Hjälp! En vettig Wi-Fi kamera till husvagn

Permalänk
Medlem

Hjälp! En vettig Wi-Fi kamera till husvagn

(Byter kategori på denna tråd)

Letat ihjäl mig men hittar inget vettigt alternativ till en trådlös, batteridriven och ip klassad Wi-Fi kamera att använda som backkamera till en husvagn.

Krav:
- trådlös bildöverföring
- batteridriven
- Wi-Fi för att kunna få bilden på mobilen
- IP klassad för att montera på utsidan av husvagn

Alla tips mottages!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

När man söker på backkamera wifi till mobil så finns det ett antal leverantörer att välja på. Det verkar dock som att det i några fall är samma kamera som tillhandahålls men med varierande pris. Dock är dom inte "batteridrivna" med eget batteri utan kopplas in på vagnens 12 V system. Hur bra de är vet jag inte då jag har en kamera med egen display. Jag har valt att kameran alltid är aktiv under färd, men det är en smaksak. Det är helt klar ett bra hjälpmedel när man skall backa in vagnen var man än är.

Justerat text.
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

När man söker på backkamera wifi till mobil så finns det ett antal leverantörer att välja på. Det verkar dock som att det i några fall är samma kamera som tillhandahålls men med varierande pris. Dock är dom inte "batteridrivna" med eget batteri utan kopplas in på vagnens 12 V system. Hur bra de är vet jag inte då jag har en kamera med egen display. Jag har valt att kameran alltid är aktiv under färd, men det är en smaksak. Det är helt klar ett bra hjälpmedel när man skall backa in vagnen var man än är.

Ja jag har ju tänkt att använda den under färd också men framförallt vid backning. Vill ju helst slippa skärm och köra på mobilen.

Ja jag har sett massvis av kameror men verkar vara varierande kvalité och dom kräver 12V vilket jag helst slipper också 😄

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Inga andra tips?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Jag har en del kameror i allmänhet, inte specifikt för det här ändamålet, men iaf. Jag tycker alla är fruktansvärt dåliga på sånt här. Till viss del är det säkert problem med WiFi i sig och mobiltelefonoperativsystem, men en hel del är nog apparnas fel också.

Bland de som är väderskyddade har jag en Sony RX0 och diverse GoPro-varianter. De kan startas via Bluetooth och sedan kan man klicka sig fram för att få upp bild i mobiltelefonen via WiFi. Men ärligt talat tror jag du kommer bli tokig på hur dåligt det fungerar, det blir iaf jag varje gång jag börjar fippla med det. Kamerorna startar inte alltid som de ska, och telefonen kopplar ibland ifrån WiFi när man använder den och vägrar koppla upp igen utan att manuellt stänga av kameran och slå på den igen. Och det är en stor fördröjning för varje grej man ska göra, även om bildens fördröjning i sig när det väl fungerar antagligen är acceptabel för att backa långsamt. Räckvidden är betydligt sämre än "vanlig" WiFi också. Apparna är rent allmänt fruktansvärt irriterande med bökiga GUIn och påminnelser om att man ska "registrera sig" och "göra backup i molnet" och annan skit man inte vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag har en del kameror i allmänhet, inte specifikt för det här ändamålet, men iaf. Jag tycker alla är fruktansvärt dåliga på sånt här. Till viss del är det säkert problem med WiFi i sig och mobiltelefonoperativsystem, men en hel del är nog apparnas fel också.

Bland de som är väderskyddade har jag en Sony RX0 och diverse GoPro-varianter. De kan startas via Bluetooth och sedan kan man klicka sig fram för att få upp bild i mobiltelefonen via WiFi. Men ärligt talat tror jag du kommer bli tokig på hur dåligt det fungerar, det blir iaf jag varje gång jag börjar fippla med det. Kamerorna startar inte alltid som de ska, och telefonen kopplar ibland ifrån WiFi när man använder den och vägrar koppla upp igen utan att manuellt stänga av kameran och slå på den igen. Och det är en stor fördröjning för varje grej man ska göra, även om bildens fördröjning i sig när det väl fungerar antagligen är acceptabel för att backa långsamt. Räckvidden är betydligt sämre än "vanlig" WiFi också. Apparna är rent allmänt fruktansvärt irriterande med bökiga GUIn och påminnelser om att man ska "registrera sig" och "göra backup i molnet" och annan skit man inte vill ha.

Det va ju inte det man ville läsa Men tacksam för svaret såklart!

Får väl leva med någon Biltema skit helt enkelt med extra skärm....

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Inga andra tips?

Kanske denna?

Trådlös. Batteri/solpanel. Verkar fått ok reviews

Edit: Såg också denna, som kopplar till mobil. Men den såg ju jävligt junkig ut

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Kan inte ha kameran att titta ut genom bakrutan på husvagnen? Isf försvinner ju typ ip kravet helt.

