Hemma server med truenas

Permalänk
Medlem

Hemma server med truenas

Har rört ihop de med olika trådar så tänkte jag gör en ny för mitt lilla projekt.

Håller på och bygger en hemmaserver för lagring, övervakning, plex server och sen någon vm med linux och windows.

Os blir truenas scale.

Har skaffat.
NAS chasssi med plats för 8x 3.5 4x2.5
13700k begagnad
Z790 moderkort ddr5
10gbe nätverkskort

Tänkte köra zfs , antingen z2 med 5 diskar eller raid 10 med 6 diskar.
Vill helst ha raid 10, men förhandlar med plånboken ännsålänge.
Övervakningen skall jag köra på en 2tb sata ssd.
Sen skall jag ha os på en liten nvme och alla appar och docker på en snabbare nvme.
Skiter raid där utan kommer köra en automatisk backup istället.

Angående minne.
Vad jag förstått så gillar zfs mycket ram, räcker 64Gb?
Kommer jag ha nytta av 6000mhz cl 36? Eller duger 4800 cl 40? Det skiljer 800kr på 64gb.

Permalänk
Skrivet av jope84:

Har rört ihop de med olika trådar så tänkte jag gör en ny för mitt lilla projekt.

Håller på och bygger en hemmaserver för lagring, övervakning, plex server och sen någon vm med linux och windows.

Os blir truenas scale.

Har skaffat.
NAS chasssi med plats för 8x 3.5 4x2.5
13700k begagnad
Z790 moderkort ddr5
10gbe nätverkskort

Tänkte köra zfs , antingen z2 med 5 diskar eller raid 10 med 6 diskar.
Vill helst ha raid 10, men förhandlar med plånboken ännsålänge.
Övervakningen skall jag köra på en 2tb sata ssd.
Sen skall jag ha os på en liten nvme och alla appar och docker på en snabbare nvme.
Skiter raid där utan kommer köra en automatisk backup istället.

Angående minne.
Vad jag förstått så gillar zfs mycket ram, räcker 64Gb?
Kommer jag ha nytta av 6000mhz cl 36? Eller duger 4800 cl 40? Det skiljer 800kr på 64gb.

ZFS gillar mycket RAM i jämförelse med andra filsystem för tjugo år sen, inte mycket RAM i absoluta termer 2024.

För roterande disk vill du åtminstone ha minne motsvarande fem sekunders skrivning, plus lite marginal. Det beror på att filsystemet serialiserar skrivningar via RAM för att operationen ska bli mer effektiv. Men det betyder också att du knappast behöver tiotals gigabyte minne bara för den sakens skull. På SSD spelar det mindre roll i verkligheten. Sen kommer naturligtvis systemet använda allt minne det kan ta för cache, men det får du ju tillbaka i princip ögonblickligen om du behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Tänkte köra zfs , antingen z2 med 5 diskar eller raid 10 med 6 diskar.

Du kan inte köra raid10 på zfs, och motsvarande funktion med zfs med sex diskar blir ju typ tre mirrors som du stripear över. Varför vill du köra så? Varför ens z2 och inte bara z1?

Skrivet av jope84:

Angående minne.
Vad jag förstått så gillar zfs mycket ram, räcker 64Gb?

1GB/TB rå lagring är tumregeln så det beror på vad du ska göra. Dina specs pekar ju på att du ska köra långt mer än en hemmaserver på den, men ska du inte det så kan du gå långt under 1GB/TB utan att prestandan blir lidande på ett par-tre användare.

Skrivet av jope84:

Kommer jag ha nytta av 6000mhz cl 36? Eller duger 4800 cl 40? Det skiljer 800kr på 64gb.

Utan att veta vad du ska köra för last är det ju omöjligt att svara på, men för det du beskriver (lagring + plex) så är systemkraven låga.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Du kan inte köra raid10 på zfs, och motsvarande funktion med zfs med sex diskar blir ju typ tre mirrors som du stripear över. Varför vill du köra så? Varför ens z2 och inte bara z1?

Det heter inte RAID10, men det är striped mirrors.
Beroende på ändamål är det ju betydligt lägre overhead vid random writes på en speglad volym än på en med paritetsbaserad datalagring. Det ser man sannolikt fördelar av om man kör virtuella servrar från volymen. Däremot är det troligen slöseri att lagra läsintensiv och sekventiellt lagrad data som filmer på en speglad volym.

