Känner mig vilseled av Inet

Permalänk
Medlem

Känner mig vilseled av Inet

Behöver vents mig lite här..

Köpte ett gäng komponenter då jag tänkte bygga en första datorn till grabben som julklapp.

Får hem komponenter som förväntat och allt är i sin ordning, bygget kan börja.

Jag köpte ett MSI B650 egde wifi moderkort och AMD 7800X3D CPU samt corsair minne.

När alla komponenter är på plats får jag felkod på moderkortetsdioder, både för CPU och minne, jag felsöker, googlar osv. Bios reset, updates etc, inget löser problemet. Efter ett par timmar ger jag upp och bestämmer mig att byta ut moderkort på inet dagen efter, vilket blir dagen innan julafton.

Jag packar allt och drar till Inet, väl på plats så inser vi att skyddet som ska skydda socketen ramlat under resan och skadat pinsen. Suck tänker jag och funderar på vad jag ska göra. Jag har klantat mig och får gilla läget bara.

Frågar om de kan felsöka och fixa moderkortet och jag står för kostnaderna men sen köper tillbaka kortet så jag köpa en ny direkt på plats. Jag får som svar att det kan ordnas om pinsen kan fixas. I värsta fall kan de byta ut hela socketen för någon tusing. Jag tänker att om de kan fixa det för någon tusing så kan jag få tillbaka en viss summa ifall och inte räkna med totalförlust om jag köper ny moderkort på plats.

Så med tanke att de kan fixa det och de är villiga att köpa tillbaka kortet så bestämmer jag mig att köpa ny moderkort på plats.

Idag ringer inet och säger att moderkortet funkar fint och de behövde inte göra något med deras testkomponenter och de undrar om jag kan komma in med min CPU och minne för att felsöka vidare. Jag svarar att jag köpte ny moderkort från Asus och allt funkar. Sen på frågar när jag kan komma och hämta moderkortet så säger jag att i butik var ju överenskommelsen att de köper tillbaka det. Nu blir svaret nej, de kan inte köpa tillbaka det även om de fixar pinsen oavsett vad som sagts tidigare.

Så nu har man ett extra moderkort, hade jag vetat från start att de inte tänker göra återköp hade jag väntat på teknikers svar, det känns nu som om man blev vilseled när man köpte nytt och får pröjsa för deras felsökning som inte gav något..

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem

Det jag inte riktigt får grepp om är ju att OM moderkortet nu funkar fint. Så ser jag inte varför du inte skulle kunna åberopa öppet köp 30 dagar. Nu gissar jag ju, men jag tror det är det som butiken menar med att dom köper tillbaka produkten. Sen så visst, du kan ju få ett avdrag för värdeminskning för det saknas skydd för socket och eventuellt andra saker som följer med produkten.

Tycker det är lite oklart vad butiken har gjort. Konstaterar butiken att det är en böjd pin så vadå, har butiken böjt tillbaka den och det resultera i att produkten nu fungerar? Nu har jag ju aldrig jobbat för Inet men låter ju konstigt att det är något butiken skulle ta på sig att göra. Mer logiskt led är ju att det handhavande felet skickas vidare till en auktoriserad serviceverkstad utför det.

Eller är det så att den inte behövde böjas tillbaka för att fungera? Om så är fallet så kan jag förstå att man inte är villig att böja tillbaka pin då det är så pass känslig del och kan göra mer skada än nytta. Därav så nekar man att köpa tillbaka det för man kan inte sälja vidare ett moderkort med böjd pin. Men man är villig att ta moderkortet och testa med din cpu och minne för se om dom får det att fungera och det som avser ärendet för felsökning.

Om jag vore du så skulle jag efterfråga lite mer information om ovanstående för att få bättre förståelse då det känns som att viss information saknas.

Permalänk
Medlem

Kanske var otydlig, Pinnar är fortfarande böjda men enligt tekniker så fungerade kortet direkt utan några ingrepp. Vilket får mig att tänka att de inte testade med min CPU modell för rostproblemet till att jag åkte till butik är inte en löst ju.

