Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Aha, då förstår jag hur du har det. Men det är inget för mig. Jag har väl mer en "gamingdator" förutom att jag inte spelar längre.

En app som hittar mina filer på datorn via HDMI är vad jag önskar (utan att röra datorn).
Hört talas om Plex men vet inte riktigt vad det är. Får väl undersöka det annars. Men jag ska testa att installera Kodi på TVn och se om filerna syns där.

Kodi och Plex är typ "same shit different name" och mest av en smaksak av vad man föredrar

I plex väljer man vilka mappar som skall scannas/ingå, installerar plex på tv'n och sedan navigerar man runt med tv'ns fjärrkontroll. Fungerar t ex utmärkt över wifi också, datorn måste dock vara igång och det är Plex Server man installerar där man har filerna.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Använd tv som skärm till datorn via HDMI och låt Kodi på datorn spela upp filmen, det blandar inte in nätverket alls, bara HDMI.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Kodi och Plex är typ "same shit different name" och mest av en smaksak av vad man föredrar

I plex väljer man vilka mappar som skall scannas/ingå, installerar plex på tv'n och sedan navigerar man runt med tv'ns fjärrkontroll. Fungerar t ex utmärkt över wifi också, datorn måste dock vara igång och det är Plex Server man installerar där man har filerna.

Det låter mer lockande. Men fungerar det över HDMI? Vill som sagt inte streama filer på 60-70GB över WiFi när jag har svindyra HDMI-kablar

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

[quote postid="20343865" userid="46377" name="Bloodfeast"]
Det låter mer lockande. Men fungerar det över HDMI? Vill som sagt inte streama filer på 60-70GB över WiFi när jag har svindyra HDMI-kablar
[/q"uote]

Är lite nyfiken på dessa "svindyra" HDMI kablar. Certifierade Ultra High Speed? Vet en som frågat efter 2m certifierade Ultra High Speed kablar men han vill ej köpa Supra eller Nördic.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Plex fungerade bra! Appen hittade alla mina filmer på hårddisken. Men frågan är om den använder HDMI eller nätverket, för jag märkte lite "flimmer" vid snabba scener. Det sker inte via VLC.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Skrivet av seville57:

[quote postid="20343865" userid="46377" name="Bloodfeast"]
Det låter mer lockande. Men fungerar det över HDMI? Vill som sagt inte streama filer på 60-70GB över WiFi när jag har svindyra HDMI-kablar
[/q"uote]

Är lite nyfiken på dessa "svindyra" HDMI kablar. Certifierade Ultra High Speed? Vet en som frågat efter 2m certifierade Ultra High Speed kablar men han vill ej köpa Supra eller Nördic.

Jag har använt mig av både Proson och Anderssons dyraste och båda fungerar riktigt bra.
Just nu kör jag Proson. 950:- för två kablar (1+3 meter). Svindyrt för mig åtminstone

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Plex fungerade bra! Appen hittade alla mina filmer på hårddisken. Men frågan är om den använder HDMI eller nätverket, för jag märkte lite "flimmer" vid snabba scener. Det sker inte via VLC.

Garanterat inte via HDMI.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

[quote postid="20343865" userid="46377" name="Bloodfeast"]
Det låter mer lockande. Men fungerar det över HDMI? Vill som sagt inte streama filer på 60-70GB över WiFi när jag har svindyra HDMI-kablar
[/q"uote]

Är lite nyfiken på dessa "svindyra" HDMI kablar. Certifierade Ultra High Speed? Vet en som frågat efter 2m certifierade Ultra High Speed kablar men han vill ej köpa Supra eller Nördic.

När det gäller certifierade kablar så spelar inte fabrikatet nån större roll, är den certifierad så uppfyller den kraven, PUNKT

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 2x0,5m, 1x1m, 1x1,5m och 1x2,0m Ultra High Speed certifierade kablar från nördic, kostade under 500 kr tillsammans, inte ett flimmer.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Nej, inget fel på mina Proson heller. Riktigt nöjd. Aldrig hört talas om nördic tidigare faktiskt.
Detta "flimmer" i snabba scener var som sagt via WiFi, därför jag vill ha en app som kör via HDMI, men jag ska fortsätta leta

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Nej, inget fel på mina Proson heller. Riktigt nöjd. Aldrig hört talas om nördic tidigare faktiskt.
Detta "flimmer" i snabba scener var som sagt via WiFi, därför jag vill ha en app som kör via HDMI, men jag ska fortsätta leta

App som kommunicerar via HDMI får du nog leta efter... länge.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodfeast:

Nej, inget fel på mina Proson heller. Riktigt nöjd. Aldrig hört talas om nördic tidigare faktiskt.
Detta "flimmer" i snabba scener var som sagt via WiFi, därför jag vill ha en app som kör via HDMI, men jag ska fortsätta leta

Hur ser flimret ut?
Om bandbredden räcker till så blir ju överföringen av filen felfri/bit-exakt, så själva överföringen kan inte orsaka något flimmer. Isåfall är det spelaren, videofilen eller TV:n som orsakar problemet. (Kanske saker som interpolering och annat som strular vad gäller TV:n.)

Om bandbredden inte räcker till lär det ju snarare bli buffering och sånt som märks tydligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Hur ser flimret ut?
Om bandbredden räcker till så blir ju överföringen av filen felfri/bit-exakt, så själva överföringen kan inte orsaka något flimmer. Isåfall är det spelaren, videofilen eller TV:n som orsakar problemet. (Kanske saker som interpolering och annat som strular vad gäller TV:n.)

Om bandbredden inte räcker till lär det ju snarare bli buffering och sånt som märks tydligt.

Märkte det direkt i Avatar 2 när dom flög omkring. Vingarna på "fåglarna" släpade/hackade liksom efter.
I övrigt såg det fantastiskt ut, och funkar fint i VLC som sagt.

Kanske är spelaren som Plex använder som inte klarar av det?

Jag kör nog VLC på 4k och Plex på 1080p serier.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloodfeast:

Märkte det direkt i Avatar 2 när dom flög omkring. Vingarna på "fåglarna" släpade/hackade liksom efter.
I övrigt såg det fantastiskt ut, och funkar fint i VLC som sagt.

Det låter som om det kan vara något interpolerings-relaterat även där. Kolla (när du spelar upp med spelaren som bråkar) igenom inställningarna på TV:n. Enligt ett gammalt inlägg var det typ Picture > Advanced > Motion på TCL-TVs, men det är bara att kolla runt lite efter termer som motion, smooth(ing), interpolation och liknande. Något sånt lär finnas; testa att slå av det och se hur det ser ut då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

Jag har använt mig av både Proson och Anderssons dyraste och båda fungerar riktigt bra.
Just nu kör jag Proson. 950:- för två kablar (1+3 meter). Svindyrt för mig åtminstone

Tack för svar.

Skrivet av MatteN:

När det gäller certifierade kablar så spelar inte fabrikatet nån större roll, är den certifierad så uppfyller den kraven, PUNKT

Jag är medveten om detta, min polare är lite envis å är väl inte så insatt i detta.

Skrivet av MatteN:

Jag köpte 2x0,5m, 1x1m, 1x1,5m och 1x2,0m Ultra High Speed certifierade kablar från nördic, kostade under 500 kr tillsammans, inte ett flimmer.
<Uppladdad bildlänk>

Kör själv med 3 st Nördic certifierade Ultra High Speed, 1 st 2m å 2 st 1m.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Testade du att koppla dator till TV utan förstärkaren? Tror du borde få 120Hz felfritt då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodfeast:

En app som hittar mina filer på datorn via HDMI är vad jag önskar (utan att röra datorn).

Skrivet av Bloodfeast:

Nej, Kodi verkar inte kunna hitta mina filer från datorn via HDMI. Bara via nätverket. Trist.

Skrivet av Bloodfeast:

Det låter mer lockande. Men fungerar det över HDMI? Vill som sagt inte streama filer på 60-70GB över WiFi när jag har svindyra HDMI-kablar

Skrivet av Bloodfeast:

Plex fungerade bra! Appen hittade alla mina filmer på hårddisken. Men frågan är om den använder HDMI eller nätverket, för jag märkte lite "flimmer" vid snabba scener.

Skrivet av Bloodfeast:

Detta "flimmer" i snabba scener var som sagt via WiFi, därför jag vill ha en app som kör via HDMI, men jag ska fortsätta leta

Du måste ha missförstått något rejält - du kan inte skicka filer via HDMI. HDMI-kablar överför bild- och ljudsignal mellan källa (dator) och mottagare (TV), inga filer skickas överhuvudtaget. Ingenting kan "hitta filer via HDMI".

Om du har en HDMI-kabel mellan dator och TV och startar en fil så spelas den upp lokalt på och av datorn, inte av TVn. Du installerar heller inga program på TVn eftersom du redan har TVn som skärm.

Om du har filerna på t.ex. en NAS och startar filen på datorn så streamas den mellan NAS och dator över nätverket och om båda dessa har nätverkskabel så går det inte heller via WiFi.

En film på 80GB har ändå inte högre bitrate än kanske 100Mbit/s (förutom enstaka undantag på 110-120Mbit/s), så det bör förstås inte vara några problem att använda WiFi heller.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ditt grafikkort/dator har ju inte CEC – så då får du styra den med en annan fjärrkontroll än tvns eller köra med Pulse-eight CEC-adaptern som Kodi har stöd för.