Permalänk
Medlem

Thunderbolt 4 till DP

Tjenare,

Är inne på att köpa ett thunderbolt 4 till DP som ska stödja 3840x2160 på minst 144hz men hittat flera olika kablar, då jag vill inte köpa fel kabel skulle jag uppskatta ifall nån kunde länka en kabel som skulle kunna stödja detta.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av veis:

Tjenare,

Är inne på att köpa ett thunderbolt 4 till DP som ska stödja 3840x2160 på minst 144hz men hittat flera olika kablar, då jag vill inte köpa fel kabel skulle jag uppskatta ifall nån kunde länka en kabel som skulle kunna stödja detta.

Stort tack på förhand!

4k + 144Hz är svårt att hitta kablar för, 120 Hz är nog lättare att hitta kablar för.
Nördic är duktiga på att faktiskt sälja kablar för rimligt pris och dessutom hålla bandbredd som de lovar.
https://noerdic.se/collections/thunderbolt-4-usb-c-till-c-100...

Just 4k + 144 Hz + 3x8 bit färgdjup kräver 28.66 Gb/s. Kablaget ovan klarar av 40 Gb/s vilket är inom spec så gissningsvis funkar det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

4k + 144Hz är svårt att hitta kablar för, 120 Hz är nog lättare att hitta kablar för.
Nördic är duktiga på att faktiskt sälja kablar för rimligt pris och dessutom hålla bandbredd som de lovar.
https://noerdic.se/collections/thunderbolt-4-usb-c-till-c-100...

Just 4k + 144 Hz + 3x8 bit färgdjup kräver 28.66 Gb/s. Kablaget ovan klarar av 40 Gb/s vilket är inom spec så gissningsvis funkar det.

Fick för mig att många sa att det gick att få ut max hz genom thunderbolt 4 till DP kabeln alltså inte thunderbolt till usb c.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av veis:

Fick för mig att många sa att det gick att få ut max hz genom thunderbolt 4 till DP kabeln alltså inte thunderbolt till usb c.

Det borde inte göra någon skillnad, den analoga bandbredden är fortfarande begränsad i kabel och kontakt och då är det den "svagaste länken" som begränsar. (Generellt är det kontakterna som är problemet).

Däremot är 40 Gbps högre än det du behöver (som är 30 Gbps). Om du vill ha specifik en adapter-kabel som har USB-C/TB4 i ena änden och DP i andra så är det nog bara att köpa en sådan. Det gäller dock att bandbredden i kablaget är ok.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

4K@144Hz kräver DP 2.0, men det är osannolikt att varken din dator eller skärm har stöd för det. Mer troligt är att de båda har DP 1.4 och använder DSC-komprimering för att uppnå 4K@144Hz.

Så vad du behöver då är en kabel/adapter som klarar HBR3 (32,4 Gb/s), vilket motsvarar DP8K-certifiering. Icke certifierade kablar marknadsförs oftast bara som DP 1.4 och fungerar oftast också men med större osäkerhet om de håller vad de lovar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

4K@144Hz kräver DP 2.0, men det är osannolikt att varken din dator eller skärm har stöd för det. Mer troligt är att de båda har DP 1.4 och använder DSC-komprimering för att uppnå 4K@144Hz.

Så vad du behöver då är en kabel/adapter som klarar HBR3 (32,4 Gb/s), vilket motsvarar DP8K-certifiering. Icke certifierade kablar marknadsförs oftast bara som DP 1.4 och fungerar oftast också men med större osäkerhet om de håller vad de lovar.

Kommer det att funka med en sån kabel på endast 2 k och 3440x1440 resolutionen med thunderbolt 4 till DP?

För mig egentligen betyder inte att det måste vara thunderbolt än så länge jag kan få ut minst 144hz och en lika bra bild som med DP till DP så är jag nöjd.

Hittat följade kablar:
https://www.amazon.se/Silkland-DisplayPort-Thunderbolt-MacBoo...

https://www.amazon.se/uni-Displayport-kabel-bandbredd-kompati...

Permalänk
Medlem
Skrivet av veis:

Kommer det att funka med en sån kabel på endast 2 k och 3440x1440 resolutionen med thunderbolt 4 till DP?

Menar du om det kommer fungera även med lägre upplösning? I så fall ja, kabeln har ingen aning om vilken upplösning som används utan överför bara data, och lägre upplösning = mindre data att överföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Menar du om det kommer fungera även med lägre upplösning? I så fall ja, kabeln har ingen aning om vilken upplösning som används utan överför bara data, och lägre upplösning = mindre data att överföra.

Precis, jag tänker mer istället för DP till DP att jag använder thunderbolt till DP!