Inet kan göra två saker fick jag veta i butik, försöka böja tillbaka och om det inte går kan de även byta hela socketen, inget av detta behövdes göras.

Vad som framkom först efter samtal är att de inte kan köpa tillbaka det oavsett och det spelar ingen roll de böjs tillbaka eller inte, de har blivit böjda och kortet är osäljbar av inet nu.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem

Min första tolkning är att dom erbjöd sig köpa tillbaka det senaste moderkortet du köpte (alltså det som inte har böjda pins) om fallet är att dom fick igång ditt gamla moderkort. Men jag kan ju bara spekulera i vad som sagts från deras sida.

Återkoppla med dom och var lite på, se till att du får svar på alla frågor.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

Du är vilseledd men utan bevis leder det ingenstans. Tyvärr.

Du får nog leva med att sälja det för nån hundralapp med skadad cpu sockel utan garanti som reparationsobjekt/ reservdelsdonator på typ tradera/blocket.

Kvittar huruvida vad de sa deras köpavtal säger att av kunden orsakade fel inte täcks under garanti.

Möjligen att du kan ta det på ev drulleförsäkring om du har sådan och få tillbaka inköpsvärdet minus självrisken.

Brukar va typ 500:- självrisk.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurand:

Behöver vents mig lite här..

Köpte ett gäng komponenter då jag tänkte bygga en första datorn till grabben som julklapp.

Får hem komponenter som förväntat och allt är i sin ordning, bygget kan börja.

Jag köpte ett MSI B650 egde wifi moderkort och AMD 7800X3D CPU samt corsair minne.

När alla komponenter är på plats får jag felkod på moderkortetsdioder, både för CPU och minne, jag felsöker, googlar osv. Bios reset, updates etc, inget löser problemet. Efter ett par timmar ger jag upp och bestämmer mig att byta ut moderkort på inet dagen efter, vilket blir dagen innan julafton.

Jag packar allt och drar till Inet, väl på plats så inser vi att skyddet som ska skydda socketen ramlat under resan och skadat pinsen. Suck tänker jag och funderar på vad jag ska göra. Jag har klantat mig och får gilla läget bara.

Frågar om de kan felsöka och fixa moderkortet och jag står för kostnaderna men sen köper tillbaka kortet så jag köpa en ny direkt på plats. Jag får som svar att det kan ordnas om pinsen kan fixas. I värsta fall kan de byta ut hela socketen för någon tusing. Jag tänker att om de kan fixa det för någon tusing så kan jag få tillbaka en viss summa ifall och inte räkna med totalförlust om jag köper ny moderkort på plats.

Så med tanke att de kan fixa det och de är villiga att köpa tillbaka kortet så bestämmer jag mig att köpa ny moderkort på plats.

Idag ringer inet och säger att moderkortet funkar fint och de behövde inte göra något med deras testkomponenter och de undrar om jag kan komma in med min CPU och minne för att felsöka vidare. Jag svarar att jag köpte ny moderkort från Asus och allt funkar. Sen på frågar när jag kan komma och hämta moderkortet så säger jag att i butik var ju överenskommelsen att de köper tillbaka det. Nu blir svaret nej, de kan inte köpa tillbaka det även om de fixar pinsen oavsett vad som sagts tidigare.

Så nu har man ett extra moderkort, hade jag vetat från start att de inte tänker göra återköp hade jag väntat på teknikers svar, det känns nu som om man blev vilseled när man köpte nytt och får pröjsa för deras felsökning som inte gav något..

Om det inte är super långt, åk in till dem och be dem montera gammla moderkortet och se om din dator startar och sedan returnera nya moderkortet?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om det inte är super långt, åk in till dem och be dem montera gammla moderkortet och se om din dator startar och sedan returnera nya moderkortet?

Det nya är ju redan monterad? Jag har accepterat att jag får svälja dumheten och kostnaden men det som stör mig är att en sak sades först och sedan en helt annan i efterhand.

