Nvidia lanserar Geforce RTX 3050 6 GB – lägre minnesmängd och sämre prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det visade sig råda en del förvirring kring specifikationerna på 6 GB-versionen av Geforce RTX 3050, vilket @perost uppmärksammade via ett kontaktmeddelande. Har korrigerat dem nu till de som publicerats på Nvidias webbplats, vilket innebär 2 304 CUDA-kärnor istället för 2 048 st. som tidigare specificerades i tabellen och brödtexten. RT-kärnor, Tensor-kärnor och teoretisk beräkningkraft har justerats i enlighet med detta.

Kort sammanfattat är det ~10 procent ned i beräkningsenheter och drygt 25 procent ned i teoretisk beräkningskraft mot Geforce RTX 3050 8 GB.

The RTX 3050 6GB is a great upgrade for GeForce GTX 1650 and GTX 1050 users wanting to experience RTX. The RTX 3050 6GB is up to 4x faster than its predecessors at the same power and it also supports DLSS Super Resolution for superb performance and image quality. It can be powered exclusively by the PCI-E slot, removing the need to think about a PSU upgrade and fitting into even smaller systems, it is an instant plug-and-play upgrade.

Wccftech har även fått ett uttalande från Nvidia kring syftet och målgruppen med kortet. Som väntat är det en uppgraderingsväg för den som sitter på typ ett GTX 1650/1050, men samtidigt känns priset i min mening väldigt saftigt för den målgruppen – åtminstone i Sverige.

Då är det ju i alla fall lite närmare 3050 än innan, men fortfarande inte nog i min bok

Permalänk
Medlem
Citat:

För dig som tycker att såväl minnesmängden som prestandan ligger på en för hög nivå hos Geforce RTX 3050 introducerar nu Nvidia en lösning på problemet.

Som jag har längtat

Med tanke på hur nerbantat det är från vanliga RTX 3050 så borde kortet hetat RTX 3040 istället. Samt ha en MSRP på 149 USD eller lägre. Gärna lägre.

Det hade varit bra om det fanns ett kort som presterar bättre än RTX 2060 och ändå har en TBP under 75W.
Möjligt att detta kortet presterar bättre i något scenario med nyare DLSS än Turing korten.
Men i native så presterar vanliga 3050 ofta sämre än 2060 och jag ser inte hur ett nerbantat 3050 ska kunna slå fullskaliga 3050 och 2060.

Permalänk
Medlem

Kanske ett vettigt kort för transcoding för saker som Plex månne?

Permalänk
Medlem

Namnet är olyckligt även om jag tycker att det är gamla 3050 som är feldöpt.
Både 1050 och 1650 var max 75W kort och nu kommer ett nytt sub 75w kort med XX50 namn.

Bra för bland annat 100% passivt kylda system

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Namnet är olyckligt även om jag tycker att det är gamla 3050 som är feldöpt.
Både 1050 och 1650 var max 75W kort och nu kommer ett nytt sub 75w kort med XX50 namn.

Bra för bland annat 100% passivt kylda system

Problemet är väl i så fall att det inte finns plats uppåt i namnkedjan.
Döpa om 3080 till 3090 och 3090 till 3099 för att ge plats åt RTX 3050 6GB att heta 3050 och 3050 8GB att heta 3060 ?
Speciellt nu när det släpps så långt efter övriga 3000 kort.

Nvidia har i tidigare serier haft ända ner till x10 kort.
Bl.a. GeForce GT 210 och GeForce GT 710.

De var också under 75W.
Fast under 75W med god marginal. Inte strax under.

RTX 3040 hade jag tyckt vore rimlig namngivning. Eftersom det signalerar att kortet presterar under 3050 samt att det inte finns något annat kort med samma namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Problemet är väl i så fall att det inte finns plats uppåt i namnkedjan.
Döpa om 3080 till 3090 och 3090 till 3099 för att ge plats åt RTX 3050 6GB att heta 3050 och 3050 8GB att heta 3060 ?
Speciellt nu när det släpps så långt efter övriga 3000 kort.

Nvidia har i tidigare serier haft ända ner till x10 kort.
Bl.a. GeForce GT 210 och GeForce GT 710.

De var också under 75W.
Fast under 75W med god marginal. Inte strax under.

