Permalänk

Laptop som (tyst) HTPC

Jag har inte så stort vardagsrum, utan har en bänk med en 28" 1900x1200-skärm. Min gamla laptop får kämpa lite med att streama 1080p60 eller 1440p-på-1080p.

Då tänkte jag att jag kanske kunde köpa den i sign, och att den skulle klara detta med lätthet. Den kom idag.

Är det "bara" att cappa CPU-frekvensen för att minimera fläktarna, och vad använder jag lämpligast för detta ändamål?

Jag är lite oerfaren vad gäller att nedklocka, det är så att säga åt fel håll! Vad får bäst effekt? Laptops brukar ju vara väldigt hjälpsamma med att throttla prestanda, det kanske hjälper med några Power Options?

Jag skulle nog gärna vilja nedklocka GPUn också. Jag har drivers från oktober (WHQL), men det verkar ha autoinstallerats för jag hittar inget sätt att justera klocka (högerklicka desktop, GeForce settings ni vet).

Good Continue och tacksam för hjälp!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Det är en laptop. De brukar inte gå att göra jätte mycket mer i de än att sätta de i tyst läge istället för balanserat och power om det finns. Och se till att den får bra med luftflöde typ med en kylplatta.

Med det sagt så vet jag att vissa kan tillåta undervoltning, men vet inte om din tillåter det.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kör en Pi 4 istället, går att köra fläktlöst utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

I power settings sätt max cpu till 99% så kommer den stönga av cpu bost och typ bara köra på basklockan.

Bör dra ner så den typ bara generera halva värmen.

Gpun är troligen inte justerbar och iaf ändå snurra på en ~2000-3000Mhz beroende på vad för cpu som sitter i den.

Kanske afterburner kan begränsa powerlimit men tvek att den äns är något nämnvärt belastad av att avkoda film dock.

Och lägg den uppåtner med locket stängt och fläktinsugen uppåt så den kan dra så mycket friskluft som möjligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows