Vilken dator var det?

Permalänk
Medlem

Vilken dator var det?

Har kommit in lite på retro nu och kom att tänka på datorer vi hade i skolan och även nån på biblioteket som hade varit kul att ha namnet på. Det var en svart desktop med en svart crt skärm svart t-bord och mus.
Tror det satt en Pentium 90 MHz i dom (ansågs nog vara rätt snabba då) Spenderade mycket tid vid dom datorerna i skolan och på bibblan gissar att det var runt -96 eller -97. Någon som vet vilken modell jag menar? Har sökt på google men inte hittat något som såg ut som dom.
Har för mig att dom kan hetat antingen Indian eller Indiana men inte helt hundra där.

God Fortsättning!

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det var inte något i stil med IBM Aptiva?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Har kommit in lite på retro nu och kom att tänka på datorer vi hade i skolan och även nån på biblioteket som hade varit kul att ha namnet på. Det var en svart desktop med en svart crt skärm svart t-bord och mus.
Tror det satt en Pentium 90 MHz i dom (ansågs nog vara rätt snabba då) Spenderade mycket tid vid dom datorerna i skolan och på bibblan gissar att det var runt -96 eller -97. Någon som vet vilken modell jag menar? Har sökt på google men inte hittat något som såg ut som dom.
Har för mig att dom kan hetat antingen Indian eller Indiana men inte helt hundra där.

God Fortsättning!

Vet exakt vad du menar, vi hade dem också på vår skola:) följer

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Nej för IBM Aptiva hade väl lite lila detaljer? Denna var lite rundad kant framtill. Den hade floppy drive och CD-rom släde. Strömknappen satt till vänster och var rund, som jag minns det.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Har kommit in lite på retro nu och kom att tänka på datorer vi hade i skolan och även nån på biblioteket som hade varit kul att ha namnet på. Det var en svart desktop med en svart crt skärm svart t-bord och mus.
Tror det satt en Pentium 90 MHz i dom (ansågs nog vara rätt snabba då) Spenderade mycket tid vid dom datorerna i skolan och på bibblan gissar att det var runt -96 eller -97. Någon som vet vilken modell jag menar? Har sökt på google men inte hittat något som såg ut som dom.
Har för mig att dom kan hetat antingen Indian eller Indiana men inte helt hundra där.

God Fortsättning!

Fujitsu Indiana.
Eller som den hette innan Fujitsu köpte upp dom: MicroMikko Indiana.
Fanns i både desktop (vanligast) eller tower.

Fujitsu ICL fanns nog på varenda offentlig inrättning i Sverige på den tiden.
Inte den svarta varianten, men väl den mycket vanligare beiga typen

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Svensktiger:

Fujitsu Indiana.
Eller som den hette innan Fujitsu köpte upp dom: MicroMikko Indiana.
Fanns i både desktop (vanligast) eller tower.

https://live.staticflickr.com/4164/34722323495_65705591bc_b.jpg

Fujitsu ICL fanns nog på varenda offentlig inrättning i Sverige på den tiden.
Inte den svarta varianten, men väl den mycket vanligare beiga typen

Åh SimTower på skärmen också, så jäkla bra spel.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fujitsu Indiana.
Eller som den hette innan Fujitsu köpte upp dom: MicroMikko Indiana.
Fanns i både desktop (vanligast) eller tower.

https://live.staticflickr.com/4164/34722323495_65705591bc_b.jpg

Fujitsu ICL fanns nog på varenda offentlig inrättning i Sverige på den tiden.
Inte den svarta varianten, men väl den mycket vanligare beiga typen

Men se där är den ju! Vilken nostalgi!
Ja den var väldigt vanlig på skolor osv den såldes väl in som en multimedia dator men några skivor till och högtalare.
Tack för svaret

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade en gammal reklam
Hoppas det är läsbart.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Det ligger en Indiana på Tradera just nu (inte min annons)!

https://www.tradera.com/item/340854/619685167/icl-fujitsu-ind...

Permalänk
Medlem

Min första dator var en Victor 486:a, kan ej minnas om det var DX eller SX, men datorn efter den var just en Indiana! Vilka minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Den gick för 2561 spänn inte illa för en gammal Pentium 75. Men tror just dessa ligger många varmt om hjärtat

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Skrivet av 100mbit:

Den gick för 2561 spänn inte illa för en gammal Pentium 75. Men tror just dessa ligger många varmt om hjärtat

Ojsan, första rundan så fick den inga bud med ett utrop på 1500. Hade någon slagit till då så hade de ju gjort en deal. Man vet aldrig hur det slutar på Tradera!