Permalänk
Medlem

Vilken 4080 Super?

Tjo.

Har tänkt införskaffa en 4080 Super och har några frågor som ni gärna får svara på för att ge mig lite bättre insikt i inköpet.

Är det något specifikt märke som brukar vara mer pålitligt än andra?
Vad bör man tänka på? (Clock speed, Displayport och hdmi ports, etc)
Jag antar att det generellt sett inte är värt att gå över MSRP för vissa märken?
Är FE något man kan få tag på i Sverige, brukar det vara värt, hur ser leveranstid ut på sånt beställt direkt från Nvidia?

Tack!

Permalänk
Medlem

Vågar inte spekulera i vilken tredjepart som har bästa kortet. Alla tillverkare har gjort bort sig emellanåt. Vi får höra det kl 15, helt enkelt!

Generellt sett brukar inte fabriksöverklockade kort vara värt den extrapengen sett rent till vad extra prestanda du får ut. MSRP hade jag gått efter.

FE köper du här! De säljer via danska ProShop vilket bör bli ca 3-5 dagars leveranstid. När 4070 Super FE såldes så dröjde det drygt en timme från lansering (15:00) till att de faktiskt var tillgängliga i webshoppen. Vi får se hur det blir idag!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vågar inte spekulera i vilken tredjepart som har bästa kortet. Alla tillverkare har gjort bort sig emellanåt. Vi får höra det kl 15, helt enkelt!

Generellt sett brukar inte fabriksöverklockade kort vara värt den extrapengen sent rent vad extra prestanda du får ut. MSRP hade jag gått efter.

FE köper du här! De säljer via danska ProShop vilket bör bli ca 3-5 dagars leveranstid. När 4070 Super FE såldes så dröjde det drygt en timme från lansering (15:00) till att de faktiskt var tillgängliga i webshoppen. Vi får se hur det blir idag!

Är FE korten att rekommendera? Antar att de är mer pålitliga i och med att de är direkt från Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pesche:

Är FE korten att rekommendera? Antar att de är mer pålitliga i och med att de är direkt från Nvidia.

Den här tabellen borde ge en bra indikation.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-4080-fo...

Permalänk

Håll ett öga på Techpowerup som inom kort kommer att lägga upp flertalet recensioner på olika 4080 Super.

Permalänk
Medlem

Finns vissa kort som verkar ha mer coil-whine än andra om man utgår från 4080, vissa är känsliga för detta.
ASUS verkar vara värst men det är inte alla kort.. är ju alltid lite lotto.

Visa signatur

ASUS AP201 - AsRock B650i Light Wifi - AMD R7 7700 - 4080 Super - 32gb Kingston Fury 6000Mhz - Kingston Renegade 2TB x2 - Corsair SF750 -

Permalänk

skulle FE inte släppas nu 15.00?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karatekid007:

skulle FE inte släppas nu 15.00?

Jag hade en köp-knapp en stund. Klickade men då laddades sidan om och står som nu "finns ej i lager)

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av megalex:

Jag hade en köp-knapp en stund. Klickade men då laddades sidan om och står som nu "finns ej i lager)

Hade liknande, gissar på att de har strul som fixar sig inom en timme eller så. Häng på om man vill ha. Knep ett TUF på Inet, så får bli det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pesche:

Tjo.

Har tänkt införskaffa en 4080 Super och har några frågor som ni gärna får svara på för att ge mig lite bättre insikt i inköpet.

Är det något specifikt märke som brukar vara mer pålitligt än andra?
Vad bör man tänka på? (Clock speed, Displayport och hdmi ports, etc)
Jag antar att det generellt sett inte är värt att gå över MSRP för vissa märken?
Är FE något man kan få tag på i Sverige, brukar det vara värt, hur ser leveranstid ut på sånt beställt direkt från Nvidia?

Tack!

Ser man på 4090 så har ASUS verkligen gjort bort sig med coilwhine på en stor del av korten. Dock var det inte alls lika farligt på de lägre presterande modellerna. TUF är ett ruskigt prisvärt kort med fantastisk fläktkurva och premiumkänsla med metallkåpan å allt. MSI har varit lite hit&miss förutom kanske Suprim. Gigabyte är hyfsat fritt från coilwhine men har tråkig plastkåpa och kass fläktprofil.

Köp inte OC modeller, det är bluff.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nvidias sida ligger nere för mig

Permalänk

Så inet får inte så många kort in om det redan är slut? Känns som vi är så långt efter i detta avlånga land

Permalänk
Skrivet av Valetudo_swe:

Nvidias sida ligger nere för mig

Fungerar för mig.

Permalänk

Öppna ett nytt fönster/webläsare så fungerar det, refreshar du för mycket går skiten ner

Permalänk
Medlem

Fick bli ett 4080 Super på Komplett då korten på Inet rök direkt.

