CS2 på sistone har börjat orsaka ständiga 100% CPU spikes som gör det ospelbart

Permalänk
Medlem

CS2 på sistone har börjat orsaka ständiga 100% CPU spikes som gör det ospelbart

Specs:

Ryzen 5600X
RTX 3080
ASUS B550 TUF
64GB RAM
Newton R3 1000W

Det är lättast att förstå magnituden av mitt problem om ni kollar på denna korta demo först, detta som händer är inte normalt, har aldrig varit med om något liknande och ingen jag känner har heller det. Detta händer bara i CS2 för mig.

CS2 funkade bra de första månaderna, men nu sedan en tid tillbaks är det helt ospelsbart. Det skedde Wndows & CS2 uppdateringar mellan tiden då det funkade, och att det inte gjorde det, så jag tror något hände där.

Som ni ser i videon så är det konstant hård stutter, samt att det känns som jag springer på is (som om jag hade hög ping) och ofta så bara hänger sig spelet (och datorn) helt i allt från 5 till 20 sekunder. Detta kan hända även om spelet är nertabbat, och det kan t.o.m hända i main menu och en kort stund efter jag stängt spelet (bara typ 1 minut eller så).

Jag har uppdaterat moderkort drivrutiner, upp- och nergraderat GPU drivrutiner, slagit REBAR på/av, testat köra i windows mode, olika upplösningar osv.

Andra rekommenderade några problem att debugga med; LatencyMon och WhySoSlow, så här nedan finns en gif och rapport från respektive:

LatencyMon rapport:
https://pastebin.com/9fXHd7Yd

WhySoSlow gif (varje gång ni ser CPUn spika i 100% så laggade det ingame, precis som i videon):

Permalänk
Medlem

Vad har du för utrustning?

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Vad har du för utrustning?

Just det, bra att du påminde mig, ska uppdatera posten med.

Ryzen 5600X
RTX 3080
ASUS B550 TUF
64GB RAM

Permalänk
Medlem

svchost.exe (IP Helper) extremt hög CPU användning i CS2 (40-45%)

Jag har inte till min kännedom sett eller märkt att detta förekommit i något annat spel, det är bara CS2. Det är nog ingen slump i och med att mitt CS2 spikar CPUn på 100% ständigt, vilket gör det ospelbart. Värt att nämna är att detta händer även i main menu. Inget annat spel/program har något sånt problem alls.

Om jag stänger av servicen så löser det sig för CS2. Dock så kan jag knappt ansluta till servrar längre... säger "No Steam logon" eller att den inte kunde ansluta till Steam servrar osv.

Det jag nämnde att CS2 spikar CPUn på 100% började efter ett tag, det var inte alltid så. Så jag kan bara anta att denna process inte höll på såhär i början när jag spelade CS2, någon Windows/CS2 uppdatering måste tagit sönder något.

Permalänk
Medlem

Börja med att lägga information om ditt hårdvara...
Och mjukvara

Permalänk
Medlem

@Cranzle du har redan en tråd om ditt cs2 problem, hålm dig till den istället för att skapa nya trådar: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1711358-cs2-pa-sistone...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

@Cranzle du har redan en tråd om ditt cs2 problem, hålm dig till den istället för att skapa nya trådar: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1711358-cs2-pa-sistone...

Ok tänkte dock att detta är egentligen ett Windows problem så jag hade gärna "flyttat" tråden hit då det är Windows som är problemet och inte hårdvara.

