Min son ska börja spela som pro, är det här bra prylar

Permalänk
Avstängd

Min son ska börja spela som pro, är det här bra prylar

min son ska börja spela som pro, är det här bra prylar?

Dator och skärm har han redan. Tips på musmatta skulle uppskattas!

https://komponentkoll.se/bygg/cQUMs

Fortnite ska det spelas

Permalänk
Medlem

Spela vad??

Jag har då aldrig sett någon spela som "pro" med ett tangentbord för 187kr.
Men det är kanske bra nog, jag vet faktiskt inte.

Vad jag skulle göra i ditt ställe (förutom att ställa frågan här vilket var bra gjort) vore att kolla vad andra som gör vad din son vill göra använder.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Jag såg ett pro spela med det där tangentbordet https://www.twitch.tv/videos/2015430248

Permalänk
Medlem

Om möjligt gå till en fysisk butik där ni kan prova, framförallt mus och headset, då dessa är otroligt personliga i vad som fungerar bra.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Om du inte trollar och är seriös så skulle jag skippa både tangentbord och mus ovan, ingen av dem är något vidare.

Logitech G Pro Superlight 2 är en bra startmus.
Tangentbord så leta efter ett TKL eller ett 65% med Rödabrytare eller optiska linjära brytare då dessa lämpar sig bäst för spel.
I alla fall till en början tills han hittar något annat han föredrar.
Ett tips är att åka till Inet i City där kan man känna på flertalet möss och tangentbord.
Lycka till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Permalänk
Viking

Den där musen är ju helt otroligt dålig för priset. Till och med en Superlight är billigare, och då är inte den särskilt bra för priset.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

"Pappa jag kan inte komma och äta just nu jag är faktiskt Fortnite-proffs"

Permalänk

Semantik, ordet pro kan betyda mycket. Vissa gamers lägger 2000kr på tangentbord över 3000kr på headset, över 1000kr på mus. Dessa gamers är ofta lite äldre.

Men alla har inte dessa pengar. Man har begränsat och frågan är vad man bäst får för de pengar som man vill lägga ut. Vissa ungdomar (även äldre), kan tycka rgb färger är coolt.

Om barnet är 16år och säger att den vill "spela som en Pro" eller om barnet är 6år och säger detsamma, så räkna med att 16åringen då räknar med betydligt dyrare utrustning än 6åringen som kanske mer vill ha rgb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

min son ska börja spela som pro, är det här bra prylar?

Dator och skärm har han redan. Tips på musmatta skulle uppskattas!

https://komponentkoll.se/bygg/cQUMs

https://komponentkoll.se/bild/cQUMs.png

Fortnite ska det spelas

Helt magisk tråd!

Permalänk

Oj, här var det drag!

Jag vet inte vad du kan om datorhårdvara så jag ger ett kort svar och kan förklara mer utförligt om det finns frågor.

Ett test på K120 visar en fördröjning (latency) på ca 20ms vid inmatning, detta en betydande fördröjning (jmf. med musen som har ca 3ms).
Jag avråder direkt från är att skaffa tangentbordet om det handlar om verkligt professionellt spelande.

Musen verkar OK enligt recensionen, därmed inte sagt att den är någon slags flaggskeppsmus. Det finns självklart bättre. Logitech G PRO X SUPERLIGHT som någon nämnde* är ett exempel men kostar f.n. ca 1000kr.

"Lilla Ankan" skrev något sunt om budget och spelarens ålder. Det är bra om du kommer med en Maxbudget så blir det lättare att hitta med de mest prisvärda förslagen, annars kommer du att få rekommendationer exakt som denna: "Logitech G Pro Superlight 2 är en bra startmus." (kostar 1700kr). Liksaå headset för över 2000 kr och vips ligger du på 3700kr utan tangentbord.

Fel, "Logitech G PRO X SUPERLIGHT" är en bra mus men den som nämndes var "Logitech G Pro Wireless - Shroud" vilken är betydligt sämre.
Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Den där musen är ju helt otroligt dålig för priset. Till och med en Superlight är billigare, och då är inte den särskilt bra för priset.

Med tanke på att vi diskuterar Fortnite och proffs + barn så kan man väl göra något av valen lite livligt, haha.. musen är givetvis bra, då den personen med potentiellt bäst aim i världen kör med den. Men ja, det finns ju billigare alternativ

Permalänk
Medlem

Borde inte ett "pro" veta vad som är bra grejer? Trollvarning på detta men jag kanske har fel.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Borde inte ett "pro" veta vad som är bra grejer? Trollvarning på detta men jag kanske har fel.

Om du någonsin hängt runt pro gamers så skulle du veta att flesta t.om kämpar med att koppla in utrustningen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om du någonsin hängt runt pro gamers så skulle du veta att flesta t.om kämpar med att koppla in utrustningen

Haha, kanske är så

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Pro?

https://prosettings.net/lists/fortnite/
https://prosettings.net/gear/

Dessa spelas med hemma:
- Wooting 60 HE keyboard, rekommenderas varmt
- Logitech PRO X Gaming Headset (köpte ett på Elgiganten f 699), Bättre mik än Hyperx cloud II

Billigt mekaniskt med Cherry mx red o låg latens
https://www.maxgaming.se/sv/gaming-tangentbord/k65-rgb-mini-g...

K120? Hehe, mätte latens på detta, varierade från 15-30 ms extra latens jmf med bra mekaniska...

Permalänk
Viking
Skrivet av omxz24:

Med tanke på att vi diskuterar Fortnite och proffs + barn så kan man väl göra något av valen lite livligt, haha.. musen är givetvis bra, då den personen med potentiellt bäst aim i världen kör med den. Men ja, det finns ju billigare alternativ

Det är väl en helt okej mus för under 500kr. Men att köpa en 5-6 år gammal mus för 1250kr är galenskap. Marknaden för spelmöss har utvecklats mycket de senaste åren och man kan köpa ”kina-möss” med bra sensor, bra batteritid och låg vikt (runt 50 g) för några hundralappar. (se vad jag länkade ovan) Finns ingen anledning att betala premiumpriser för Logitech som ändå går sönder efter ett par år. (skrollhjulet på min Superlight).

Edit: Och fattar du hur mycket Shroud tjänar på sitt Logitech-sammarbete?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Jag skulle definitivt säga att det är en smaksak. Gå till en butik och testa istället för att gå på enbart rekommendationer.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

min son ska börja spela som pro, är det här bra prylar?

Vad har han för budget? Hur mycket pengar har han budgeterat att tjäna på spelandet varje månad?

Permalänk
Medlem

Här kan du se vad proffsen kör med.

https://prosettings.net/lists/fortnite/

Vanligaste tangentbordet är Steelseries Apex Pro TKL då det har snabba tangenter (switchar)
Mus: logitech g pro / superlight
Headset: Spelar ingen roll utan mer efter budget. Trådat så fungerar cloud 2 jättebra.

Visa signatur

Main: AMD 5900X | Gigabyte Aorus ultra X570 | MSI RTX 3080 10GB Suprim X | Corsair RM 1000x | Corsair 32 gb 3600MHz | Samsung 980 PRO 1 TB | Fractal Design Meshify S2.

Extra: 8086K @ 5.1GHz | ASUS ROG Z390F | EVGA GTX 1080FTW | Corsair RM750x | Corsair 32GB 2666MHz | Samsung M.2 960 1TB

Permalänk
Medlem

Pro o får inte mus o tangentbord sponsrat?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Hedersmedlem

Ett Logitech K120 skulle jag väl inte klassa som ett tangentbord som är särskilt utformat för spel, jag har exakt det tangentbordet på jobbet. Det är ett relativt OK standardtangentbord för en kontorsdator, och funkar att skriva på (även om jag så klart skulle uppskatta ett bättre tangentbord, men jag är för lat att byta), men jag skulle nog inte säga att det är lämpligt för spel.

Det viktigaste grundegenskaperna med ett tangentbord är att alla dina tangenttryckningar registreras korrekt, och att tangentbordet inte lägger till någon onödig fördröjning. Mer på marginalen så kan man också argumentera för att tangentbord är särskilt lämpade för spel om tangenterna i sig inte är för tunga, så att det går snabbare att trycka ner dem, men det är verkligen på marginalen, och mer en smaksak än något annat.

