Volym – får endast ut en bråkdel (35%) av den potentiella volymen

Permalänk
Medlem

Volym – får endast ut en bråkdel (35%) av den potentiella volymen

Hej!

Råkade ut för något märkligt (i alla falla för mig).

System:

  • Dell Latitude E6530

  • Externa högtalare (Andersson DPS 1.6 - ordinära, men oväntat bra högtalare i det segmentet för övrigt)

  • Win10 Pro

Mjukvara för ljud som mestadels används:

  • itunes

  • Groove Music (Windows)

Plötsligt har delar av volymnivån försvunnit!

Jag har alltså sedan en tid tillbaka blivit tvungen att använda 100% av volymkontrollen för att få ut det som normalt ger runt 35% av full volympotential.

Kontroller jag gjort:
Det första var naturligtvis att kontrollera att inga reglage blivit ändrade i de mjukvaror jag använder.
Alla kontroller där är på max.

Det andra var såklart att se om något hänt med grundinställningarna till högtalarna (Andersson), d.v.s. det fysiska reglaget på själva högtalaren.
Det är på max.

Så det enda reglage som återstår att påverka ljudvolymen uppåt med är alltså reglaget på datorn. Och, som sagt, för att få ut det som förr gav cirka 35% av maximal volym måste jag nu använda hela volymkapaciteten (100%) på det reglage (d.v.s. alla reglage är på 100% men ger ändå inte mer än dessa, cirka, 35%).

Jag är inte särskilt kunnig på området så jag ser verkligen fram emot om det är någon här som har förslag, idéer, tips, etc. på hur jag löser det – d.v.s. återfår full kapacitet av den potentiella volymen.

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat inställningen "som reducerar övriga ljud när den detekterar aktiv kommunikationsutrustning"?

Högerklicka på högklicka på högtalaren vid klockan och välj "Ljud?" (Sounds), gå till den fjärde fliken "Kommunikation?" (Communications).
Själv har jag satt denna på "Gör ingenting?" (Do nothing).

Du kan även ta dig till denna popuprutan genom att skriva kommandot " mmsys.cpl " i startmenyn.

För övrigt, bara så frågan är ställd.
Har du provat att ansluta högtalarna till någon annan enhet som tex telefonen? bara för att utesluta att problemet ligger i högtalarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Har du kontrollerat inställningen "som reducerar övriga ljud när den detekterar aktiv kommunikationsutrustning"?

Högerklicka på högklicka på högtalaren vid klockan och välj "Ljud?" (Sounds), gå till den fjärde fliken "Kommunikation?" (Communications).
Själv har jag satt denna på "Gör ingenting?" (Do nothing).

Du kan även ta dig till denna popuprutan genom att skriva kommandot " mmsys.cpl " i startmenyn.

För övrigt, bara så frågan är ställd.
Har du provat att ansluta högtalarna till någon annan enhet som tex telefonen? bara för att utesluta att problemet ligger i högtalarna.

Tack för bra input Viita

Jag följde ditt råd, men det medförde tyvärr ingen förändring.
Och, apropå ditt förslag om att prova med annan enhet anslutet till högtalarna, så är det faktiskt mitt nästa steg, när jag får lite tid över (förhoppningsvis i kväll eller det närmaste dygnet). Jag har en, så gott som, identisk laptop som jag tänkte använda för det. Det enda problemet med det är att man, om bytet skulle visa sig fungera, också skulle kunna misstänka ljudkortet (på den nuvarande laptopen) som anledning till felet, eller i alla fall som en del av anledningen - eller vore det fel jag här har beskrivit vara uteslutet att misstänka ljudkortet för?

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Då var kontrollen med den identiska laptopen genomförd.
Resultatet blev också identiskt (precis lika mycket förlust av volym som på den ursprungliga laptopen), vilket, på sätt och vis, var en lättnad då testresultatet, så vitt jag tokar det, entydigt pekar mot högtalarna - som alltså inte var särskilt dyra, men som sagt, gav enormt mycket bra ljud för den pengen (och det gör de fortfarande, dock med det lilla undantaget av volymen...).