Skrivet av friArsenik:

Börja med att lägga information om ditt hårdvara...
Och mjukvara

Citat:

System Information report written at: 03/09/24 15:14:23
System Name: PHILIP-PC
[System Summary]

Item Value
OS Name Microsoft Windows 11 Home
Version 10.0.22631 Build 22631
Other OS Description Not Available
OS Manufacturer Microsoft Corporation
System Name PHILIP-PC
System Manufacturer ASUS
System Model System Product Name
System Type x64-based PC
System SKU SKU
Processor AMD Ryzen 5 5600X 6-Core Processor, 4200 Mhz, 6 Core(s), 12 Logical Processor(s)
BIOS Version/Date American Megatrends Inc. 2403, 2021-06-16
SMBIOS Version 3.3
Embedded Controller Version 255.255
BIOS Mode UEFI
BaseBoard Manufacturer ASUSTeK COMPUTER INC.
BaseBoard Product TUF GAMING B550-PLUS
BaseBoard Version Rev X.0x
Platform Role Desktop
Secure Boot State Off
PCR7 Configuration Binding Not Possible
Windows Directory C:\Windows
System Directory C:\Windows\system32
Boot Device \Device\HarddiskVolume8
Locale United Kingdom
Hardware Abstraction Layer Version = "10.0.22621.2506"
Username Philip-PC\Phili
Time Zone W. Europe Standard Time
Installed Physical Memory (RAM) 64,0 GB
Total Physical Memory 63,9 GB
Available Physical Memory 45,7 GB
Total Virtual Memory 90,9 GB
Available Virtual Memory 68,5 GB
Page File Space 27,0 GB
Page File C:\pagefile.sys
Kernel DMA Protection Off
Virtualisation-based security Running
Virtualisation-based security required security properties
Virtualisation-based security available security properties Base Virtualisation Support, DMA Protection, UEFI Code Readonly, Mode Based Execution Control
Virtualisation-based security services configured
Virtualisation-based security services running
Windows Defender Application Control policy Enforced
Windows Defender Application Control user mode policy Off
Device Encryption Support Reasons for failed automatic device encryption: TPM is not usable, PCR7 binding is not supported, Hardware Security Test Interface failed and the device is not Modern Standby, Un-allowed DMA-capable bus/device(s) detected, TPM is not usable
A hypervisor has been detected. Features required for Hyper-V will not be displayed.

Permalänk
Medlem

Bump:

Jag har hittat problemet; det är Windows servicen "IP Helper" som ligger på 45% CPU användning. Stänger jag av den servicen funkar spelet felfritt. Men jag kan inte ansluta till CS2 servrar utan servicen.

Så frågan är vad man kan ta för steg för att debugga denna service?

Jag tar gärna bort denna tråd för att använda den endan istället (då jag hittat vad problemet är och det inte är relaterat till AMD/CPU):
https://www.sweclockers.com/forum/post/20401819

Permalänk
Medlem

Är något i windows korrupt?

Testa att kör följande i cmd/kommandtolken som admin:

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Och sen:

sfc /scannow

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Är något i windows korrupt?

Testa att kör följande i cmd/kommandtolken som admin:

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Och sen:

sfc /scannow

Har kört båda dessa för ett par dagar sedan. sfc hittade korrupta filer och åtgärdade dem, och DISM verkade inte stöta på några problem.

Permalänk
Medlem

Har du testat att göra system återställning till tidigare punkter? Eller radera drivrutiner och installera om. Kommer denna slideshow/frysning direkt eller efter ett tag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Har du testat att göra system återställning till tidigare punkter? Eller radera drivrutiner och installera om. Kommer denna slideshow/frysning direkt eller efter ett tag?

Det händer så fort jag startat spelet, även i menyn.

Jag har inga återställningspunkter tyvärr, det var det första jag letade efter när jag märkte att problemet uppstod då jag genast misstänkte Windows hade gjort något (kan ju vara CS2 med). Att återställa Windows är verkligen det sista jag vill göra, jag har lagt mycket tid på att sätta upp min arbetsmiljö för jobbet. Vet inte ens om jag kan göra om det om jag ska vara ärlig.

Permalänk
Medlem

Stäng av NetBIOS servicen så startar inte den processen. Den servicen används bara till gammelprogram för att kommunicera med älde OS som inte stödjer nyare protokoll.

Har du bara moderna datorer på nätverket så har servicen ingen funktion alls och är bara där för bakåtkompatibillitet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Det händer så fort jag startat spelet, även i menyn.