Så högt tryck på sidan nu att det inte går att komma in på den längre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av karatekid007:

Öppna ett nytt fönster/webläsare så fungerar det, refreshar du för mycket går skiten ner

Ja det var exakt det som hände bytte till firefox och nu funkar det

Permalänk
Medlem

Fick nån tag på ett FE? Funkade aldrig för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Ja det var exakt det som hände bytte till firefox och nu funkar det

Ok men inget lager väl?

Eller har någon lyckats köpa founders?

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

Inte lyckats med FE-köpet hittils. Sett gröna knappen några gånger (nu var det ett tag sen) men den har inte fungerat. Måste rensa cookies ofta!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av megalex:

Ok men inget lager väl?

Eller har någon lyckats köpa founders?

Nej det står bara finns ej i lager nu

Permalänk

Någon som vet hur lång tid det brukar vara på restock av 4080 tuf super kort om man nu inte skulle få tag på ett FE?

Permalänk
Skrivet av Plåtburk:

Håll ett öga på Techpowerup som inom kort kommer att lägga upp flertalet recensioner på olika 4080 Super.

Och nu ligger recensionerna ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karatekid007:

Någon som vet hur lång tid det brukar vara på restock av 4080 tuf super kort om man nu inte skulle få tag på ett FE?

För 3080 TUF var det månader...

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Skrivet av megalex:

För 3080 TUF var det månader...

okej skit, lägger väll en order på 4080 super TUF OC istället då från Inet, hade tänkt mig utan OC men vill fan inte vänta fler månader, då jag har hela datorn nybyggd utan GPU, blir att lämna tillbaka om de dyker upp något annat under kommande dagarna.

Permalänk
Medlem

Fick någon tag på ett FE kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazzzh:

Fick någon tag på ett FE kort?

Har inte hört någon i hela EU som fick ett FE kort. Lyckades dock få tag på ett 4070 super FE idag men behöver nog 4080 prestandan så får lämna tillbaka det tror jag även fast FE looken är att föredra

Permalänk

Det var väldigt svårt i hela Europa som jag förstod de på reddit, känns nästan som de inte fanns några alls, skickade ett mail till proshop och fick detta till svar (de är dem som har hand om FE i Sverige, via Nvidas hemsida):

Citat:

Tack för ditt mail.

Det går först att beställa via Nvida Store när de finns i lager igen. Inget bekräftat datum ännu, förväntas mitten/slutet av februari.

Ha en trevlig dag.

Permalänk
Medlem

Tldr; Köp ett med vettig kylare.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Fick nån tag på ett FE? Funkade aldrig för mig

Skrivet av megalex:

Ok men inget lager väl?

Eller har någon lyckats köpa founders?

Skrivet av Teddis:

Inte lyckats med FE-köpet hittils. Sett gröna knappen några gånger (nu var det ett tag sen) men den har inte fungerat. Måste rensa cookies ofta!

Skrivet av Valetudo_swe:

Nej det står bara finns ej i lager nu

Skrivet av karatekid007:

Någon som vet hur lång tid det brukar vara på restock av 4080 tuf super kort om man nu inte skulle få tag på ett FE?

Skrivet av Crazzzh:

Fick någon tag på ett FE kort?

Skrivet av Karazhan:

Har inte hört någon i hela EU som fick ett FE kort. Lyckades dock få tag på ett 4070 super FE idag men behöver nog 4080 prestandan så får lämna tillbaka det tror jag även fast FE looken är att föredra

Jag fick tag i ett Founders Edition.
Knappen för köp, kom och gick för mig.
Jag öppnade flertalet flikar, där jag provade trycka köp, när den dök upp.
Trodde det var helt kört, men kl 15:15 ungefär, så gick den in i kundvagnen, och jag fick igenom köpet.
Kortet är skickat, och dyker upp imorgon.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag fick tag i ett Founders Edition.
Knappen för köp, kom och gick för mig.
Jag öppnade flertalet flikar, där jag provade trycka köp, när den dök upp.
Trodde det var helt kört, men kl 15:15 ungefär, så gick den in i kundvagnen, och jag fick igenom köpet.
Kortet är skickat, och dyker upp imorgon.

Jag undrar verkligen vad det är som avgör ifall det går till kundvagnen eller inte. Jag satt själv med 3 olika enheter, datorn, macbook och Iphonen, och refreshade alla samtidigt, ifrån 14:50 till 17:00. Fick självklart upp köp knappen men den öppnar bara upp en ny flik som andra beskrivit. Fick rensa kakor och byta webbläsare när jag fick ERR_HTTP2_PROTOCOL_ERROR.
Jävligt märkligt. Men Grattis