Och personligen ser jag inte 12v som ett bekymmer du kan ju koppla på dig på kablaget till backljuset eller bakljuset beroende på om du vill ha den konstant igång eller bara när du backar och utemontering är måste.

Inne montering så brukar ju 12v kablage att koppla på sig på finnas lite överallt i/på väggarna även kablaget till bakljusen borde finnas nånstans på insidan i bakänden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kör på google nest cam, tycker den fungerar riktigt bra och har hyffsat bra batteritid ( cirka 3 månader ).

Får push direkt om någon rör sig där och man kan ställa in "kända" personer så den inte varnar om den känner igen personen.

Spelas in och sparas i 3 timmar då man kan ladda ner videon till sin telefon, sen finns det även en betal variant där de sparas längre i molnet. Tror det låg på runt 55kr i månaden om man vill ha den varianten.

Permalänk
Skrivet av Maddoxswe:

Kör på google nest cam, tycker den fungerar riktigt bra och har hyffsat bra batteritid ( cirka 3 månader ).

Får push direkt om någon rör sig där och man kan ställa in "kända" personer så den inte varnar om den känner igen personen.

Spelas in och sparas i 3 timmar då man kan ladda ner videon till sin telefon, sen finns det även en betal variant där de sparas längre i molnet. Tror det låg på runt 55kr i månaden om man vill ha den varianten.

Tror du är inne på ett annat användningsområde än ts söker.

Han ville ha en wifi kamer sim gick att använda som backkamera i arslet på husvagnen dvs kolla live utan ev extra fördröjningar i onödan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror du är inne på ett annat användningsområde än ts söker.

Han ville ha en wifi kamer sim gick att använda som backkamera i arslet på husvagnen dvs kolla live utan ev extra fördröjningar i onödan.

Hehe det är Sweclockers som delat tråden på huvudsidan utan att riktigt läst trådstarten. "Man ska ha husvagn, sägs det, men man behöver också hålla den säker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror du är inne på ett annat användningsområde än ts söker.

Han ville ha en wifi kamer sim gick att använda som backkamera i arslet på husvagnen dvs kolla live utan ev extra fördröjningar i onödan.

Så går det när man läser för snabbt, tack för klargörandet !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan inte ha kameran att titta ut genom bakrutan på husvagnen? Isf försvinner ju typ ip kravet helt.

Och personligen ser jag inte 12v som ett bekymmer du kan ju koppla på dig på kablaget till backljuset eller bakljuset beroende på om du vill ha den konstant igång eller bara när du backar och utemontering är måste.

Inne montering så brukar ju 12v kablage att koppla på sig på finnas lite överallt i/på väggarna även kablaget till bakljusen borde finnas nånstans på insidan i bakänden.

Det hade varit det optimala men vår vagn har inget bakfönster dessvärre. Bara på sidorna…

Skrivet av Maddoxswe:

Kör på google nest cam, tycker den fungerar riktigt bra och har hyffsat bra batteritid ( cirka 3 månader ).

Får push direkt om någon rör sig där och man kan ställa in "kända" personer så den inte varnar om den känner igen personen.

Spelas in och sparas i 3 timmar då man kan ladda ner videon till sin telefon, sen finns det även en betal variant där de sparas längre i molnet. Tror det låg på runt 55kr i månaden om man vill ha den varianten.

Som tidigare skribent nämnde så är målet att ha kameran igång vid backning och ev vid körning också för att få lite uppsikt bakom vagnen, alltid bra att kunna se bakom vagnen då sidospeglarna inte riktigt når hela vägen…

Tack @sweclockers för delningen av tråden! Hoppas på några kloka tips och erfarenheter 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Kanske denna?

Trådlös. Batteri/solpanel. Verkar fått ok reviews

Edit: Såg också denna, som kopplar till mobil. Men den såg ju jävligt junkig ut

Den första där verkar va kopplad till att man måste ha en skärm trots allt, då finns det ändå helt ok alternativ till bättre pris.

Den andra så lite shady ut ja 😄

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Blir till att prova denna:
https://www.teknikdelar.se/produkt/ios-2#aw_source=ps-0228ec8...

Tack för all hjälp! 🫶🙏

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk

Jag tror man behöver en kamera med lång räckvidd på wifi:n när man har husvagn. Typ denna som har räckvidd på 60m och har inbyggt batteri och magnetfäste för valfri placering och lätt att flytta runt mellan olika fordon. Mobilen används som monitor. Nackdelen är att husvagnen kanske saknar plats som magneten fäster på. Går ju att lösa med att t.ex. limma en platta av järn på bakväggen eller annan plats.

https://fordonsshoppen.se/sv/tradlos-backkamera-m-wifi-magnet...

Visa signatur

i´m in heaven