Hård och mjukvara för en hemmaserver

Permalänk
Medlem

Hård och mjukvara för en hemmaserver

Det börjar bli dags att fräscha upp hårdvaran här hemma och då samtidigt passa på att göra lite ändringar. Jag har inte superbra koll, men är inte helt obegåvad vad det gäller IT, servrar och nätverk.

Idag körs följande hårdvara och tjänster:

Synology DS414 som dels agerar filserver (SMB) och dels NVR (Synology Surveillance station). Denna har för övrigt tuffat på i princip 24/7 i över 10 år utan minsta tjaffs, men nu börjar den bli rätt trött, speciellt med NVR.
Rock Pi 4B med Home Assistant OS
Ubiquiti EdgeRouter 4
Ett gäng Ubiquiti APs

Förmågorna jag skulle vilja ha:

Filserver för lagring Inte speciellt mycket data, säg 8 TB. Som lagringsyta för mina Windowsmaskiner. Jag vill också på ett smidigt sätt kunna backa mina och familjens mobila enheter mot denna (Android/iOS). Det skall också på ett smidigt sätt gå att backa hela enheten mot USB-HDD och/eller en annan enhet offsite.

HomeAssistant för styrning av mitt hem.

Plex (när jag förstår varför detta är så bra, vilket jag inte gjort ännu...)

VPN Främst vill jag kunna nå mitt lokala nätverk utifrån med relativt god prestanda. Protokoll spelar mindre roll, bara det fungerar på diverse enheter relativt smidigt. Wireguard?

NVR Ett gäng kameror, den ena dummare än den andra. Det jag saknar idag är vettig objektdetektion så jag slipper få inspelningar för att ljuset ändrar sig eller för att det regnar framför kameran. Bra integration mot HA ska finnas.

Webbserver Möjlighet att hosta en enklare privat server, både webbsida och tjänster (för framtida bruk)

Tar jag steget och kör även router/brandvägg i detta så vill jag även kunna köra annonsblockering, och jag vill kunna köra hela nätverket via extern VPN (och då gärna kunna sätta regler för vilka enheter som körs via VPN och vilka som körs utan)

Jag ser lite olika lösningar:

Alternativ 1:
Likt idag så körs det mesta på dedikerad hårdvara. Så i princip behåll routern, köp en nyare NAS och kör HA på något med lite mer kraft i.

Alternativ 2:
Jag köper eller bygger en server som får köra några VM (proxmox?) med TrueNAS*, HA, pFsense*, Frigate* etc (behåller nog routern lite till - det känns lite läskigt att köra den i mjukvara just nu, men jag vill ha möjligheten)

Alternativ 3:

Som 2, men servern kör ett OS med containerlösningar för dom olika tjänsterna istället för VMs. Jag kan inte mycket om detta och har svårt att avgöra vad som är bra eller dåligt.

* = eller motsvarande

Stort fokus läggs vid att det är smidigt och stabilt. Med två småbarn finns inte längre tiden att googla i timmar för att lösa diverse problem. Säkerhet och integritet är såklart viktigt, men behöver inte gå till överdrift. Budget finns, men gärna så lite som möjligt.

Jag skulle inte direkt kalla mig kunnig, men jag kan grunderna i nätverk, datorer, OS och programmering. Jag har tidigare pysslat en del med olika servrar, SAN, NAS och switchar (HP/HPE, Dell och Cisco) och är inte främmande för CLI och dylikt, men jag uppskattar också när det mesta bara fungerar. Jag blev positivt överraskad av HA när jag började med det.

Så, vad tycker experterna på Swelockers är en bra lösning för mig? Vad hade ni valt? För och nackdelar? Finns det bättre lösningar som jag inte tänkt på?

Permalänk
Medlem

Tips på mjukvara:

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör själv både en Synology samt en TrueNAS-burk och båda har defintivit sina fördelar. De flesta av dina krav fungerar finfint med en TrueNAS med "jails". Jag kör själv Plex, Adguard home, Nextcloud och Home Assistant. Det kräver lite pill med bland annat användarrättigheter. Om du gillar att pilla med saker här och där är TrueNAS mycket kraftfullare än en Synology. Men Synology har ju en enormt användarvänligt gränssnitt och den stödjer ju också en mängd med olika plugins och VM:ar.

Så vill du ha mer flexibilitet och kan tänka dig att pilla lite med systemet, välj ex. TrueNAS. Annars tar du en turnkeylösning som Synology.

Edit: Byggde min TrueNAS-server på stabil hårdvara (2U 19" chassi med 12 diskplatser samt SuperMicro-hårdvara med EEC-stöd) och den fyllde nyligen 10 år. Då har den i princip varit igång 24/7 i 10 år utan några större hickups.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuomaz:

Tips på mjukvara:

Tack för tipsen!

Skrivet av Kr^PacMan:

Jag kör själv både en Synology samt en TrueNAS-burk och båda har defintivit sina fördelar. De flesta av dina krav fungerar finfint med en TrueNAS med "jails". Jag kör själv Plex, Adguard home, Nextcloud och Home Assistant. Det kräver lite pill med bland annat användarrättigheter. Om du gillar att pilla med saker här och där är TrueNAS mycket kraftfullare än en Synology. Men Synology har ju en enormt användarvänligt gränssnitt och den stödjer ju också en mängd med olika plugins och VM:ar.

Så vill du ha mer flexibilitet och kan tänka dig att pilla lite med systemet, välj ex. TrueNAS. Annars tar du en turnkeylösning som Synology.

Edit: Byggde min TrueNAS-server på stabil hårdvara (2U 19" chassi med 12 diskplatser samt SuperMicro-hårdvara med EEC-stöd) och den fyllde nyligen 10 år. Då har den i princip varit igång 24/7 i 10 år utan några större hickups.

Schysst input! Det kliar lite i fingrarna att bygga en burk, det måste jag erkänna. TrueNAS SCALE verkar ju rätt smidigt, och allt jag vill ha verkar finnas som "appar", så jag får väl försöka leta reda på lite hårdvara...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TrinitoN:

Tack för tipsen!

Schysst input! Det kliar lite i fingrarna att bygga en burk, det måste jag erkänna. TrueNAS SCALE verkar ju rätt smidigt, och allt jag vill ha verkar finnas som "appar", så jag får väl försöka leta reda på lite hårdvara...

Det låter bra. TrueNAS är ju en otroligt stabil plattform i min värld, så sätter du upp en "app", så brukar det funka bra även vid uppdateringar tex. ZFS är också enligt mig ett av de bättre filsystemen. Har för mig Synology använder BTRFS som visserligen också är ett Copy-on-write filsystem, men kanske inte har alla funktioner som ZFS. Min rekommendation är att du lägger lite extra tid på att hitta rätt hårdvara, det kommer spara dig strul i framtiden, både med mjukvara och hårdvara.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+