Unity säger upp en fjärdedel av sin personal

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Positivt! Ju fler som varslas desto fler kan börja på jobb som tillför något. Spelmotorindustrin är tämligen meningslös (för att spel är).

Med det resonemanget är det ju inte jättemycket som är meningsfullt.

På vilket sätt är nöjesbranschen inte meningsfull?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Det jag blir mest fascinerad är allt folk som jobbar på dessa IT företag
Meta säger upp 11 000 personer/13% av sin personal,
Klarna hade dryga 7000 pers innan varsel
Unity har dryga 7000 anställda innan detta..

Vad gör allt folk på dessa företag egentligen?, måste finnas så många svarta hål som chefchefer och chefernas chef osv.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Med det resonemanget är det ju inte jättemycket som är meningsfullt.

På vilket sätt är nöjesbranschen inte meningsfull?

Jag ser det mesta som inte direkt driver på forskningen och försoffar människor som meningslöst. De ökande hårdvarukraven i spel må indirekt hjälpa även forskningen genom mer beräkningskraft, men spelandet i sig ser jag inte som meningsfullt.

Permalänk
Medlem

Unity är en dålig spelmotor men de har marknadsfört den stenhårt bland utvecklare och kunnat leva på det, nu har verkligheten kommit ikapp dem och det lär inte bli bättre framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Jag ser det mesta som inte direkt driver på forskningen och försoffar människor som meningslöst. De ökande hårdvarukraven i spel må indirekt hjälpa även forskningen genom mer beräkningskraft, men spelandet i sig ser jag inte som meningsfullt.

Så allt som inte är absolut nödvändigt för att överleva är meningslöst? Det låter inte som en jättekul inställning till livet.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Eller så har det att göra med deras ökända avtalsändring så ingen vill använda Unity längre. Förväntar mig inom ett år så är företaget borta

Troligen inte. Snarare en trend inom hela branchen nu. Twitch varslar 35% av personalstyrkan vilket motsvarar ca 500 personer.

https://www.reuters.com/technology/amazons-twitch-lay-off-35-...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Unity är en dålig spelmotor men de har marknadsfört den stenhårt bland utvecklare och kunnat leva på det, nu har verkligheten kommit ikapp dem och det lär inte bli bättre framöver.

Är inte Subnautica utvecklat i Unity? Ett av de bästa spelen jag personligen har upplevt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Är inte Subnautica utvecklat i Unity? Ett av de bästa spelen jag personligen har upplevt.

Jag vet inte om just det spelet men det är inget som helst fel på Unity. Ett annat exempel på spel utvecklat i Unity är svenska V-Rising som blev väldigt framgångsrikt. En överväldigande majoritet av alla mobilspel är utvecklade i Unity.

Men det är klart, vill. man ha bästa möjliga, mest realistiska grafik så väljer man nog snarare UE över Unity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Glad att jag tog och började plugga mot energisektorn som vindkraftstekniker 2023. IT sektorn verka vara på väg ner, då folk sägs upp överallt i mina ögon pga framgångar med AI " som jag själv tror kommer ta över mer och mer inom it " Men kan ha fel, och det är inte första gången jag ha haft det...

Jag är mitt i IT industrin och jag är inte orolig alls. Dessutom många av tech bolagen som sagt upp folk på sistone säger främst upp HR och annan icke kritisk personal. Sen har väldigt många bolag vuxit enormt fort sena te åren så även efter uppsägningar är de större än för bara ett par år sedan.