Microstuttering UE5 6900XT

Permalänk

Microstuttering UE5 6900XT

Ja, som rubriken lyder har jag bekymmer med microstuttering i specifikt UE5. Spelen i fråga är Ark Survival Ascended och Lords of the Fallen.

Jag har varit bortrest 2 veckor så datorn har varit avstängd och inte använts, när jag kom hem igårkväll tänkte jag spela lite Ascended och upptäckte då massiv stuttering. Har endast Adrenalin, inte Afterburner, men Adrenalin rapporterar 100% microstuttering oavbrutet, settings in-game spelar ingen roll och jag har Inte uppdaterat eller gjort något sen jag kom hem.

Spelen har gått att spela innan jag kom hem med andra ord. Nog för dem hade viss stuttering, men det här är inte ens jämförbart.
Det är verkligen, milt sagt, som dag och natt, utan att datorn varit i bruk överhuvudtaget.

Jag har testat DDU, jag har testat kolla så allt stämmer i BIOS, kört med/utan SAM, flyttat spelen till annan disk (bägge är m.2 diskar, Crucial P3 1TB Gen 3), testat UE4 titlar på samma diskar, dessa flyter på som vanligt.

Jag har möjlighet att testa min dotters GPU i min dator, då det är ett RX6600 så inte fruktansvärt omständigt. Ska testa detta under dagen.

Vad kan det annars vara som spökar?

Övriga specs är i min signatur.

Glömde nämna vilka m.2 diskar.
Visa signatur

NZXT H6 - ASUS Strix B550 Gaming F - AMD Ryzen 5600X - Kingston HyperX Fury RGB 32GB 3200MHz - Powercolor 6900XT RDU - Corsair RM1000X - Arctic Freezer II 360 - 5.5TB M.2/SSD/HDD

Permalänk

Låter som klassiskt unreal engine problem.

Motorn funkar bra när den gör vad den ska men den har mycket random skit också som bara funkar om typ vinden ligger på från rätt håll.

Jag har gett upp på alla ue5 spel helt jus pga dess totalt random problem appropå ingenting.

Allt från random prestanda drops varierande från en spelstart till en annan, till random ue fatal error med x minuter mellanrum.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låter som klassiskt unreal engine problem.

Motorn funkar bra när den gör vad den ska men den har mycket random skit också som bara funkar om typ vinden ligger på från rätt håll.

Jag har gett upp på alla ue5 spel helt jus pga dess totalt random problem appropå ingenting.

Allt från random prestanda drops varierande från en spelstart till en annan, till random ue fatal error med x minuter mellanrum.

Blev lite orolig för att något skulle vara på G att ge upp i burken därför jag ville dubbelkolla ämnet. Vet ju hur UE kan vara. Jag har nu dotterns 6600 i datorn och testar Lords of the Fallen. Fortfarande stuttering deluxe.

Visa signatur

NZXT H6 - ASUS Strix B550 Gaming F - AMD Ryzen 5600X - Kingston HyperX Fury RGB 32GB 3200MHz - Powercolor 6900XT RDU - Corsair RM1000X - Arctic Freezer II 360 - 5.5TB M.2/SSD/HDD

Permalänk
Skrivet av PanicAttack96:

Blev lite orolig för att något skulle vara på G att ge upp i burken därför jag ville dubbelkolla ämnet. Vet ju hur UE kan vara. Jag har nu dotterns 6600 i datorn och testar Lords of the Fallen. Fortfarande stuttering deluxe.

Som sagt ue.

Testa starta om spelet ett par tusen gånger rätt vad det är funkar det igen..

Eller testa i morgon eller dagen efter det eller efter det.

Hade du haft ett drivar eller hårdvaruproblem had du upplevt problem med andra spel än bara ue5 titlar.

Att ue4 funkar säger inte så mycket då den är ljusår mer stabil än ue5 och lider inte äns av en bråkdel av problemen som kom med ue5

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Som sagt ue.

Testa starta om spelet ett par tusen gånger rätt vad det är funkar det igen..

Eller testa i morgon eller dagen efter det eller efter det.

Hade du haft ett drivar eller hårdvaruproblem had du upplevt problem med andra spel än bara ue5 titlar.

Att ue4 funkar säger inte så mycket då den är ljusår mer stabil än ue5 och lider inte äns av en bråkdel av problemen som kom med ue5

Ja jag tar ett break från dem helt enkelt och återgår om några veckor. Tack för svar i vilket fall som helst! Det uppskattas.

Visa signatur

NZXT H6 - ASUS Strix B550 Gaming F - AMD Ryzen 5600X - Kingston HyperX Fury RGB 32GB 3200MHz - Powercolor 6900XT RDU - Corsair RM1000X - Arctic Freezer II 360 - 5.5TB M.2/SSD/HDD