Högtalarna höll i lite drygt fyra år, d.v.s. garantitiden plus ett par år.
Vänner med liknande högtalare har haft sina betydligt längre utan problem, men det finns förmodligen (tror jag) andra som kanske har haft samma eller liknande bekymmer som mina. Frågan är bara hur vanligt det i så fall är...

Med tanke på att jag nu behöver skaffa ett par nya högtalare (och egentligen inte skulle ha något emot ett par likadana om priset är lika fördelaktigt som förr) skulle det dock vara intressant att veta vad det mer precist kan vara som gör att högtalarna på det här tydliga sättet tappar sin volymkapacitet.
Mikrokrets?
Eller något annat?
Och om man av det kan dra någon slags, om inte helt säkert men ganska rimlig, slutsats om det mer handlar om otur i det här fallet eller om man skall betrakta det som att den felande komponenten skulle komma att beta sig på samma sätt med ett par nya högtalare av samma fabrikat (och inte helt oförväntat, utanför garantitiden).

Samtidigt skulle man ju, eventuellt, kunna hävda att ett liknande fel skulle kunna uppstå på ett par motsvarande högtalare av annat fabrikat i samma prisklass, så jag vet att min fråga här inte är helt lätt, men kom gärna med de funderingar och idéer som ni tycker har någon slags relevans.

Tack på förhand

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem

Nu styr mina fördommar denna kommentar och med det sagt: dom ser billiga ut. Andersson är dessutom ett (inte alltid dåligt) budgetmärke så man får nog helt enkelt vad man betalar för. Du kan såklart köpa ett par högtalare för många gånger samma pris och ändå uppleva samma bekymmer såklart men oddsen minskar generellt sett om man betalar lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Nu styr mina fördommar denna kommentar och med det sagt: dom ser billiga ut. Andersson är dessutom ett (inte alltid dåligt) budgetmärke så man får nog helt enkelt vad man betalar för. Du kan såklart köpa ett par högtalare för många gånger samma pris och ändå uppleva samma bekymmer såklart men oddsen minskar generellt sett om man betalar lite mer.

Det kan nog handla om fördomar, precis som du skriver. Jag hade själv inga som helst förväntningar på dessa från början (fördomar) - och de skulle bara göra ett enkelt jobb som datorhögtalare i officemiljö, men så klart, så bra som möjligt. Jag letade runt ett tag i lågbudgetsegmentet och fann dessa (köpte först 1,5-versionen, fick dem sedan utbytta mot 1,6-versionen som i princip är identiskt med den föregående 1,5-versionen).
Och som jag skrev, dessa var långt över förväntan - d.v.s. dessa högtalare presterade långt utöver vad jag från början trodde - och långt över vad de kostade. Sådant händer emellanåt, även om påståendet att man får vad man betalar för, för det mesta stämmer.

Så här skriver en köpare, och som i likhet med princip alla övriga recensenter på Prisjakt ger högtalarna högsta betyg, i sin recension på Prisjakt (finns bland recensionerna som ligger under "Visa mer"):

- - - - - Citat - - - - -

ALDRIG har jag hört så bra högtalare för 300 kronor. Tror jag inte ens har hört så bra högtalare för under 7-800 kronor.

När jag packade upp högtalarna blev jag lite fundersam när jag ser på subwoofern, det ser ut som en 4". Konstigt med tanke på att Netonnet säger att det är en 3,5-tummare! Det står ju till och med på förpackningen! Tog min måttstock, det är ju 4 tum! Kände på konen, tyckte att den gav väldig vika. Tryckte försiktigt in den, då ser jag att det tar en stund innan den kommer tillbaka till sin rätt. Då slog det mig...

Det är en bandpass-låda!

Alltså, längst fram sitter det en 4" slavbas, inne i lådan sitter det där 3,5"-elementet, och på baksidan är det en port!

En sådan subwoofer-design brukar absolut inte förekomma i sub-budget-klassen av datorhögtalare!

När allt är väl inkopplat blir jag mycket positivt överraskad. Basen är kraftigare än vad man kanske förväntar sig, men det låter inte illa! Går rätt djupt ner i frekvensregistret! Testade basen med lite sinustoner från 100hz ner till runt 20 hz. Rätt placerad så går den ner till runt 40 hz utan att skråla!