En förutsättning för att tangenttryckningar registreras korrekt är tangentbordets "rollover" eller "ghosting"-egenskaper, d.v.s. hur många tangenter som kan vara nedtryckta samtidigt och fortfarande registreras. Det är inte superviktigt när man skriver, men när man spelar är det vanligt att man trycker ner flera tangenter samtidigt, och om de inte registreras korrekt så är det ett problem. Jag kan inte hitta någon officiell specifikation för detta hos Logitech, vilket är ett tecken på att det inte är något man designat för, men om man googlar så kan man se att tangentbordet inte kan registrera vissa tangentkombinationer, även i vissa fall bara 3 tangenter åt gången enligt vissa. Det i sig diskvalificerar tangentbordet som ett speltangentbord, även om man inte har superhöga krav.

En annan sak som påverkar om tangentbordet kan registrera knapptryckningar korrekt är vilken typ av brytare tangentbordet använder. Det här tangentbordet använder membranbrytare, som inte är lika tillförlitliga som mekaniska brytare som används i mer seriösa tangentbord.

Någon ovan sade att responstiden på tangentbordet är 20 ms, vilket också är alldeles för högt för spel.

Ska du lägga ungefär lika mycket pengar på ett tangentbord för spel så kan detta vara ett bättre alternativ: https://www.inet.se/produkt/6101990/deltaco-gaming-tangentbor...

Det är fortfarande ett membrantangentbord, men specifikationerna utlovar en "snabb" responstid (vad det nu betyder) och det har åtminstone 6-key rollover, vilket bör vara tillräckligt för de flera gamers.

Sedan får man så klart betydligt bättre för mer pengar (runt tusenlappen och uppåt för ett tangentbord med mekaniska brytare), men det här skulle man åtminstone kunna säga är något slags minimum. Man kan kanske satsa på något bättre när karriären eller intresset väl tar fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Pro o får inte mus o tangentbord sponsrat?

Jo såklart, pappa betalar 😀

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tillägg, ett mekaniskt tangentbord behöver inte kosta runt 1000 kr. Det här är inte heller ett fantastiskt tangentbord på något sätt, men det är definitivt ett steg upp från det där deltaco-tangentbordet jag länkade ovan, som bör räcka ganska långt för vad det kostar:

https://www.biltema.se/kontor---teknik/gaming/tangentbord/gam...

Kinabrytare som inte håller lika hög kvalitet som tyska Cherry-brytare man hittar i dyrare tangentbord men ändå ett klart steg upp från ett membrantangentbord.

Permalänk
Medlem

Min son använder detta tangentbord med Kailh-switchar för 599kr. Han tycker det funkar väldigt bra för just Fortnite.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingtangentbord/mekanisk...

Som mus använder han Logitech G502 HERO för 649kr.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingmus/gamingmus-sladd/...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Om han ska spela som Pro får han väl tangentbord och mus från sin organisation/sponsor?

Permalänk
Medlem

Sjukt många dryga kommentarer i tråden. Jag skulle inte vilja att min grabb skulle läsa denna tråd om det gällde honom.

Istället för skriva trams som "pappa betalar, sponsorer" och div annat dravel så kan ni väl hjälpa TS istället.

Detta är SweC, inte flashback. Skärpning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Sjukt många dryga kommentarer i tråden. Jag skulle inte vilja att min grabb skulle läsa denna tråd om det gällde honom.

Istället för skriva trams som "pappa betalar, sponsorer" och div annat dravel så kan ni väl hjälpa TS istället.

Detta är SweC, inte flashback. Skärpning.

Det hade vart skillnad om man hade utlämnat att "min son är pro".
Men det gjordet det hela komiskt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

min son ska börja spela som pro, är det här bra prylar?

Dator och skärm har han redan. Tips på musmatta skulle uppskattas!

https://komponentkoll.se/bygg/cQUMs

https://komponentkoll.se/bild/cQUMs.png

Fortnite ska det spelas

Jag undrar: har han nyligen fått proffskontrakt och spelar mot betalning?

Eller ska han göra en proffssatsning för att hoppas bli riktigt proffs - och därmed behöver köpa allt själv?

Stor skillnad mellan dessa, om han har kontrakt borde han få dessa saker gratis kan jag tycka, men kanske står i kontraktet?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT