Permalänk
Medlem

11 liters kraftpaket med i9a och 280mm AIO

Tröttnade på att min Lenovo X1 carbon alltid kändes seg och blev på tok för varm. Vet inte om det var något fel på datorn eller om en i5a var en för klen processor men jag tyckte alltid den kändes seg.

Började kolla runt och hade otroligt svårt att hitta en ny jobbdator. Jobbar som konsult och jobbar främst för en kund men mest hemma. Fick upp Lenovos ThinkCenter i någon sökning och lite så föddes denna idé. Jag kollade först på den typen av datorer men insåg ganska snart att kombinationen kraftig dator i litet format alltid leder till värme och throttling vilket leder till en varm seg dator.

Började kolla runt på andra alternativ och hittade då detta chassi och ITX som format.

Mina krav var en kraftfull dator som är tyst och som är såpass smidig att jag kan släpa med den ut till kund 15-20 gånger per år.

Det har velats en massa och främst har det velats kring vilken processor jag skulle ha. Först stod valet mellan Intel och AMD och sedan mellan i9 och i7. Valde till slut en i9a vilket skulle visa sig vara ett ödesstiget misstag (mer om det senare). Jag har också velat mycket kring vilket chassi jag skulle välja. Det har stått mellan DAN A4 SFT, Lian-li A4 H2O och Fractal Ridge. Gillar verkligen DAN chassit men det går inte att få tag på och Ridge bygger kändes lite för stort. Valet föll istället på A4 H2O chassit som inte heller var helt enkelt att få tag på.

Budgeten var väl under 30k så jag slipper göra avskrivningar på datorn. Då jag aldrig spelar och inte gör något annat som behöver en GPU så valde jag helt enkelt att köra med inbyggd GPU. Jag ville också ha Thunderbolt 4 då jag har dock för detta både på kontoret och hos kunden. Hårddisk behöver jag inte någon stor men 1TB var slut så det fick bli en 2TB.