Permalänk
Medlem

Hjälp hitta rätt 5120x2160

Är det något jag är usel på så är det bildskärmar. Så behöver lite goda råd och tips.

Har i dagsläget tre olika BenQ. Två av skärmarna används till spel/surf och redigering medans en skärm enbart till color grading. Skärmen för grade kör jag på ett separat kort från Black Magic. Så den nya skärmen ska isf gå själv på ett 4090.

Tanken är att kunna ta bort en av skärmarna och frigöra utrymme på skrivbordet, samt slippa att hela tiden kämpa med att kalibrera skärmarna så att dom inte drar åt olika håll färgmässigt. Så ska använda den nya skärmen helt som main och sedan behålla min lilla skärm för grade.

Jag har bl.a. kollat på LG 40WP95CP 21:9. Vill egentligen inte lägga 20k på en skärm, men det kanske är vad man får punga ut med? Vill ha minst 98 % av DCI-P3 samt HDR10.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Inte många att välja på direkt, och bara sätt till upplösning och storlek så är nog allt mer eller mindre samma lika och med gissningsvis samma panel i grunden för alla.

https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=27774&sort=price

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte många att välja på direkt, och bara sätt till upplösning och storlek så är nog allt mer eller mindre samma lika och med gissningsvis samma panel i grunden för alla.

https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=27774&sort=price

Ja, det stämmer nog som du säger. Svårt att hitta några stora skillnader.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Snusfri

När du börjar komma upp i 20k+ så skulle jag helt klart kolla på Samsung 57" Odyssey G9 Mini LED DUHD (1000R) 240 Hz som är något bredare med upplösningen 7680x2160 (Som att ha dubbla UHD skärmar bredvid varandra)

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Samsung och Apple har varsin 5K-skärm (5120x2880) om det är något som intresserar. De är förhållandevis lika. Ena har bättre webbkamera (går att vända uppåt) och den är vinklingsbar samt höj- och sänkbar. Även pivot.

Den andra kan man också höja och sänka om man betalar typ 3000 kr extra jämförbart med enbart vinklingsbar. Kan du gissa om det är Apple eller Samsung som har en så ondskefull prissättning? Doh.

Tror det är svårt att hitta en bättre skärm för videoredigering. Kanske kan du ha en för fler uppgifter och ha en annan för kontorsjobb och spelande.

https://news.samsung.com/se/samsung-presenterar-viewfinity-s9...
https://www.apple.com/se/studio-display/

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Är det något jag är usel på så är det bildskärmar. Så behöver lite goda råd och tips.

Har i dagsläget tre olika BenQ. Två av skärmarna används till spel/surf och redigering medans en skärm enbart till color grading. Skärmen för grade kör jag på ett separat kort från Black Magic. Så den nya skärmen ska isf gå själv på ett 4090.

Tanken är att kunna ta bort en av skärmarna och frigöra utrymme på skrivbordet, samt slippa att hela tiden kämpa med att kalibrera skärmarna så att dom inte drar åt olika håll färgmässigt. Så ska använda den nya skärmen helt som main och sedan behålla min lilla skärm för grade.

Jag har bl.a. kollat på LG 40WP95CP 21:9. Vill egentligen inte lägga 20k på en skärm, men det kanske är vad man får punga ut med? Vill ha minst 98 % av DCI-P3 samt HDR10.

Jag har provat två stycken 5k UW-skärmar. Har skrivit lite om mina dåliga upplevelser på min hemsida (smidigaste är nog att söka på monitor uppe i övre högra hörnet) men för att göra en lång historia kort var jag väldigt nöjd med Dells U4021QW (förutom den inbyggda USB-hubben).

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När du börjar komma upp i 20k+ så skulle jag helt klart kolla på Samsung 57" Odyssey G9 Mini LED DUHD (1000R) 240 Hz som är något bredare med upplösningen 7680x2160 (Som att ha dubbla UHD skärmar bredvid varandra)

Tack för tipset. Dock känns det som att det är mer gaming än redigering. Hade ju varit grym med lite bättre panel.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Tack för tipset. Dock känns det som att det är mer gaming än redigering. Hade ju varit grym med lite bättre panel.

Den här har bättre panel och inte 5120x2880 som den jag föreslagit: https://www.lg.com/uk/monitors/ultrawide/34wk95u-w/

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Den här har bättre panel och inte 5120x2880 som den jag föreslagit: https://www.lg.com/uk/monitors/ultrawide/34wk95u-w/

Ja, det är väl "typ" 34" varianten av den 40" tummaren jag länkade i mitt första inlägg. Fast äldre och inte curved, tror jag?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Inte många att välja på direkt, och bara sätt till upplösning och storlek så är nog allt mer eller mindre samma lika och med gissningsvis samma panel i grunden för alla.

https://www.prisjakt.nu/c/datorskarmar?544=27774&sort=price

Skrivet av Jumpcut:

Ja, det stämmer nog som du säger. Svårt att hitta några stora skillnader.

Det kan vara stora skillnader även om grunden är samma panel. Bäst att läsa tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GPUan:

Det kan vara stora skillnader även om grunden är samma panel. Bäst att läsa tester.

Yes men ändrar inte att det är väldigt få val, 7st totalt och alla i samma prisklass så självklart kan det vara skillnader mellan dom men kommer nog inte vara några större skillnader.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Yes men ändrar inte att det är väldigt få val, 7st totalt och alla i samma prisklass så självklart kan det vara skillnader mellan dom men kommer nog inte vara några större skillnader.

Kanske inte men färginställningar/kalibrering och latens (input lag) kan ju skilja en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GPUan:

Kanske inte men färginställningar/kalibrering och latens (input lag) kan ju skilja en hel del.

Jepp. Dellen i listan har inte HDR exempelvis.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

@Jumpcut, vad blev det?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

@Jumpcut, vad blev det?

Har inte landat i ett köp ännu men förbereder mig. Lyckades fynda en Multibrackets M Deskmount HD Single för 2000 kr. Har sålt av två av mina tre skärmar. Får ett nytt, mindre, skrivbord i veckan också så det börjar dra ihop sig. Det tråkiga är väl ändå att jag tycker alla skärmar har nån form av svaghet / problem. Så vi får se vad det blir.

Edit: såg att LG 40'' UltraWide 40WP95CP nu finns runt 16.500 kr iaf.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata