Kungen av AIO-kylare när det kommer till "bang for the buck" i ny tappning testad av GN.

Permalänk
Medlem

Kungen av AIO-kylare när det kommer till "bang for the buck" i ny tappning testad av GN.

Frågan är om 420-varianten klarar att tygla den ryktade 14900KS. Kanske med bytta fläktar till Noctuas NF-A14 industrialPPC-3000 PWM-fläktar.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant hoppas swec kör en review.

Nya egenskaper skall vara 28% större volym på radiatorn då de optimerat flänsarna.
Samt ny pumpdesign
Samt medföljande contact frame till Intel!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Galen prestanda för pengarna igen. Framförallt på AMD-sidan.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Skulle precis göra en tråd, men se där ja.
Arctic har nära 50% rabatt just nu på dessa nya.
Beställde precis en 420 vit argb för 105€ med frakt. Ett pris jag inte tror vi ser igen.

Har väntat i evigheter på att Lian Li skall sändas hit, men som Steve säger så har dom stora problem med tillförlitlighet.
Jag tog upp detta med några reviewers som frontat Lian Li ganska hårt ett år eller så. Dom hade självklart inte hört nånting.

Nu lär ju Lian Li tappa massvis av kunder tror jag.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Moderator
Moderator

Grym produkt och riktigt galet intropris, men ändå lite bittert att det känns som att de kunde lyckats bättre med ramen etc.

Länk till deras shop nämnd ovan.

https://www.arctic.de/en/Liquid-Freezer-III-Series

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Värt att byta ut en Noctua NH-D15 mot en LF3 360?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Värt att byta ut en Noctua NH-D15 mot en LF3 360?

Ur ett ekonomiskt perspektiv nej.
Ur ett ljudmässigt, kanske (sätt noctua fläktar på freezer)
Visuellt, absolut

Har du amd så behöver du inte
Intel mår bättre av det pga deras tdp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ur ett ekonomiskt perspektiv nej.
Ur ett ljudmässigt, kanske (sätt noctua fläktar på freezer)
Visuellt, absolut

Har du amd så behöver du inte
Intel mår bättre av det pga deras tdp

Kör 7800x3d. 360 kostar strax över 900kr nu på deras rea. D15 verkar sälja för en skaplig slant på Tradera, så pengamässigt så blir det inte så stor skillnad egentligen, någon hundring bara.

Kör FD Define R5 och tycker det är galet trångt där inne med Noctuan. Har typ en centimeter mellan grafikkortet och Noctuan nu. Tänkte i så fall sätta radiatorn i toppen av chassit.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Kör 7800x3d. 360 kostar strax över 900kr nu på deras rea. D15 verkar sälja för en skaplig slant på Tradera, så pengamässigt så blir det inte så stor skillnad egentligen, någon hundring bara.

Kör FD Define R5 och tycker det är galet trångt där inne med Noctuan. Har typ en centimeter mellan grafikkortet och Noctuan nu. Tänkte i så fall sätta radiatorn i toppen av chassit.

Kör på då!, jag bytte av samma anledning då jag tyckte det var så ofantligt trångt i chassit med luftkylare

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ur ett ekonomiskt perspektiv nej.
Ur ett ljudmässigt, kanske (sätt noctua fläktar på freezer)
Visuellt, absolut

Har du amd så behöver du inte
Intel mår bättre av det pga deras tdp

Är det Noctuas 140 fläktar som blåser mest men med minst ljud fortfarande? Provar föbrilt att se sågon testa 140mm grejer ordentligt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är det Noctuas 140 fläktar som blåser mest men med minst ljud fortfarande? Provar föbrilt att se sågon testa 140mm grejer ordentligt.

Det är väl det generella att noctua är ett säkert kort pris perf livslängd

Phantek t30 trycker väl mer luft men de verkar inte vara lika driftsäkra.

Jag har själv ek fläktar och de trycker bra med luft och bra ljud bild.
Jag har även noctua och såg ingen skillnad ljud/perf med temp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Köpte en LF3 360 från Amazon för 870kr. Ska prova AIO för första gången. Kommer kyla en 7800X3D med lite PBO(-20 per core). Kommer från Noctua NH-D15.
Kan återkomma med lite intryck och siffror om ett tag.

Fick lite ågren av rapporter om högt pumpljud, vi får väl se.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Köpte en LF3 360 från Amazon för 870kr. Ska prova AIO för första gången. Kommer kyla en 7800X3D med lite PBO(-20 per core). Kommer från Noctua NH-D15.
Kan återkomma med lite intryck och siffror om ett tag.

Fick lite ågren av rapporter om högt pumpljud, vi får väl se.