Är det här de bästa högtalarna jag hört? Självklart inte, men för priset så har dessa imponerande dynamik. Det är faktiskt kul att lyssna runt på sina favoritlåtar med dessa!

+ och -

+Ljudet
+Byggkvaliteten
+Priset

-En aning tunt mellanregister, men fullt godkänt!
-För vissa så kan placeringen av volymkontroll vara ett problem.

Dessa vart inköpta som julklapp. Men funderar seiöst på att skaffa ett par till mig, att ha som reserv när saker går fel eller som sänghögtalare m.m.

För priset så kan jag verkligen inte ge dessa något mindre än 10/10.

Rekommenderas starkt om du söker efter ett par billiga högtalare. I dagsläget så kan du inte få något bättre för samma pris!

- - - - - Slut citat - - - - -

Och jag kan bara hålla med.
Läs gärna de övrig recensionerna också. Alla är lyriska!

Nu är det dock så att varken 1,5 eller 1,6 längre säljs...
Så vi får väl se vad det blir för nya "mirakellådor" denna gång...
Kom gärna med förslag på bra lågbudgethögtalare ni som har lust :)!

Visa signatur

ICIT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ICIT:

Det kan nog handla om fördomar, precis som du skriver. Jag hade själv inga som helst förväntningar på dessa från början (fördomar) - och de skulle bara göra ett enkelt jobb som datorhögtalare i officemiljö, men så klart, så bra som möjligt. Jag letade runt ett tag i lågbudgetsegmentet och fann dessa (köpte först 1,5-versionen, fick dem sedan utbytta mot 1,6-versionen som i princip är identiskt med den föregående 1,5-versionen).
Och som jag skrev, dessa var långt över förväntan - d.v.s. dessa högtalare presterade långt utöver vad jag från början trodde - och långt över vad de kostade. Sådant händer emellanåt, även om påståendet att man får vad man betalar för, för det mesta stämmer.

Så här skriver en köpare, och som i likhet med princip alla övriga recensenter på Prisjakt ger högtalarna högsta betyg, i sin recension på Prisjakt (finns bland recensionerna som ligger under "Visa mer"):

- - - - - Citat - - - - -

ALDRIG har jag hört så bra högtalare för 300 kronor. Tror jag inte ens har hört så bra högtalare för under 7-800 kronor.

När jag packade upp högtalarna blev jag lite fundersam när jag ser på subwoofern, det ser ut som en 4". Konstigt med tanke på att Netonnet säger att det är en 3,5-tummare! Det står ju till och med på förpackningen! Tog min måttstock, det är ju 4 tum! Kände på konen, tyckte att den gav väldig vika. Tryckte försiktigt in den, då ser jag att det tar en stund innan den kommer tillbaka till sin rätt. Då slog det mig...

Det är en bandpass-låda!

Alltså, längst fram sitter det en 4" slavbas, inne i lådan sitter det där 3,5"-elementet, och på baksidan är det en port!

En sådan subwoofer-design brukar absolut inte förekomma i sub-budget-klassen av datorhögtalare!

När allt är väl inkopplat blir jag mycket positivt överraskad. Basen är kraftigare än vad man kanske förväntar sig, men det låter inte illa! Går rätt djupt ner i frekvensregistret! Testade basen med lite sinustoner från 100hz ner till runt 20 hz. Rätt placerad så går den ner till runt 40 hz utan att skråla!

Är det här de bästa högtalarna jag hört? Självklart inte, men för priset så har dessa imponerande dynamik. Det är faktiskt kul att lyssna runt på sina favoritlåtar med dessa!

+ och -

+Ljudet
+Byggkvaliteten
+Priset

-En aning tunt mellanregister, men fullt godkänt!
-För vissa så kan placeringen av volymkontroll vara ett problem.

Dessa vart inköpta som julklapp. Men funderar seiöst på att skaffa ett par till mig, att ha som reserv när saker går fel eller som sänghögtalare m.m.

För priset så kan jag verkligen inte ge dessa något mindre än 10/10.

Rekommenderas starkt om du söker efter ett par billiga högtalare. I dagsläget så kan du inte få något bättre för samma pris!

