Kameraövervaka lagligt med integritetsmask?

Permalänk

Kameraövervaka lagligt med integritetsmask?

Håller på att installera kameraövervakning vid huset, har Unifi Protect och är nöjd med detta.

Har dock ett litet problem på baksidan av huset. Det är ju enbart tillåtet att filma sin egen tomt, detta gör att jag tvingas rikta kameran så att halva bilden är en tegelvägg. Detta medför att IR lampan lyser upp väggen på natten, och den del av gården som jag faktiskt är intresserad av blir väldigt mörk.

Om jag vrider kameran så IR lampan faktiskt lyser upp gården och inte väggen så riskerar jag att filma in i ett skogsområde som inte är min tomt och "dit allmänheten har tillträde". Detta är olagligt har jag förstått. Kamerorna har en funktion för att lägga ut en integritetsmask, dvs svart mask. Om jag lägger en svart mask över skogen, uppfyller jag lagstiftningen då? Eller räcker det med att kameran är riktad åt det hållet för att jag skall bryta mot lagen? Någon som haft liknande funderingar eller vet hur lagen ser på detta?

Permalänk
Medlem

Låter ändå som en fråga för lawline, men en intressant sådan. Svara gärna vidare här när du fått info

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av speedbrake88:

Håller på att installera kameraövervakning vid huset, har Unifi Protect och är nöjd med detta.

Har dock ett litet problem på baksidan av huset. Det är ju enbart tillåtet att filma sin egen tomt, detta gör att jag tvingas rikta kameran så att halva bilden är en tegelvägg. Detta medför att IR lampan lyser upp väggen på natten, och den del av gården som jag faktiskt är intresserad av blir väldigt mörk.

Om jag vrider kameran så IR lampan faktiskt lyser upp gården och inte väggen så riskerar jag att filma in i ett skogsområde som inte är min tomt och "dit allmänheten har tillträde". Detta är olagligt har jag förstått. Kamerorna har en funktion för att lägga ut en integritetsmask, dvs svart mask. Om jag lägger en svart mask över skogen, uppfyller jag lagstiftningen då? Eller räcker det med att kameran är riktad åt det hållet för att jag skall bryta mot lagen? Någon som haft liknande funderingar eller vet hur lagen ser på detta?

Det var så vi installerade mjukvaran för kamerabevakning i butik, med svart maskning på de områden som låg utanför vår lokal.
Dessa inspelningar har sedan överlämnats till utredande polis samt använts i domstol som bevisföring, allt utan problem.

Vi har även samma funktion i BRF:ens kamerabevakning, för att endast filma vårt eget område.

Det är ju detta som är syftet med integritetsmaskningsfunktionen.

Felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av speedbrake88:

Håller på att installera kameraövervakning vid huset, har Unifi Protect och är nöjd med detta.

Har dock ett litet problem på baksidan av huset. Det är ju enbart tillåtet att filma sin egen tomt, detta gör att jag tvingas rikta kameran så att halva bilden är en tegelvägg. Detta medför att IR lampan lyser upp väggen på natten, och den del av gården som jag faktiskt är intresserad av blir väldigt mörk.

Om jag vrider kameran så IR lampan faktiskt lyser upp gården och inte väggen så riskerar jag att filma in i ett skogsområde som inte är min tomt och "dit allmänheten har tillträde". Detta är olagligt har jag förstått. Kamerorna har en funktion för att lägga ut en integritetsmask, dvs svart mask. Om jag lägger en svart mask över skogen, uppfyller jag lagstiftningen då? Eller räcker det med att kameran är riktad åt det hållet för att jag skall bryta mot lagen? Någon som haft liknande funderingar eller vet hur lagen ser på detta?

nja det beror lite på hur bra kameror du har, man får filma utanför tomten om man inte kan identifiera personer. dvs har du en kamera med låg upplösningen eller det är långt till tomtgränsen är det vanligen inget problem, sedan lär det väll bli en diskussion huruvida man kan känna igen någon den dagen det anmäls. ( detta ändrades när drönare började användas)
annars kan du göra som du skriver använda maskerings funktionen i kameran.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Bara till att maska. Problemet kan vara att kamerans vinkel gör att maskningen blir ivägen när någon rör sig i förgrunden för att man maskat i bakgrunden. Det tyvärr inte så att den känner av att man går på din sida staketet och klipper ut personen. Men det kommer nog snart med ai.