Om du ställer in i bios så räcker oftast pumpens hastighet runt 30-40% för att kyla under spel.

De som klagar är del som kör standard i bios, för då går den på 100% konstant

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du ställer in i bios så räcker oftast pumpens hastighet runt 30-40% för att kyla under spel.

De som klagar är del som kör standard i bios, för då går den på 100% konstant

Ja, planerar att dela upp den och styra allt individuellt. Ska studera pwm-styrningen av pumpen lite, det blir dock lätt ihop blandat med LF2-pumpen p å internet än så länge .

Stavfel
Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Well, då har det gått ett tag sedan jag bökade in AIO:n i systemet.

Monteringen var riktigt dryg, påminde mig om tiden då man spände fast kylaren på AMD Athlon och fick riskera att slinta med skruvmejseln och skada moderkortet. Två skruvar och en metallplatta som skall spännas ner över blocket/cpu, det är riktigt svårt att få "andra" skruven att ta gäng, en kombination av vinkel och kraft samt rotation samtidigt krävs. Helt oacceptabelt på 2020-talet.

Extra dåligt när man kommer från Noctuas superenkla secu firm som ändå excellent håller kilovis med metall på plats.

Första perioden lät pumpen hiskeligt och det tog lite pyssel i bios att få till RPM på både pump samt fläktar (jag valde att separera kontakterna för att få denna möjlighet till separata finjusteringar) samt troligen lite inkörningsoljud. Fläkten för VRM-kylning upplever jag som praktiskt taget knäpptyst eller med obetydligt bidrag, även i höga varvtal.

Mitt NZXT H440w i kombination med Gigabyte B650 Gaming X AX gjorde tyvärr att det inte fanns tillräckligt med plats för att montera korrekt i toppen av chassit. Det gick med mycket krångel, lite böjd plåt och acceptans av lite snett/lutande montage. Moderkortet har rejäla kylvlänsar vid IO i toppen och denna tjocka radiator med fläktar får kollisionsproblem i detta chassi. Varning där alltså.

Efter lite pill så har jag fått till 29-35 C i idle, 60-65 C max i spel och praktiskt taget ljudlös CPU-kylning. ~83 C i Cinebench. Detta med en 7800X3D med -20 per core i PBO.
Ingen massiv förbättring över en NH-D15, men möjligen lite tystare eftersom kylaren inte behöver arbeta så hårt.

Nu är det ju chassits övriga fläktar samt grafikkortets som låter (Noctua 140mms samt Red Devil Ultimate 6900XT).

Min irritation på den fula monteringen samt att jag insåg att mitt GFX är väldigt svultet på luft orsakade ett spontanköp av ett Corsair 6500D samt lite extra fläktar. Så se upp för denna kylare, den för med sig en massa villhöver-köp.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Menar ni att version IIIs pump låter mycket mer än II?
Jag dunkar på ganska ordentligt på min kurva och har aldrig lagt märke till nåt pumpljud.

Nog det enda som är positivt med min dator isf, haha…

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem

Då har jag införskaffat en AF 3 280mm. Hade tänkt köpa en 360, men de var slut överallt och jag orkade inte vänta.
Går från Noctua u12A. Monterad i toppen av chassit.
Inga revolutionerande resultat, men lite bättre. Framförallt ljudmässigt när CPU arbetar för fullt. Jag har undervoltat med -0,0050, satt fläktkurvan i bios på "silent" frontfläktarna (3X140 låst hastighet på ~600 varv. Inga fläktar i botten (än) i Phanteks billiga XT Pro Ultra mesh-chassi.

I Cinebench som jag kört i 10 minuter nuddar den några gånger vid 81 grader, aldrig mer än nån sekund dock. Medeltemperaturen blev 68 grader. Ett par grader lägre än med Noctuan. Men som sagt sjönk ljudet ganska mycket under max belastning trots att cpu-fläkten enligt HWINFO64 snurrade på över 2000 varv (Noctuan maxade vid 1700 och hördes tydligt). När datorn används normalt ligger den på samma kring 32 grader. Fick lite bättre poäng i Cindebench 27162 -> 27656, förstår inte varför dock då förutsättningarna var desamma, bara bytt ut kylningen.

Har spelat Baldurs Gate 3 och där sjönk graderna lite mer efter ett par timmars spelande. Från att ha toppat kring 82 och medel 67 grader med Noctuan blev det toppar på 69 och medel på 47.
Kan nämna också att jag hade Thermal Grizzlys contact frame innan när Noctuan var installerad, men den gav ingen förbättring i kylan för mig. Så, jag kan konstatera att Arctic Freezer III 280mm är hyffsad.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.