Permalänk
Medlem

Gamla bankID?

Halloj! Tänkte fixa ett extra bank-id för att kunna återställa telefonen. Men då stöter jag på patrull. Jag måste blippa ett id-kort för att gå vidare med mitt bankid??? Vad är det för dynga? Vill jag inte ha.. Måste man ha det nu?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Ja, hos de flesta bankerna.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Intressant. Alla har ju inte ID som man kan "blippa". Körtkort har inte NFC chip. O körkort är fullgott ID.
Inte alla som vill skaffa pass eller nationellt IDkort.
Så om man inte har IDkort med NFC, kan man då inte skaffa nytt bankID?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Halloj! Tänkte fixa ett extra bank-id för att kunna återställa telefonen. Men då stöter jag på patrull. Jag måste blippa ett id-kort för att gå vidare med mitt bankid??? Vad är det för dynga? Vill jag inte ha.. Måste man ha det nu?

Om du inte kan blippa ett id-kort kolla med din bank. Vissa banker kan fixa det om du ringer in till dom. Den bank jag har kräver att jag går till deras kontor för att fixa bank-id på min telefon som inte har NFC stöd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Intressant. Alla har ju inte ID som man kan "blippa". Körtkort har inte NFC chip. O körkort är fullgott ID.
Inte alla som vill skaffa pass eller nationellt IDkort.
Så om man inte har IDkort med NFC, kan man då inte skaffa nytt bankID?

Se mitt inlägg under ditt inlägg. Det är lite olika beroende på bank. Kontakta din bank för att se hur de gör

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Intressant. Alla har ju inte ID som man kan "blippa". Körtkort har inte NFC chip. O körkort är fullgott ID.
Inte alla som vill skaffa pass eller nationellt IDkort.
Så om man inte har IDkort med NFC, kan man då inte skaffa nytt bankID?

Du kan gå till bankkontoret. Det blir – att gå till bankkontoret – enda sättet för de utan svenskt medborgarskap, är du medborgare så är nog polisen smidigare att ha att göra med än banken.

Ofta godkänner dock banken att du godkänner nytt bankid med bankid, men p.g.a. att det är en säkerhetsfunktion kan de bestämma sig för när som helst att pass/nationellt-idkort krävs.

Permalänk
Medlem

För att skaffa BankID krävs Nationellt ID kort eller Pass om du inte går till kontor, fick mig en chock förra veckan när jag hade bytt till annan telefon, var tvungen o gå till ett bankkontor men dom skannade bara körkortet så var det fixat, så via bankkontor behöver du INTE nationellt id kort eller pass, åtminstone för SEB kunder.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Se mitt inlägg under ditt inlägg. Det är lite olika beroende på bank. Kontakta din bank för att se hur de gör

Skrivet av Petterk:

Du kan gå till bankkontoret. Det blir – att gå till bankkontoret – enda sättet för de utan svenskt medborgarskap, är du medborgare så är nog polisen smidigare att ha att göra med än banken.

Ofta godkänner dock banken att du godkänner nytt bankid med bankid, men p.g.a. att det är en säkerhetsfunktion kan de bestämma sig för när som helst att pass/nationellt-idkort krävs.

Jo mitt inlägg va mest en rant/förfrågan för andra.

jag själv har pass. Så inga problem för mig.
Visste bara inte om att det va krav med NFC nu för tiden.
Det va ett tag sen jag gjort ett bankID.

Det är väl rätt bra att man måste scanna idkort med alla scams som händer nu där folk gör nya bankIDn o lurar folk på telefon.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

O körkort är fullgott ID.

Nej, det är det inte.

Permalänk
Medlem

Som många säger du så behöver du ha det nya nationella ID kortet/nyare pass för att sätta upp bankid själv stötte på samma problem när jag bytte telefon vid jul så det var bara att traska till farbror polisen och skaffa ett nytt id kort vilket gick förvånansvärt snabbt inom 4-5 dagar så kunde jag hämta ut det (nu hade mitt gått ut så var tvungen i vilket fall som helst)

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Om du loggar in i bankappen på den gamla och väljer att skapa bankid därifrån? Dvs. du går inte via datorn.

Permalänk
Medlem

Jepp man måste ha det nuförtiden. Blev också chockad i höstas när jag bytte telefon.
Som tur var hade jag inte wipe'at min gamla telefon än så kunde använda dens BankID för att skapa ett nytt till den nya telefonen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Nej, det är det inte.

Hur menar du nu med nej?
Du kan legitimera dig med körkort för allt du ska göra i Sverige som du behöver ID för.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

För mig gick det bra att förnya mitt BankID genom att vara inloggad med dosa hos Swedbank. Då hade dock inte det gamla (som skrevs över) gått ut än. Vet inte om det är någon skillnad då.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Hur menar du nu med nej?
Du kan legitimera dig med körkort för allt du ska göra i Sverige som du behöver ID för.

"Från och med år 2022 ska bankerna endast godta id-handlingar som har utfärdats av Polismyndigheten, det vill säga pass och nationellt id-kort, enligt id-kortsutredningens förslag. Körkortet ska inte längre vara en statlig id-handling, eftersom det inte uppfyller tillräckliga säkerhetskrav."

https://www.swedishbankers.se/repository/bankfokus/bankfokus-....

Edit: Det var visst bara ett förslag som ej klubbats.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

"Från och med år 2022 ska bankerna endast godta id-handlingar som har utfärdats av Polismyndigheten, det vill säga pass och nationellt id-kort, enligt id-kortsutredningens förslag. Körkortet ska inte längre vara en statlig id-handling, eftersom det inte uppfyller tillräckliga säkerhetskrav."

https://www.swedishbankers.se/repository/bankfokus/bankfokus-....

"förslag"

Såvitt jag vet inte något som gått igenom ännu? Tror dock vissa banker inte godtar körkort redan.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du loggar in i bankappen på den gamla och väljer att skapa bankid därifrån? Dvs. du går inte via datorn.

Det finns inte hos LF iallafall. Det är också individuellt hur de gör

Skrivet av Joppis:

"Från och med år 2022 ska bankerna endast godta id-handlingar som har utfärdats av Polismyndigheten, det vill säga pass och nationellt id-kort, enligt id-kortsutredningens förslag. Körkortet ska inte längre vara en statlig id-handling, eftersom det inte uppfyller tillräckliga säkerhetskrav."

https://www.swedishbankers.se/repository/bankfokus/bankfokus-....

Det där är ett förslag som aldrig blivit verkställt så du länkar till falsk information

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det där är ett förslag som aldrig blivit verkställt så du länkar till falsk information

Nej, det gör han inte? Står ju tydligt att det är ett förslag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Intressant. Alla har ju inte ID som man kan "blippa". Körtkort har inte NFC chip. O körkort är fullgott ID.
Inte alla som vill skaffa pass eller nationellt IDkort.
Så om man inte har IDkort med NFC, kan man då inte skaffa nytt bankID?

Genom att man först skaffar ett riktigt ID.

Skrivet av Mullvaden83:

Hur menar du nu med nej?
Du kan legitimera dig med körkort för allt du ska göra i Sverige som du behöver ID för.

Inte för BankID