RTX 3040 hade jag tyckt vore rimlig namngivning. Eftersom det signalerar att kortet presterar under 3050 samt att det inte finns något annat kort med samma namn.

hade de släppt dem i omvänd ordning hade nuvarande 3050 kunnat bli 3050Ti

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Kanske ett vettigt kort för transcoding för saker som Plex månne?

Jag tror Intel Arc A380 är bättre för det.

Var åtminstone någon gång jag hörde om Intel Arc var bättre för video encoding än Nvidia till lägre pris.
Men minns vilken/vilka encoders, inställningar mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

hade de släppt dem i omvänd ordning hade nuvarande 3050 kunnat bli 3050Ti

Men om man tar hänsyn till lanseringsdatum så skulle de i så fall släppa 3050Ti 25 månader före 3050 utan Ti.
Vilket också hade verkat lite konstigt.
Men inte omöjligt såklart.

Ursprungliga 3050 använde GA106 GPU som drog mer vid samma prestanda än senare släppta variant med GA107 GPU.
GA107 kom nästan ett år senare.
Så att släppa ett RTX 3050 med under 75W TBP hade inte varit möjligt från början utan att sänka prestandan ännu mer än nu släppta 3050 6GB.

Det är också sannolikt att det har tillverkats ett antal GA107 chip med enstaka defekter undere senaste året som nu kan säljas som 3050 6GB som annars hade fått kasseras om det inte fanns något under vanliga 3050 (ditt 3050 Ti).

Samt att sannolikt att Samsung har haft möjlighet att sänka produktionskostnader för sin 8 nm process. Om de då även sänker priserna mot sina kunder, i detta fall Nvidia.

Så ett sub 75W kort för 2 år sen skulle kunna innebära att de hade haft sämre prestanda än detta och att antingen hade Nvidia haft sämre marginaler eller så hade de varit ännu dyrare ut mot kund.

Permalänk
Medlem

Smal marknad för ett sådant kort men trevligt med kort som klarar sig på PCI-E utan att dö om man drar igång ett E-sport spel.

Däremot förvirring med namnen...varför inte bara döpa skiten till 3040 istället för att det ska finnas kort med samma namn med så pass stor variation i specifikationerna?!
Har för mig det var snack redan förra året vid någon utav de större mässorna att RTX3050 skulle leva vidare därför kommer vi inte få se ett 4050 på ett tag om inte alls, 4060 är så pass effektivt så lite undervolt så klarar den sig nog passivt om man har tillräckligt bra kylare.

Permalänk
Medlem

När man tycker det går för fort helt enkelt!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Finns några tidiga prestandatester nu hos Computerbase. Geforce RTX 3050 6 GB tappar runt 20 procent prestanda ställt mot 8 GB, men drar samtidigt 46 procent mindre effekt – så helt ok energieffektivitet.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller verkar Jonas vara irriterad på Emil?

Permalänk
Medlem

Det här är inte ens mellanmjölk. Det är utspätt och krympflation i grafikkortsvärlden.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Precis min reaktion... Hur tänker dom?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Den största invändningen mot detta kort är att det är 2 år försenat. 4050 75W "borde" varit här nu. Men det kommer väl om 2 år då...

Nvidia släppte just 4050 70W 16GB:
https://videocardz.com/newz/nvidia-launches-625-rtx-2000-ada-...

Men under annat namn och inte för pöbeln-prislapp...

Permalänk
Medlem

Jag såg att Computerbase lagt upp en jämförelse till där de jämfört kortet med lite fler alternativ.

Positivt

  • Asus-varianten kostar "bara" 2290:- på Inet vilket placerar kortet i prisklassen "lite dyrare än 6500XT" och närmare 2000 än 3000.

  • RTX-funktionerna, DLSS och sånt är väl välkommet i detta prisläge?

Negativt

  • Prestandan? Det verkar i flera tester prestera nästan identiskt med 1650 super om inte DLSS används. Jämfört med äldre kort presterar det i flera fall mellan 10-30% sämre än det snart 8 år gamla GTX 1070 som kan fås för <50% av priset. Det blir fullständigt utklassat av RX6600 som för ungefär 300kr extra ger 50%+ extra prestanda.

Visa signatur

Skädda, Gös, Röding, Bleka, Havskatt, Kveite

Permalänk
Medlem

Attans, 4090 är bara 1212% snabbare

NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB Review - The Fastest Slot-Powered GPU