RAIDz2 bör man använda istället för z1 med dagens diskstorlekar om man är orolig för att tappa data: med bara en diskekvivalent paritetsdata är risken stor att ytterligare en disk hinner gå sönder medan man resilvrar sin volym efter ett diskhaveri, med resultatet att hela volymen blir korrupt.

Med det sagt: om man är rädd om sin data är backup viktigare än RAID, ifall man behöver välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det heter inte RAID10, men det är striped mirrors.

Får dock känslan av att OP missförstått något eftersom han var konsekvent med Z1, Z2 men sedan böjar prata RAID-10. Plus att det är ett så dåligt alternativ.
Det verkar ju som att VMarna hamnar på i princip dedikerade NVME så hela RAID-setupen känns konstig för vad som verkar bli en hög med långtidslagrad semesterfilm.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

RAIDz2 bör man använda istället för z1 med dagens diskstorlekar om man är orolig för att tappa data
[...]
Med det sagt: om man är rädd om sin data är backup viktigare än RAID, ifall man behöver välja.

Än en gång håller jag med dig i sak men tycker fokus hamnar fel. Det här verkar ju vara en budgetfråga och en hemmaserver så även om RAID-Z2 är att rekommendera så är en RAID-Z1 + backup tillräckligt driftsäkert och otroligt mycket datasäkrare jämfört med RAID-Z2 och ingen/sämre backup. Men RAID-Z2 + backup är ju så klart best practice i det här fallet skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Först och främst kul med hemma server^^

Men ja angående Raid å ram tycker jag det mesta redan är besvarat...
Sen det är inget fel på truenas alls, (kör det själv som en vm med diskar passthrough till vm:n så den bygger zfs raids av alla diskar på sata controllern,) Anledningen är egentligen en begränsning då jag bara har 1 host och har behov av att kunna testa å köra appliences som inte funkar på truenas inbyggna virtualisering, (typ Citrix Netscaler m.m) men jag kör esxi i botten med 2 M.2 diskar som storage i vmware sen en virtuell Truenas då med Sata diskar i passthrough för lagring å docker m.m. Jag är medveten om att pajar esxi så pajar truenas m.m. Men har en skitnas för backup på det viktiga..

Det ger mig mer frihet att virtualisera brandväggar m.m. utanför själva truenas, går säkerligen åstadkomma liknande med typ Proxmox etc.. kan vara något att tänka på, men man offrar en hel del i stabilitet såklart.

Permalänk

Vilket chassi har du valt?

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Skrivet av Hansar:

Först och främst kul med hemma server^^

Men ja angående Raid å ram tycker jag det mesta redan är besvarat...
Sen det är inget fel på truenas alls, (kör det själv som en vm med diskar passthrough till vm:n så den bygger zfs raids av alla diskar på sata controllern,) Anledningen är egentligen en begränsning då jag bara har 1 host och har behov av att kunna testa å köra appliences som inte funkar på truenas inbyggna virtualisering, (typ Citrix Netscaler m.m) men jag kör esxi i botten med 2 M.2 diskar som storage i vmware sen en virtuell Truenas då med Sata diskar i passthrough för lagring å docker m.m. Jag är medveten om att pajar esxi så pajar truenas m.m. Men har en skitnas för backup på det viktiga..

Det ger mig mer frihet att virtualisera brandväggar m.m. utanför själva truenas, går säkerligen åstadkomma liknande med typ Proxmox etc.. kan vara något att tänka på, men man offrar en hel del i stabilitet såklart.

Med Broadcoms senaste utspel existerar inte längre ESXi som en entusiastprodukt, så jag skulle inte rekommendera någon att börja använda det för det här ändamålet idag.

Enklaste alternativet för en nyckelfärdig produkt är nog Proxmox, med reservationen att det systemet har en ganska snäv happy path: det är visserligen Linux i botten, men man bör hantera det som en hypervisor appliance liknande ESXi; inte göra egna förändringar på hosten.

Vill man ha mer frihet att ändra på saker är Linuxservrar som Ubuntu (om man vill ha en enkel integration med ZFS), Debian eller Alma idag utmärkta val för en hypervisor baserad på KVM. Med Cockpit installerat får man ett helt OK webbgränssnitt för mycket av serverhanteringen inklusive grundläggande hantering av virtuella maskiner (dock stöder det inte grafisk ZFS-hantering). Vill man styra VM:ar och LXC-containers mer detaljerat utan att vara bekväm med kommandoprompten finns Virt-Manager om man bara har en Linuxburk med GUI någonstans. Då har man egentligen allt ”vardagsviktigt” som Proxmox ger efter initial konfiguration.

För att vara ärlig har jag inte koll på hur bra BHyve blivit nu för tiden, men att köra en egenuppsatt FreeBSD-server har tyvärr fortfarande en rätt hög initialtröskel: du får ingenting utan att jobba för det med det systemet. Däremot är det väldigt trevligt om man tagit sig jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det heter inte RAID10, men det är striped mirrors.
Beroende på ändamål är det ju betydligt lägre overhead vid random writes på en speglad volym än på en med paritetsbaserad datalagring. Det ser man sannolikt fördelar av om man kör virtuella servrar från volymen. Däremot är det troligen slöseri att lagra läsintensiv och sekventiellt lagrad data som filmer på en speglad volym.

RAIDz2 bör man använda istället för z1 med dagens diskstorlekar om man är orolig för att tappa data: med bara en diskekvivalent paritetsdata är risken stor att ytterligare en disk hinner gå sönder medan man resilvrar sin volym efter ett diskhaveri, med resultatet att hela volymen blir korrupt.

Med det sagt: om man är rädd om sin data är backup viktigare än RAID, ifall man behöver välja.

Det som är ovärderligt lagar jag även hos en molntjänst, men resten vill jag ha så säkert som det går utan backup.

Skrivet av Kamouflage:

Får dock känslan av att OP missförstått något eftersom han var konsekvent med Z1, Z2 men sedan böjar prata RAID-10. Plus att det är ett så dåligt alternativ.
Det verkar ju som att VMarna hamnar på i princip dedikerade NVME så hela RAID-setupen känns konstig för vad som verkar bli en hög med långtidslagrad semesterfilm.

Än en gång håller jag med dig i sak men tycker fokus hamnar fel. Det här verkar ju vara en budgetfråga och en hemmaserver så även om RAID-Z2 är att rekommendera så är en RAID-Z1 + backup tillräckligt driftsäkert och otroligt mycket datasäkrare jämfört med RAID-Z2 och ingen/sämre backup. Men RAID-Z2 + backup är ju så klart best practice i det här fallet skulle jag säga.

Att jag funderade på en striped mirror har med att jag vill få upp läs/skriv hastigheterna, vad jag förstått så så är z2 riktigt långsamt.
Jag skall ha 10gbe känns lite tråkigt att inte få ut hastigheterna.
Dessutom har jag läst att tiden att reparera en trasig disk i striped mirror är betydligt kortare än reparera en z2.

Skrivet av Falukorvig:

Vilket chassi har du valt?

Det blir ett silverstone cs380 och sen en expansion för 2.5tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Du kan inte köra raid10 på zfs, och motsvarande funktion med zfs med sex diskar blir ju typ tre mirrors som du stripear över. Varför vill du köra så? Varför ens z2 och inte bara z1?

1GB/TB rå lagring är tumregeln så det beror på vad du ska göra. Dina specs pekar ju på att du ska köra långt mer än en hemmaserver på den, men ska du inte det så kan du gå långt under 1GB/TB utan att prestandan blir lidande på ett par-tre användare.

Utan att veta vad du ska köra för last är det ju omöjligt att svara på, men för det du beskriver (lagring + plex) så är systemkraven låga.

Jo vist kommer det var överdimensionerat men jag gillar bra grejjer.
Min nuvarande synology är lite för slö på vissa saker därför tar jag i lite och jag hittade ju cpu till bra pris, hade egentligen tänkt en 14500 men nu dök denna upp för bara några hundringar mer.
Skall hålla utkik efter en gpu med för att kunna köra lite ai bilder och köra ai funktionerna för mina kameror.

Det blev 64gb cl36, det är samma som jag har i min stationära . Så om jag får för mig att uppgradera den andra så kan servern få ärva 32gb .

Kommer även köra en windows vm för att köra lite program då, vår stationära dator är upptagen av ungarna så mycket och ingen av laptopparna är tillräckligt kraftiga.
Sen är det lagring, plex och lite andra docker containers.

Permalänk
Medlem

Gäller inte det som tidigare att ECC minnen är att föredra för ZFS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Gäller inte det som tidigare att ECC minnen är att föredra för ZFS?

