonstren" sopar banan med det som var innan.

WASM är en grej, kanske hört talas om Figma, Evan satsade tidigt på det och resten är historia. Förvisso C++, men knappast så att C är en kunskap som inte kan tillämpas på webben.

Har du koll på en hur webbläsare fungerar? JIT-delen är typ av av de viktigaste delarna i en modern browser och jag vet inte hur många gånger jag sett utvecklare försöka skriva smart kod helt oventande om att dom gör det värre för JIT och lägger energi och tid på helt fel saker. Jag vet inte varför du drar in Java i detta.

Du tror fel, jag kör ju rena rama nymodigheterna jämfört med vad många andra gör. Phoenix släpptes Augusti 2015 och är mitt förstaval för webb, React kom 2013 och Next 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Lata eller okunniga utvecklare?

Cash is king. Man tjänar inga pengar på att spara lite cpu-kraft hos slutanvändaren.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Min uppfattning är att det är hugget som stucket. Visst går det fortare att komma igång med diverse ramverk, men den initiala vinsten äts efterhand upp när man vill göra saker som ramverket inte är byggt för, eller är dåligt på. För att inte tala om när man ska försöka optimera kod som är ramverksspahetti.

Missförstå mig rätt, jag använder också diverse ramverk. Svårt att låta bli. Men att lägga ramverk på ramverk på ramverk utan att reflektera, vilket många verkar göra, leder ofta till sega och svårhanterliga applikationer.

(För övrigt kodar jag också en del C. Det blir ju snabbast kod då Men ja, C#, Java och Rust har en del förenklingar som gör dem roligare som daily drivers. Men blev absolut en bättre utvecklare efter att jag lärde mig C.)

Min uppfattning är att utan ramverk går allting långsammare att göra, du kommer aldrig ta ikapp den tiden.
T.ex. utveckla C# utan .NET Framework. Bara jobba mot Windows API:erna. Du får så mycket gratis. Och .NET Framework är inte långsamt.

Snackar vi webben så är det bättre nu där det delas upp i komponenter, direktiv, servicar etc, så att det går att underhålla. Istället för att i varje fil lägga in en referens till jquery och ha inline ajax anrop längst ned i filen.

Det är ingen naturregel att använda Angular, React osv är långsamt. Men det är lätt att det blir i komplexa applikationer och det tar tid att åtgärda, tid som sällan ges i företag med crunch-time.

Ett reellt problem är alla npm-paket man får på köpet dock, men det är ett ämne för en annan tråd.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Host
ELGIGANTEN.se... 😑
Host

Ja och innan deras "make-over" så hade dom ändå en relativt bra sida i mina ögon, fungerande med bra funktioner mm
Tragiskt

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

"Programvaran blir långsammare snabbare än vad hårdvaran blir snabbare." -Wirth's lag

Det behöver inte ens bli en ny programvara. Efter några år verkar en dator som tidigare klarat uppgifter utan lagg, inte längre klara samma uppgift. Det smärtar mig att detta är så flyktigt och att man får på nytt lösa samma problem med uppgraderade datorer, som man klarade utan att uppgradera dom för några år sen.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

<Uppladdad bildlänk>

Påminner mig om coreJS som jag läste om häromdagen. https://github.com/zloirock/core-js/blob/master/docs/2023-02-...

Det är en sida av myntet i alla fall.

Men märkt själv att utvecklare är ett udda släkte. I alla fall vissa har tydligen gjort det till sitt livsprojekt att trakassera x utvecklare och sen hoppar par till på tåget.

Många gånger undrar jag om dessa saknar kunskaper i programmering och bara klagar utan faktiskt göra en bättre lösning själva. Något jag valt göra i stället för klaga på andra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om Internet har varit oanvändbart senaste 10 åren utan adblocker, så skulle jag vilja påstå att idag är det smått oanvändbart utan scriptblocker. Jag blockerar 20-90% av alla websidors innehåll.

All form av tracking, "cookie consent", autoplay-videos som ligger inbäddande, bilder/annat trash. Bättre att utgå från att ingenting laddas, än att allt laddas, och släppa på efter behov.

Hela Internet har ju tyvärr blivit ett bloated clusterfuck på grund av SEO-optimering och "smarta funktioner".