Permalänk
Medlem

11 liters kraftpaket med i9a och 280mm AIO

Tröttnade på att min Lenovo X1 carbon alltid kändes seg och blev på tok för varm. Vet inte om det var något fel på datorn eller om en i5a var en för klen processor men jag tyckte alltid den kändes seg.

Började kolla runt och hade otroligt svårt att hitta en ny jobbdator. Jobbar som konsult och jobbar främst för en kund men mest hemma. Fick upp Lenovos ThinkCenter i någon sökning och lite så föddes denna idé. Jag kollade först på den typen av datorer men insåg ganska snart att kombinationen kraftig dator i litet format alltid leder till värme och throttling vilket leder till en varm seg dator.

Började kolla runt på andra alternativ och hittade då detta chassi och ITX som format.

Mina krav var en kraftfull dator som är tyst och som är såpass smidig att jag kan släpa med den ut till kund 15-20 gånger per år.

Det har velats en massa och främst har det velats kring vilken processor jag skulle ha. Först stod valet mellan Intel och AMD och sedan mellan i9 och i7. Valde till slut en i9a vilket skulle visa sig vara ett ödesstiget misstag (mer om det senare). Jag har också velat mycket kring vilket chassi jag skulle välja. Det har stått mellan DAN A4 SFT, Lian-li A4 H2O och Fractal Ridge. Gillar verkligen DAN chassit men det går inte att få tag på och Ridge bygger kändes lite för stort. Valet föll istället på A4 H2O chassit som inte heller var helt enkelt att få tag på.

Budgeten var väl under 30k så jag slipper göra avskrivningar på datorn. Då jag aldrig spelar och inte gör något annat som behöver en GPU så valde jag helt enkelt att köra med inbyggd GPU. Jag ville också ha Thunderbolt 4 då jag har dock för detta både på kontoret och hos kunden. Hårddisk behöver jag inte någon stor men 1TB var slut så det fick bli en 2TB.

Något mer som jag har sett 100 Youtube klipp om var kylare av olika slag. Då jag gillar tysta datorer så föll valet på en 280 AIO. Normalt så är ju chassit anpassat för 240 AIO men jag var rädd att det inte skulle räcka.
Jag gick istället på en 280 som jag har monterat där GPUn normalt skall sitta. Inte helt optimalt men en AIO är aldrig optimal i ett 11L chassi.
Lian-li har STP filer av sina datorer på hemsidan så jag laddade ner en sådan och kollade hur saker skulle passa genom att rita upp en 280 AIO som jag test monterade i mitt CAD program.

Detta blev den slutgiltiga konfigen:
1 x ASUS ROG Strix Z790-I Gaming WIFI 4999 kr

1 x Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB 2299 kr

1 x Intel Core i9 14900K 3.2 GHz 68MB 7490 kr

1 x Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Be 2799 kr

1 x Corsair SF750 750W 2090 kr

1 x Windows 11 Pro Svensk 64-bit OEM 1990 kr

1 x NZXT Kraken X63 RGB 280mm Vit 2599 kr

2 x Noctua NF-A12x25 PWM Chromax Black 798 kr

Monteringen av AIO är inte helt 100 än då jag inte hade tillräckligt med skruvar och då jag borrade som en kratta stämmer inte hålen fullt ut. Får försöka fixa det på något sätt.

Intitialt hade jag sjukt hög temp på CPUn men efter lite tweeking med undervolt på 0,15 volt så har jag fått ordning på datorn och den ligger på 35 grader vid vanligt kontorsarbete. Ett tag var jag inne på att skaffa en ny mindre kraftfull CPU för att komma runt problemet med värmen. Glad att jag testade att sänka volten istället för att lägga ut pengar på en ny CPU. Har inte riktigt stresstestat den än men känns som det kommer funka. Datorn känns riktigt snabb och fläktarna är väldigt tysta, kan ha det 50cm från mig på skrivbordet utan att höra den.

Det var inte enkelt att få plats med alla sladdar och det ser verkligen inte snyggt ut men fokus har varit att få så mycket utrymme runt AOIn som möjligt och då har det tyvärr blivit mycket sladdar kring moderkortet.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Använt utrymmet till nästan 100%, riktigt grymt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Använt utrymmet till nästan 100%, riktigt grymt!!

Ja det var ren tur att allt passade till slut för det var bara millimeter kvar på vissa ställen.