Vad jag sett på Youtube och läst så behövs det inte till zfs, men det är inte fel att ha det.
Men ddr5 har någon slags ecc inbyggt , men det är inte helt likställt med traditionell ecc.

Så jag får chansa på detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av b1ghen:

Gäller inte det som tidigare att ECC minnen är att föredra för ZFS?

Jo, fast inte mer än det är att föredra för andra filsystem.
ZFS är säkrare än t ex ext4, XFS och andra vad gäller bit-rot även utan ECC, men risken för fel minskar ju ännu mer med ECC.

Det finns en myt om att ZFS "kräver" ECC på så vis att det är farligt att använda utan, som alltså inte stämmer. Det är inte farligare utan ECC än något annat filsystem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Det som är ovärderligt lagar jag även hos en molntjänst, men resten vill jag ha så säkert som det går utan backup.

Kom ihåg att är det online så kan det ryka ändå. D.v.s kommer någon bov åt en enhet som kommer åt både din NAS och din molntjänst så raderar de backuperna också.

Skrivet av jope84:

Att jag funderade på en striped mirror har med att jag vill få upp läs/skriv hastigheterna, vad jag förstått så så är z2 riktigt långsamt.
Jag skall ha 10gbe känns lite tråkigt att inte få ut hastigheterna.
Dessutom har jag läst att tiden att reparera en trasig disk i striped mirror är betydligt kortare än reparera en z2.

Det är 'riktigt långsamt' ur det perspektiv det används för, alltså lite mer enterprise än hemmaburk.
En snabb HDD skriver cirka 1 gigabit så för att ens nyttja 10GE behöver du 10 hårddiskar som skriver oberoende av varandra. I din tänka stripe (2+2+2) kommer maximal skrivning vara totalen av den långsammaste disken i varje par, så upp till 3 diskars prestanda medan läsning kan bli upp till 6 diskars prestanda, förutsatt att datan är jämnt skriven över stripen.

Och sen kan vi ju prata om vad 10Gb faktiskt är för hastighet. Det jag personligen dunkar in snabbast på min NAS är grejer från min kamera. Ett dyrt V90 UHS-II SD-kort läser hela 300MB/s. Du behöver fyra sådana samtidigt (och datorer med 2.5GE) för att fylla din lina. Och så ska du hinna fota/filma allt det också..
Övervakningskameror brukar krama ur sig runt 4Mb, så bara 250 kameror så börjar det bli trångt..

Att det går snabbare att reparera är väl rimligt, men det är ju inga veckor vi pratar om med 5 diskar Z5 heller. Ett dygn eller två kanske. Men fine, den får du

Vill inte bajsa på din idé alls, det ser kul ut, jag är bara orolig att du kommer stå där med en maskin som är ganska dryg att underhålla och som inte ger dig lika mycket som en ny, enklare burk vart tredje år skulle göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Kom ihåg att är det online så kan det ryka ändå. D.v.s kommer någon bov åt en enhet som kommer åt både din NAS och din molntjänst så raderar de backuperna också.

Det är 'riktigt långsamt' ur det perspektiv det används för, alltså lite mer enterprise än hemmaburk.
En snabb HDD skriver cirka 1 gigabit så för att ens nyttja 10GE behöver du 10 hårddiskar som skriver oberoende av varandra. I din tänka stripe (2+2+2) kommer maximal skrivning vara totalen av den långsammaste disken i varje par, så upp till 3 diskars prestanda medan läsning kan bli upp till 6 diskars prestanda, förutsatt att datan är jämnt skriven över stripen.

Och sen kan vi ju prata om vad 10Gb faktiskt är för hastighet. Det jag personligen dunkar in snabbast på min NAS är grejer från min kamera. Ett dyrt V90 UHS-II SD-kort läser hela 300MB/s. Du behöver fyra sådana samtidigt (och datorer med 2.5GE) för att fylla din lina. Och så ska du hinna fota/filma allt det också..
Övervakningskameror brukar krama ur sig runt 4Mb, så bara 250 kameror så börjar det bli trångt..

Att det går snabbare att reparera är väl rimligt, men det är ju inga veckor vi pratar om med 5 diskar Z5 heller. Ett dygn eller två kanske. Men fine, den får du

Vill inte bajsa på din idé alls, det ser kul ut, jag är bara orolig att du kommer stå där med en maskin som är ganska dryg att underhålla och som inte ger dig lika mycket som en ny, enklare burk vart tredje år skulle göra!

Tanken har även slagit mig i att man kan ha en "cache" disk som man temporärt lagrar saker på för att sen ha en automatisk överföring till de slöare mekaniska, borde räcka med en 500gb och de brukar väll ligga på 2000-3000mb/s.
Isåfall kan man kanske köpa lite långsammare skrivhastighet.
För de är väll skrivhastigheten som är så dålig på z2? läsa borde väll bli antal diskars läshastighet minus paritetsdiskarna?

Övervakningskamerorna kommer gå på separat sata ssd.

Legat ute på jobb nu i 2 v så skall bli skoj och komma hem och få montera ihop detta.
dock saknar jag mina nätverkskort och sas/sata kort, tullen har legat och hållt på grejjerna och posten i usa har varit slö.

Sen kommer bara problemet med att få över de gamla grejjerna, jag skall nämligen använda 2 av diskarna från gamla nasen i den nya raiden. Så får plocka fram alla mina gammla 4tb diskar och göra en rokad sålänge.

angående att online också kan vara riskabelt, så gör jag inga automatiska backuper dit utan allt manuellt. Då hoppas jag på att ett ransomware inte kan smita med upp dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

För att vara ärlig har jag inte koll på hur bra BHyve blivit nu för tiden, men att köra en egenuppsatt FreeBSD-server har tyvärr fortfarande en rätt hög initialtröskel: du får ingenting utan att jobba för det med det systemet. Däremot är det väldigt trevligt om man tagit sig jobbet.

Vad är svårare än något annat, att byta ut apt-get mot pkg i kommandot ?
Om inte annat så är det mycket lättre då saker är konsekventa och om man så skulle behöva så finns det mycket bra dokumentation att tillgå.

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Vad är svårare än något annat, att byta ut apt-get mot pkg i kommandot ?
Om inte annat så är det mycket lättre då saker är konsekventa och om man så skulle behöva så finns det mycket bra dokumentation att tillgå.

Vad jag menar är att med FreeBSD börjar du helt från noll när du precis installerat ett system. Det är inte svårare än Linux var från början - tvärt om - men du får en tom, förhoppningsvis nätverksansluten maskin utan något lullull. Är du van vid den tanken är det jättebra: du vet att vad maskinen gör bara är vad du sagt åt den att göra. Men systemet i sig kommer inte hålla dig i handen. Det förutsätter att du är vuxen nog att veta vad du gör. 😆

Du behöver också tillräcklig erfarenhet för att på förhand kolla upp om det du vill köra på maskinen är porterat till FreeBSD: i dagens systemd-fixerade värld är det fortfarande sannolikt men inte säkert, om du har siktet inställt på ett specifikt program eller ramverk snarare än att agnostiskt vilja ha något som löser uppgiften för dig.

Permalänk
Medlem

Av nyfikenhet, vilken service (för externa enheter) har du idag som är bundet till systemd?
Enda jag kommer på är (lib)fprint(d) men det är högst lokalt och i desktop miljö.

Permalänk
Medlem

Nu är den uppe och jag försöker leka lite med programvaran innan jag flyttar över mina grejjer. Riktigt trevliga hastigheter när saker ligger i cashen, 1Gbs. Men jag har märkt stor skillnad i hastighet på diskarna när de ligger på lsi sas3008 kortet mot när de var kopplade på moderkortets.
Det är ett pcie x8 kort men sitter i en plats med endast 4 banor kan det vara det som gör skillnaden? eller kan det vara gammal firmware på kortet? kör förtillfället 3 st diskar i striped . men hastigheten blir inte mer än typ 150Mbs, var uppe och sniffa runt 300-400 med sata på moderkortet.

Sen har jag inte klurat ut hur jag skall göra för att appar/containers skall få tillgång till gpu. Planen var att beställa ett fläkt moddat Nvidia p40, det skall ha stöd för vgpu men det verkar vara lte outforskad mark och krångel om man inte vill betala för licens.

Hur skulle n gjort? jag funderar på om man skulle ha en vm med linux eller windows som jag dedikerar gpu till och så får jag köra de tjänsterna som vill ha gpu där.
läste någonstans att Lxc containers kan dela gpu, men har inte fått klart i riktig hur man använder det.
Jag är ju rätt okunnig på sådant här och får ta brosan till hjälp med mycket.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det finns en myt om att ZFS "kräver" ECC på så vis att det är farligt att använda utan, som alltså inte stämmer. Det är inte farligare utan ECC än något annat filsystem.