Jag har inga återställningspunkter tyvärr, det var det första jag letade efter när jag märkte att problemet uppstod då jag genast misstänkte Windows hade gjort något (kan ju vara CS2 med). Att återställa Windows är verkligen det sista jag vill göra, jag har lagt mycket tid på att sätta upp min arbetsmiljö för jobbet. Vet inte ens om jag kan göra om det om jag ska vara ärlig.

Inte så länge sedan var det ett spell som kraschade high end grafikkort pga obegränsad bilduppdatering frekvens. Detta problem försvann efter att tillverkarna av spelet satt en begränsning.

Kanske man ska försöka undersöka problematiken i denna riktning.

Men min fråga kvarstår:
Har du testat att ta bort spelet (helt), ta bort drivrutiner, installera om drivrutiner, installera om spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Har kört båda dessa för ett par dagar sedan. sfc hittade korrupta filer och åtgärdade dem, och DISM verkade inte stöta på några problem.

Om du kör dem igen och det fortfarande är något korrupt så bör du installera om/återställa windows.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Stäng av NetBIOS servicen så startar inte den processen. Den servicen används bara till gammelprogram för att kommunicera med älde OS som inte stödjer nyare protokoll.

Har du bara moderna datorer på nätverket så har servicen ingen funktion alls och är bara där för bakåtkompatibillitet.

Verkar inte som det? Om jag stänger av servicen (IP Helper) kan jag inte ansluta till CS2 servrar längre. ChatGPT är inne på att servicen hjälper bl.a med IPv6 grejer, vilket kanske CS2 använder?

Skrivet av friArsenik:

Inte så länge sedan var det ett spell som kraschade high end grafikkort pga obegränsad bilduppdatering frekvens. Detta problem försvann efter att tillverkarna av spelet satt en begränsning.

Kanske man ska försöka undersöka problematiken i denna riktning.

Men min fråga kvarstår:
Har du testat att ta bort spelet (helt), ta bort drivrutiner, installera om drivrutiner, installera om spelet?

Jag har testat allt ovan. Problemet är inte GPU. Som sagt så funkar allt klockrent om jag stänger av IP Helper servicen. Lagget som inträffar är CPUn som spikar på 100%, vilket bevisligen beror på IP Helpern då det bara händer med den påslagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om du kör dem igen och det fortfarande är något korrupt så bör du installera om/återställa windows.

Har kört dem igen, inget korrupt fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Verkar inte som det? Om jag stänger av servicen (IP Helper) kan jag inte ansluta till CS2 servrar längre. ChatGPT är inne på att servicen hjälper bl.a med IPv6 grejer, vilket kanske CS2 använder?

Jag har testat allt ovan. Problemet är inte GPU. Som sagt så funkar allt klockrent om jag stänger av IP Helper servicen. Lagget som inträffar är CPUn som spikar på 100%, vilket bevisligen beror på IP Helpern då det bara händer med den påslagen.

En fundering... Kan du sätta en "lägre prioritet" på denna process i task manager? Sänka den till "Low" eller begränsa med tredje parts program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

En fundering... Kan du sätta en "lägre prioritet" på denna process i task manager? Sänka den till "Low" eller begränsa med tredje parts program?

Det drog ner användningen lite, men den ligger fortfarande på >30%. Hade ändå inte varit ett fan av den lösningen.

Permalänk
Glädjespridare

Kolla runt här efter sätt att stänga av tjänsten "IP helper" som verkar ha mycket att göra med stöd för IPv6-tunnling (som ännu ej bör vara särskilt nödvändigt) :

Google, sökning

...

Jag vill inte måla fan på väggen men svchost.exe ("service host") som ansvarar för att köra Windows-tjänster har historiskt varit lukrativt mål för malware/virus... kanske inte just den exe:n som infekteras, utan snarare underliggande (kanske "IP helper"-tjänsten?).

Just att svchost.exe börjar tugga överdrivet av systemresurser har uppmärksammats av många under lång tid. Indikativt för antingen virus etc. eller buggar/andra fel.

