Ovanligt problem med Bahnhof (Segt, konstanta disconnects etc)

Permalänk
Medlem

Ovanligt problem med Bahnhof (Segt, konstanta disconnects etc)

Jag bytte för en vecka sedan från Telia till Bahnhof.
Telia fungerade finnemang vad jag än gjorde.

Nu kan Sweclockers ta ~10 sekunder på sig att ladda en sida, jag blir disconnectad från exempelvis Twitch-chatten inom 5 sekunder.
Disconnects från Battle.net var ~5 minut och en drös andra bekymmer.

Hastigheten är dock bra, ligger på ~910 Mbit/s ned och 970 Mbit/s upp.
Om jag kör pingplotter eller andra metoder för att mäta packetloss så ligger jag på 0% och har normal ping.

Att routern krånglade var min första tanke, men det var det inte. Likadant om jag kör direkt i väggen.
Då testade jag mig på att köra via Mullvad (VPN) och alla bekymmer försvinner.

Så jag lär ju felanmäla något hos Bahnhof (Men vad bör man peka mot så att de undersöker på rätt ställe?).
Någon person i supporten kommer förmodligen inte hitta något uppenbart problem då linan ligger uppe, hastigheten och pingen är bra.

Är det någon annan med Bahnhof kanske som upplevt liknande?
Annars kanske det bara är en temporär driftstörning/peering-problem från AWS eller någon annan större aktör?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med Youtube och den leverantör du har.
När jag testar med speedtest.net och mellan telia etc. så ser det helt okej ut.

Men youtube är segt som en åsna (och jag har ändå premium), jag har även sätt att Amazon Prime och Disney+ byter mellan medium och hög (4k) upplösning ganska ofta dom senaste 2-3 veckorna.

Satt faktisk och undrade mig om det var nåt fel med vår leverantör. Har aldrig haft sådana problemen med dom förut och har haft dom helt sen jag fick fiber 5-6 år sen.

Permalänk
Medlem

Testa ipconfig /release i kommandotolk. Därefter en ipconfig /renew

Därefter en /flushdns

ipconfig /flushdns

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag har samma problem med Youtube och den leverantör du har.
När jag testar med speedtest.net och mellan telia etc. så ser det helt okej ut.

Men youtube är segt som en åsna (och jag har ändå premium), jag har även sätt att Amazon Prime och Disney+ byter mellan medium och hög (4k) upplösning ganska ofta dom senaste 2-3 veckorna.

Satt faktisk och undrade mig om det var nåt fel med vår leverantör. Har aldrig haft sådana problemen med dom förut och har haft dom helt sen jag fick fiber 5-6 år sen.

Om problemet uppstått nyligen så kanske det ändå bara är något temporärt. Vilket är skönt att höra

Skrivet av Lorault:

Testa ipconfig /release i kommandotolk. Därefter en ipconfig /renew

Därefter en /flushdns

ipconfig /flushdns

Jag ar testat flera olika DNSer och det är inte det som är problemet dessvärre.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Problem med Battle.net har i många fall varit på grund av att Bahnhof kör CGNAT som standard. Du kan testa att kontakta supporten och påtala att det leder till problem för sig och att du vill ha en publik IP. Förhoppningsvis slipper du betala 50 kr extra i månaden för det då.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

hmm inget sånt för mig. Dock känns det som om jag laggar oftare på CS, men tidigare har det varit så under perioder och jag tror mest det är pga. wifi. Inga youtube/twitch/websidoproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Om problemet uppstått nyligen så kanske det ändå bara är något temporärt. Vilket är skönt att höra
Jag ar testat flera olika DNSer och det är inte det som är problemet dessvärre.

Har du kört flushdns efter byet av dns?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Testa ipconfig /release i kommandotolk. Därefter en ipconfig /renew

Därefter en /flushdns

ipconfig /flushdns

Skrivet av Dax:

Har du kört flushdns efter byet av dns?

Detta! "ipconfig /flush dns" kan ofta hjälpa problem som det här.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Jag löste problemen med konstanta disconnects, det visade vara Glasswire (som jag använder till blockering av okända processer) som råkade bråka med några processer, sen lade jag dom till i "safe zone" och så har det funkat bra sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Problem med Battle.net har i många fall varit på grund av att Bahnhof kör CGNAT som standard. Du kan testa att kontakta supporten och påtala att det leder till problem för sig och att du vill ha en publik IP. Förhoppningsvis slipper du betala 50 kr extra i månaden för det då.

Jag har publik IP.

Skrivet av Dax:

Har du kört flushdns efter byet av dns?

Givetvis.

Skrivet av zOlid:

Detta! "ipconfig /flush dns" kan ofta hjälpa problem som det här.

Hjälpte dessvärre inte.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Har också banhof, jag har fått problem senaste tiden med att video klipp laggar, bara ljudet som hörs. Sen 3-4 sec kommer bilden igen. Inte varit så tidigare. Samma både på datorn o mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag har publik IP.

Aha, intressant. Har du undersökt om flera av tjänsterna du har problem med använder samma CDN-leverantör eller liknande, alternativt tar delvis samma väg? Det skulle ju kunna vara problem med en av deras länkar mot någon ISP de peerar med. Konstigt att de inte själva upptäckt det i så fall dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vart bor du samt vad har du för KO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Vart bor du samt vad har du för KO?

Stockholm, zitius. (föredetta Telia öppen fiber)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Stockholm, zitius. (föredetta Telia öppen fiber)

Då ser jag inga direkta problem. Sitter på Bahnhofs eget när i Stockholm utan problem. Kan det vara IPv6 som strular för dig?

Edit: du skrev att swec hade problem, då är inte ipv6 relevant. Men testa utan routern för att se om det är samma problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Edit: du skrev att swec hade problem, då är inte ipv6 relevant. Men testa utan routern för att se om det är samma problem

Bra en notering där, har man publik ip och kopplar förbi routern så hamnar man på CGNAT.
Bahnhof måste koppla mac-adressen till publikt ip, men det löser de oftast snabbt.