Nvidias VD: Ingen kan matcha våra AI-kretsar

Permalänk
Medlem

Dryg.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Mja, Nvidia. Dags att hitta en ny VD? Please.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk

sitter och väntat på att steam os blir mer kompatibelt med fler spel. Så jag enkligen kan kasta ut windows. efter det är det upp till villket gpu som lirar best på det operativsystemet.

Permalänk

Så eftersom Nvidia var först och mycket av dagens AI-kod är baserat på just Nvidias hårdvara så kan det svänga vilt när som helst när någon vill pröva bygga kod för andra tillverkare.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Jag har missat att även Intel är med nu. De är inte helt där än men de har något på gång, lite som med Arc: https://habana.ai/products/gaudi2/
Qualcomm är med på ett hörn, och AMD är ju någonstans också och de verkar ju rota sig bra på "allt utom AI" tack vare EPYC.

Så nog stämmer det att nvidia har konurrenter, även om de är king of the hill just nu.

Kul att följa ett nytt race, lite tråkigt att det påverkar priset på grafikkort men teknikutveckling är ju roligt oavsett anledning.

Permalänk
Medlem

... och det här är just varför jag aldrig gillat Jen-Hsun Huang, den skrävlande drygbulten. Men han är förstås inte ensam, det finns fler skitsnackande drygbultar i denna och andra branscher. Hujedamig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Högmod före fall. Var väll lite därför 3dfx dog? Dom kände sig så säkra och trodde konkurrenterna låg långt bak så de slutade väll kämpa.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Meh.

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk

Ai är lite tråkigt som det där internet. Företag hävdar de förbättrar olika utrustning för det, kan de inte fatta att ingen vill använda internet eller Ai?

För övrigt så har väl Jensen Huang till stor del rätt. De ligger verkligen i framkant när det gäller Ai på servrar. Men jag ser det mer som kortsiktigt, det är fortfarande ganska ny marknad, andra aktörer kommer ikapp. Detta bl.a. av politiska anledningar som att de ej vill vara beroende av USA.
Det tråkiga är om utvecklingen blir 2 lag, där de inte konkurrerar för de vill ej använda deras andra produkter.
Lite så är det på mobilsidan med Huawei.

Permalänk
Medlem

Luktar rejält med storhetsvansinne här

Permalänk
Quizmaster Göteborg 2022 & 2023

Lätt att googla "MI-300 vs H-100" för att jämföra hårdavaru prestanda.
Man kan ju också kolla upp Groq hårdvara