I dessa tider med ett pågående tredje världskrig (hybridkrigföring från ömsom kriminella grupperingar, ömsom rövarstater som Ryssland, Kina, Iran och Nordkorea), så hade du om du var jag "blåst rent", med installationsfiler nerladdade från bevisad virusfri dator och lagringsenhet.
Helst med borttagning av samtliga partitioner på systemdisken/-SSD:n innan ominstallation påbörjas.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

Kolla runt här efter sätt att stänga av tjänsten "IP helper" som verkar ha mycket att göra med stöd för IPv6-tunnling (som ännu ej bör vara särskilt nödvändigt) :

Google, sökning

...

Jag vill inte måla fan på väggen men svchost.exe ("service host") som ansvarar för att köra Windows-tjänster har historiskt varit lukrativt mål för malware/virus... kanske inte just den exe:n som infekteras, utan snarare underliggande (kanske "IP helper"-tjänsten?).

Just att svchost.exe börjar tugga överdrivet av systemresurser har uppmärksammats av många under lång tid. Indikativt för antingen virus etc. eller buggar/andra fel.

I dessa tider med ett pågående tredje världskrig (hybridkrigföring från ömsom kriminella grupperingar, ömsom rövarstater som Ryssland, Kina, Iran och Nordkorea), så hade du om du var jag "blåst rent", med installationsfiler nerladdade från bevisad virusfri dator och lagringsenhet.
Helst med borttagning av samtliga partitioner på systemdisken/-SSD:n innan ominstallation påbörjas.

Jag tror att om det fanns något virus i min IP Helper, hade det visat sig i andra spel/program och inte enbart i CS2. Jag har även skannat med Malwarebytes och den hittade inget.

Det kanske krävs en reset men som sagt kommer jag nog inte göra det förrän jag byter moderkort i år i så fall, för det är ett jävla jobb för min del. Ett tiotdal appar/spel som behöver installeras om, min WSL instans behöver backup och importeras in på nytt, massa annan data behöver backas up osv.

Nope, testade så fort jag såg patchen då det verkande lovande.

Permalänk
Glädjespridare

@Cranzle
Alright. Nej, om problemet är unikt med CS så kanske det blir mer kontraproduktivt med storsläggan.
Hoppas det bara är någon nyintroducerad bugg som "försvinner av sig själv" med patches/updates! 🤞🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

@Cranzle
Alright. Nej, om problemet är unikt med CS så kanske det blir mer kontraproduktivt med storsläggan.
Hoppas det bara är någon nyintroducerad bugg som "försvinner av sig själv" med patches/updates! 🤞🙏

Det är det jag hoppas på, eftersom detta dök upp efter ett tag. CS2 funkade som det skulle i några månader, sen efter någon CS2/Windows uppdatering dök detta problemet upp.

Permalänk
Medlem

Om detta är en bugg relaterat till ip6 så kan du testa att stänga av ip6 och köra ip4 enbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Om detta är en bugg relaterat till ip6 så kan du testa att stänga av ip6 och köra ip4 enbart.

Har testat det, samt att stänga av IP Helper. Det första gjorde ingen skillnad, och det senare gör att jag inte kan ansluta till CS2 servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Har testat det, samt att stänga av IP Helper. Det första gjorde ingen skillnad, och det senare gör att jag inte kan ansluta till CS2 servrar.

Testa köra process explorer, klicka på rätt svchost och under fliken "Threads" så kan du se lite mer noggrant vad som körs. Kanske kan få en hint om vad som spökar? Ett sätt att kanske komma närmare problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Testa köra process explorer, klicka på rätt svchost och under fliken "Threads" så kan du se lite mer noggrant vad som körs. Kanske kan få en hint om vad som spökar? Ett sätt att kanske komma närmare problemet

Process Explorer visar inget nytt. Jag såg bara svchost.exe som tog 45% CPU, samma som Resource Monitor visar.

Permalänk
Medlem

Under Threads som sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Under Threads som sagt

Säger att jag saknar ett plugin och sidan Microsoft hänvisar till har varit nere hela dagen så får återkomma när jag lyckats installera skiten