- - - - - Slut citat - - - - -

Och jag kan bara hålla med.
Läs gärna de övrig recensionerna också. Alla är lyriska!

Nu är det dock så att varken 1,5 eller 1,6 längre säljs...
Så vi får väl se vad det blir för nya "mirakellådor" denna gång...
Kom gärna med förslag på bra lågbudgethögtalare ni som har lust :)!

Låter som att det varit riktigt bra högtalare till priset ändå. Finns det någon ersättare i serien från Andersson till dom så är väl inte det en dum väg att gå i sådana fall, förutsatt att dom inte dragit ner på kvaliten på ljudet då
Håller dom i 4 år för 300kr så skulle jag definitivt vara nöjd med det köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Låter som att det varit riktigt bra högtalare till priset ändå. Finns det någon ersättare i serien från Andersson till dom så är väl inte det en dum väg att gå i sådana fall, förutsatt att dom inte dragit ner på kvaliten på ljudet då
Håller dom i 4 år för 300kr så skulle jag definitivt vara nöjd med det köpet.

Andersson (som alltså är ett NetOnNet-märke) har inte kommit ut med någon ersättare för denna serie, vilket är synd.
Från början, inför köpet av dessa Andersson, hade jag tänkt att skaffa några budgethögtalare av Creative, och då Andersson nu inte har något att erbjuda kan det mycket väl bli så att jag skaffar några av det märket denna gång. Creative Pebble Plus kan kanske vara en positiv överraskning för sitt låga pris just nu (se hur de ligger till bland priserna på datorhögtalare på Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/c/datorhogtalare (gick inte att infoga länk, därför denna URL).

Visa signatur

ICIT

Permalänk

om garantin ändå är utgången så kan du ju alltid öppna upp förstärkaren.

skulle tippa att det ev bara är så enkelt att kondensatorerna svullnat och börjat tappa funktion på strömdelen.

glöm inte mäta först att den är strömlös dock då den kan hålla spänningar även om den är urpluggad.

kondingar kan du köpa på elktrokit för typ ett gäng kronor stycket dock tveksamt om du kommer under 300:- för att bara köpa ett par nya..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om garantin ändå är utgången så kan du ju alltid öppna upp förstärkaren.

skulle tippa att det ev bara är så enkelt att kondensatorerna svullnat och börjat tappa funktion på strömdelen.

glöm inte mäta först att den är strömlös dock då den kan hålla spänningar även om den är urpluggad.

kondingar kan du köpa på elktrokit för typ ett gäng kronor stycket dock tveksamt om du kommer under 300:- för att bara köpa ett par nya..

Ah, vad bra
Då fick vi till slut i alla fall en synvinkel - och förslag - på min efterlysning av vad som kunde vara orsak - och vad man kan göra åt det
Tack Rouge of Darkness !

Det kan dessutom vara ett förslag som mycket väl skulle kunna stämma in på just det här fallet. Lyssna bara på detta:

När jag alldeles nyss satte igång systemet möttes jag av det glädjande, och till viss del öronbedövande, budskapet från ett par högtalare som nu helt plötsligt faktiskt levererade, om inte 100% av potentiell volym så mycket nära den fulla potentialen!

Kondensatorerna har antagligen under den vila som varit återfått något slags "normal"-läge.

Det kan mycket väl bli så att jag kollar upp vad de kondensatorer jag behöver skulle kosta och ger mig på att försöka laga om kostnaderna inte drar iväg får mycket... för problemet kommer ju garanterat att dyka upp rätt snart igen.

Samtidigt är det ju så att jag inte särskilt ofta (så gott som aldrig) umgås med lödkolv, tenn, etc. (men jag äger en del av dessa attiraljer, har använt dem då och då, men på en typisk supernybörjarnivå), så det lär nog bli ett "när-det-blir-tid-över-projekt och så skaffar jag ett par billiga nya burkar (2.1-system) av ungefär samma kvalitet under tiden - och lagom till att de ny börjar balla ur har jag nog lagat dessa - och dessutom lärt mig en massa (som kanske t.o.m. kan räcka till att laga de nya - det är i alla fall planen...).

Visa signatur

ICIT