Får väl vara en läxa att inte lita på vad personalen säger även på inet..

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du är vilseledd men utan bevis leder det ingenstans. Tyvärr.

Du får nog leva med att sälja det för nån hundralapp med skadad cpu sockel utan garanti som reparationsobjekt/ reservdelsdonator på typ tradera/blocket.

Kvittar huruvida vad de sa deras köpavtal säger att av kunden orsakade fel inte täcks under garanti.

Möjligen att du kan ta det på ev drulleförsäkring om du har sådan och få tillbaka inköpsvärdet minus självrisken.

Brukar va typ 500:- självrisk.

Ingen dum idé med drulle, ska testa det.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurand:

Det nya är ju redan monterad? Jag har accepterat att jag får svälja dumheten och kostnaden men det som stör mig är att en sak sades först och sedan en helt annan i efterhand.

Får väl vara en läxa att inte lita på vad personalen säger även på inet..

Tar väl 5-10min att flytta ur moderkortet och återmontera, beror väl på hur du värderar din tid.

Om jag får gissa så erbjöd sig nog Inet sig att ta tillbaka ditt nya då ingen ÅF kan sälja ett moderkort med böjda pins

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Tar väl 5-10min att flytta ur moderkortet och återmontera, beror väl på hur du värderar din tid.

Om jag får gissa så erbjöd sig nog Inet sig att ta tillbaka ditt nya då ingen ÅF kan sälja ett moderkort med böjda pins

Mm, jag fattar det men risken är ju att det andra pajar och eftersom de har inte gjort något så är inte grundproblemet löst som jag åkte in från början löst heller då de inte gjort något med den mer än att testat med andra komponenter och konstanterat att det funkar.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du är vilseledd men utan bevis leder det ingenstans. Tyvärr.

Du får nog leva med att sälja det för nån hundralapp med skadad cpu sockel utan garanti som reparationsobjekt/ reservdelsdonator på typ tradera/blocket.

Kvittar huruvida vad de sa deras köpavtal säger att av kunden orsakade fel inte täcks under garanti.

Möjligen att du kan ta det på ev drulleförsäkring om du har sådan och få tillbaka inköpsvärdet minus självrisken.

Brukar va typ 500:- självrisk.

Snarare 1500:-

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Snarare 1500:-

Tror det kan variera rätt mycket.

Vet folk som fått nya telefoner med 500:- i självrisk men då var det modeller med typ nypris mellan 1500 och 3000:- ungefär.

Så tror det ev kan variera från bolag till bolag och vad det rör sig om.

Visst 1500 på en tv för 25000 men tvek på en vara som bara marginellt kostar mer än den självrisken...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror det kan variera rätt mycket.

Vet folk som fått nya telefoner med 500:- i självrisk men då var det modeller med typ nypris mellan 1500 och 3000:- ungefär.

Så tror det ev kan variera från bolag till bolag och vad det rör sig om.

Visst 1500 på en tv för 25000 men tvek på en vara som bara marginellt kostar mer än den självrisken...

Dem flesta har 1500:- men har man stora paketet, halva självrisken så 750

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag hade inte litat på de moderkortet med böjda pins oavsett. Ta det på hemförsäkringen om det går, annars hade jag nog bara svalt kamelen.

Permalänk
Medlem

Har du kollat så BIOS har stöd för den CPU du köpte?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Har du kollat så BIOS har stöd för den CPU du köpte?

Enligt specc, ja men man var tvungen att flasha till senaste version, det hjälpte dock inte i mitt fall, varken CPU eller minne verkade funka.

Visa signatur

En Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag hade inte litat på de moderkortet med böjda pins oavsett. Ta det på hemförsäkringen om det går, annars hade jag nog bara svalt kamelen.

Får se hur det går, enligt inet funkar ju moderkortet och inget behövdes fixas. Så det troligen får jag räkna det som en ren förlustaffär.

Visa signatur

En Laptop