+1 till detta. Jag likt OP byggde en hemmaserver med liknande setup. Jag gick dock AMD rutten. Men när man läste så var alla tokiga i ECC minne och försäkrade mig om att diskarna skulle crasha och behövde bytas ut hela tiden.
En tumregel kanske kan vara att inte gå efter billigaste billigaste komponenter när det kommer till dels diskar men även RAM.

Jag kör 6st WD Reds som fungerat underbart i 6+år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visceral3D:

+1 till detta. Jag likt OP byggde en hemmaserver med liknande setup. Jag gick dock AMD rutten. Men när man läste så var alla tokiga i ECC minne och försäkrade mig om att diskarna skulle crasha och behövde bytas ut hela tiden.
En tumregel kanske kan vara att inte gå efter billigaste billigaste komponenter när det kommer till dels diskar men även RAM.

Jag kör 6st WD Reds som fungerat underbart i 6+år nu.

Jag kör bara enterprice diskar, toshiba mg08 diskar nu, men kommer nog bli exos diskar denna gången då de är billigare för tillfället.
Har med 2st 16 tb diskar idag i raid 1 , som jag kommer återanvända i denna nya.
Kommer bli kraftigt överdimensionerat i kapacitet, men man behöver ju många diskar för att få upp hastigheterna och det är inte stora summor man sparar på att gå ned i storlek då mindre diskarna är dyrare Gb/kr

Just nu kör jag 3st 4tb diskar i striped för att testa och ligger på ca 500mb/s när den skriver till disken, ibörjan när den buffrar så maxar jag nätverket med 1Gbyte/s

Just nu är väll mitt stora bekymmer att få till all programvara.
Då jag vill att några program skall jag köra skall dela på grafikkort så försöker jag få dem att gå i en ubuntu vm.

Permalänk
Medlem

Hur flytta data från synology till Truenas

Då var nya diskarna beställda och snart dags att flytta över all data.
Hur gör jag detta smidigast? Finns det något sätt för truenas att läsa diskarna tex genom vm?
Eller är enda alternativet att köra de genom nätverket?
Om jag skall köra genom nätverket hur gör man det smidigast?
Dra och släppa från windows känns inte aktuellt, känns som för mycket kan strula till sig då om , datorn råkar gå i viloläge eller ungarna stänger av den.

Det skulle ta typ 30h att föra över via nätverket, därför jag försöker hitta genvägar.

Permalänk
Medlem

Går det att ansluta till din Synology via USB och överföra på så sätt?

Annars lär det väl gå att mounta upp din shares(SMB/NFS) från Synology NASen direkt i din TrueNAS burk och överföra så, över nätverket då. Eller via FTP.. eller kanske via SCP?

Om TrueNAS kan läsa diskarna direkt vet jag inte. Kanske. Beror på filsystem. Gissar att de är speglade?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Går det att ansluta till din Synology via USB och överföra på så sätt?

Annars lär det väl gå att mounta upp din shares(SMB/NFS) från Synology NASen direkt i din TrueNAS burk och överföra så, över nätverket då. Eller via FTP.. eller kanske via SCP?

Om TrueNAS kan läsa diskarna direkt vet jag inte. Kanske. Beror på filsystem. Gissar att de är speglade?

Usb vet jag faktiskt inte, men klart det hade gett bra hastighet.
Vist kan man mounta den i truenas, men om jag drar filerna via windows mellan utdelningarna då så kommer det väll avbrytas om jag stänger av datorn?
Eller menar du att man skall ssh in i den och göra kopieringen så?

Vet att det skall gå och backuppa till en synology, men inte koll på om det går att göra åt andra hållet.

Ja diskarna i synology är 2 diskar i shr raid . Truenas har inte stöd för btrfs, men frågan är om det finns något os man kan köra i en vm som kan läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Vist kan man mounta den i truenas, men om jag drar filerna via windows mellan utdelningarna då så kommer det väll avbrytas om jag stänger av datorn?

Japp det kommer avbrytas om du stänger av windowsdatorn, då kopieringen går via den. Kommer antagligen gå långsammare med.

Skrivet av jope84:

Eller menar du att man skall ssh in i den och göra kopieringen så?

Om du från din TrueNAS kan SSHa in i din Synology, så borde den ju stödja SCP med. Ingen personlig erfarenhet. Det var mycket lång tid sen jag ens använde SCP om jag ska vara ärlig.

Skrivet av jope84:

Ja diskarna i synology är 2 diskar i shr raid . Truenas har inte stöd för btrfs, men frågan är om det finns något os man kan köra i en vm som kan läsa.

Det borde finnas nått Linux som stöder BTRFS ja. Jag kör TrueNAS Core, och där är det ytterst begränsat vad man kan göra i VMs. I TrueNAS Scale har viritualisering betydligt bättre stöd och lär klara hårdvaru-passthrough. Så det kanske går.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Hur snabb ssd bör man ha till applikationer tex plex, pihole och ubuntu server?
Först tänkte jag haft en gen 4 nvme till det men funderar nu på testa ha den som en l2arc och sen har jag en gammal gen3 nvme som jag tänkte ha för appar och vm.
Den klarar ca 700MBs i verklig hastighet men spec säger 1200.

Angående kopieringen av gamla datan , så kom min bror på att man kunde ha ett program som håller igång skärmen för att hålla igång kopieringen.

Permalänk
Medlem

Flytta data över nätverket gör du enklast med rsync, aktivera inte komprimering då det kommer vara långsammare än utan.
Känner du att göra det mer kreativt så kan du använda netcat och tar övernärverket men då bör du ha ett stabilt nätverk då du för börja om från början om det dör.

Vad som är lämpligt för dina VM beror helt på vad du ska köra och belastning, L2ARC är förmodligen bortkastat i ditt fall för övrigt.

Mycket om inte allt du listar upp kan du kör direkt på bare metal, Pi-hole kan du med fördel byta ut mot t.ex blocky så har du inte en hel VM att driva utan ett enkelt program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Flytta data över nätverket gör du enklast med rsync, aktivera inte komprimering då det kommer vara långsammare än utan.
Känner du att göra det mer kreativt så kan du använda netcat och tar övernärverket men då bör du ha ett stabilt nätverk då du för börja om från början om det dör.

Vad som är lämpligt för dina VM beror helt på vad du ska köra och belastning, L2ARC är förmodligen bortkastat i ditt fall för övrigt.

Mycket om inte allt du listar upp kan du kör direkt på bare metal, Pi-hole kan du med fördel byta ut mot t.ex blocky så har du inte en hel VM att driva utan ett enkelt program.

Jag kommer köra en ubuntu server vm för att komma runt de där med att man inte kan dela gpu mellan olika containers i docker.
Så kommer köra dem som vanligt program i vm.
Blir så tills de där nya sandboxes kommer i en stabil version.
Blir plex, shinobi video , handbrake och ai appen fooocus. Det är dem som jag vill skall kunna dela på en gpu.
Shinobivideo (övervakning) kommer lagra videos på en separat sata ssd.

Sen blir det lite appar som pihole, homeassistant och tänkte testa köra en minecraftserver.

Ne jag är lite osäker på de där om l2arc skulle hjälpa till. Men läst att det även går att casha metadata på l2arc, typ som ett säkrare alternativ till en separat vdev för metadata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Flytta data över nätverket gör du enklast med rsync, aktivera inte komprimering då det kommer vara långsammare än utan.
Känner du att göra det mer kreativt så kan du använda netcat och tar övernärverket men då bör du ha ett stabilt nätverk då du för börja om från början om det dör.

Vad som är lämpligt för dina VM beror helt på vad du ska köra och belastning, L2ARC är förmodligen bortkastat i ditt fall för övrigt.

Mycket om inte allt du listar upp kan du kör direkt på bare metal, Pi-hole kan du med fördel byta ut mot t.ex blocky så har du inte en hel VM att driva utan ett enkelt program.

Håller med om rsync. Kör i arkiv-mode så kan du avbryta närsomhelst och fortsätta vid senare tillfälle.

Permalänk
Medlem

Det blev rsync, fungerar smidigt och när det avbröts så var det bara att starta igen så fortsatte den på samma ställe.
Enda strulet det blir att man var tvungen att skapa ett dataset för appar istället för smb.
Men jag får ssh in sen och flytta till rätt mapp bara när de är klart.
Men det kommer ta lång tid, har 2 nätverksanslutningar till den 1gbit och 2.5gbit, men rsynk valde använda 1gb linan.