Ny Brother Laserskrivare, men alla saknar airprint? Hur är det med Apple enheter?

Permalänk
Medlem

Ny Brother Laserskrivare, men alla saknar airprint? Hur är det med Apple enheter?

Hejs.

Vi har kollat på ny skrivare nu till Mor.
Och har bestämt för Laserskrivare från Brother (istället för HP enligt rekommendationer här).

Men vi såg nu att alla nyare modeller verkar sakna airprint. Hon har ju Mac, Iphone, Ipad som hon kommer skriva ut ifrån.
Så hur pass dåligt är det att inte köpa en skrivare med Airprint då?
Har inte så bra koll på airprint kontra "wifi-direct" osv.
Brothers gamla modeller ifrån typ 2018 har airprint, vilket är lite konstigt.

Vi har tänkt antingen en multifunktion och då är de väl dessa 4 översta från 2800-4000:- som är nyaste. (Sortering Senaste tillagda).
https://www.inet.se/kategori/198/multifunktion-s-v
Sen vet vi inte riktigt varför de skiljer så mycket i kostnad mellan dessa. Fax behövs ju inte ex.
Kopiering av papper, scanning och utskrift är det som behövs. Alla verkar has samma dpi osv.

Eller en utan detta typ denna som är deras senaste utan all in one: https://www.inet.se/produkt/3900400/brother-hl-l2445dw-mono-l...

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Hejs.

Vi har kollat på ny skrivare nu till Mor.
Och har bestämt för Laserskrivare från Brother (istället för HP enligt rekommendationer här).

Men vi såg nu att alla nyare modeller verkar sakna airprint. Hon har ju Mac, Iphone, Ipad som hon kommer skriva ut ifrån.
Så hur pass dåligt är det att inte köpa en skrivare med Airprint då?
Har inte så bra koll på airprint kontra "wifi-direct" osv.
Brothers gamla modeller ifrån typ 2018 har airprint, vilket är lite konstigt.

Vi har tänkt antingen en multifunktion och då är de väl dessa 4 översta från 2800-4000:- som är nyaste. (Sortering Senaste tillagda).
https://www.inet.se/kategori/198/multifunktion-s-v
Sen vet vi inte riktigt varför de skiljer så mycket i kostnad mellan dessa. Fax behövs ju inte ex.
Kopiering av papper, scanning och utskrift är det som behövs. Alla verkar has samma dpi osv.

Eller en utan detta typ denna som är deras senaste utan all in one: https://www.inet.se/produkt/3900400/brother-hl-l2445dw-mono-l...

Nu är det några år sen vi skaffade skrivare men då var det svårt att få tag på någon med trådlöst nätverk utan AirPrint. Sök efter modellnamn direkt på tillverkarens sida istället - och/eller fråga försäljaren (inet i det här fallet).

Hur illa det är att inte ha det?
Jag hade kunnat pallra mig iväg till datorn när någonting behöver skrivas ut, men att kunna jobba på något från paddan eller telefonen och bara skriva ut det via Share-knappen är definitivt en quality-of-life-förbättring.

Permalänk

Jag har en eller två brothers. Har även win, ipad, iphone, android etc. Jag tror jag aldrig använt dom där funktionerna med airprint, wifi direct och allt vad det nu heter. Du kopplar bara printern till nätverket och sedan laddar du ned brothers programvara/app till dator och tele. That's it!

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Jag har en eller två brothers. Har även win, ipad, iphone, android etc. Jag tror jag aldrig använt dom där funktionerna med airprint, wifi direct och allt vad det nu heter. Du kopplar bara printern till nätverket och sedan laddar du ned brothers programvara/app till dator och tele. That's it!

Grejen är ju att alla skrivartillverkares programvara är usel, gränsande till malware. Därför vill du använda en öppen standard för att prata med skrivaren/scannern.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Grejen är ju att alla skrivartillverkares programvara är usel, gränsande till malware. Därför vill du använda en öppen standard för att prata med skrivaren/scannern.

Okej. Jag tycker deras Iprint&scan fungerar hur bra som helst. Väldigt smidigt vid installation, användning och även vid scanning.

Fast det är klart vill man krångla till det, så why not.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Okej. Jag tycker deras Iprint&scan fungerar hur bra som helst. Väldigt smidigt vid installation, användning och även vid scanning.

Fast det är klart vill man krångla till det, så why not.

Det är ju just det: om stödet är inbyggt i operativsystemet, som AirPrint är på alla Appleplattformar, så är ju definitionen att krångla till det att installera ytterligare ett program bara för skrivaren. 🙄

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är ju just det: om stödet är inbyggt i operativsystemet, som AirPrint är på alla Appleplattformar, så är ju definitionen att krångla till det att installera ytterligare ett program bara för skrivaren. 🙄

Har du använt airprint eller försökt dig på att använda det inbyggda i tex iphone, win eller android med en brother någongång? Isf borde du direkt veta hur struligt det blir. Iphone brukar inte hitta något alls. Samma med android.

Dom har släppt den programvaran för att göra det så lätt och smidigt för att använda, övervaka och konfigurera. Den funkar väldigt bra gentemot att försöka köra på det som finns inbyggd. Jag vet detta för jag har haft brothers printer i snart 10 år nu.

Det är ungefär som den kategorin som menar på att alla ska gå över till någon linux dist för det är så bra och smidigt jämfört med windows som bara är kasst.

Det finns en anledning till att windows är och har varit dominerande sen det släpptes typ.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Har du använt airprint eller försökt dig på att använda det inbyggda i tex iphone, win eller android med en brother någongång? Isf borde du direkt veta hur struligt det blir. Iphone brukar inte hitta något alls. Samma med android.

Dom har släppt den programvaran för att göra det så lätt och smidigt för att använda, övervaka och konfigurera. Den funkar väldigt bra gentemot att försöka köra på det som finns inbyggd. Jag vet detta för jag har haft brothers printer i snart 10 år nu.

Har inte haft problem med det under de år jag haft Brotherskrivare, men jag kanske är ett happy-case?

Permalänk
Medlem

Intressanta saker, tackar för all information.
Airprint verkar svårt att hitta på någon brother skrivare som inte är från 2018, så får nog skippa airprint. Verkar som de lämnat det och satsat på deras brother connect app. (Fått rätt bra omdömme i appstore iaf)

Kollat på Brother DCP-L2660DW. Finns 1000kr billigare på proshop över Inets.
Den verkar ha det mesta iaf som behövs förutom just airprint då.
https://www.proshop.se/Skrivare/Brother-DCP-L2660DW-Laser-All...

Om man nu inte bara struntar i Brother och försöker hitta en HP. Men vet många här på Swec förespråkade Brother på laserskrivare över HP. Så hmmm blev lite svårt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Har du använt airprint eller försökt dig på att använda det inbyggda i tex iphone, win eller android med en brother någongång? Isf borde du direkt veta hur struligt det blir. Iphone brukar inte hitta något alls. Samma med android.

Dom har släppt den programvaran för att göra det så lätt och smidigt för att använda, övervaka och konfigurera. Den funkar väldigt bra gentemot att försöka köra på det som finns inbyggd. Jag vet detta för jag har haft brothers printer i snart 10 år nu.

Det är ungefär som den kategorin som menar på att alla ska gå över till någon linux dist för det är så bra och smidigt jämfört med windows som bara är kasst.

Det finns en anledning till att windows är och har varit dominerande sen det släpptes typ.

Att det är bökigt är ju pga att Brother inte följer standarder. Det är Brother som gör det bökigt att skriva ut utan deras egna programvara. Programvaran finns för att dom ska kunna göra reklam för just deras egna patroner/toner, skrivare och att få din data att sälja vidare.

Följer man standarder så behövs inga extra appar för att skriva ut eller se kvarvarande toner.

För mig med en HP-skrivare med AirPrint så har en utskrift eller skanning aldrig misslyckats från varken iPhone, iPad eller Mac Mini.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Att det är bökigt är ju pga att Brother inte följer standarder. Det är Brother som gör det bökigt att skriva ut utan deras egna programvara. Programvaran finns för att dom ska kunna göra reklam för just deras egna patroner/toner, skrivare och att få din data att sälja vidare.

Följer man standarder så behövs inga extra appar för att skriva ut eller se kvarvarande toner.

Wifi-Direct är väl en öppen standard dock, eller har jag fel?
Sen kanske det inte fungerar lika bra som airprint dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Wifi-Direct är väl en öppen standard dock, eller har jag fel?

Det är en helt annan sak och kräver ju att man ansluter direkt till skrivaren. Men om det duger för dig så är det väl okej.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är en helt annan sak och kräver ju att man ansluter direkt till skrivaren. Men om det duger för dig så är det väl okej.

Aha, okej ja då är det ju inte alls samma som airprint nej, tack för infon.

Permalänk

TS vill ha en brotherskrivare verkar det som. Han undrar hur det kommer fungera med tex en iphone. Jag rekommenderar starkt att köpa en brother och installera deras programvara så fungerar allt direkt som det ska.

Permalänk
Medlem

För att underlätta för TS mor (som skrivaren är till) så skulle jag helt klart köpt en skrivare med AirPrint i och med att mor i detta fall använder iPhone, iPad och Mac. Att slippa krångel med extra appar på varenda enhet är guld värt när det kommer till att hjälpa släktingar med eventuell felsökning.

Har skrivaren stöd för AirPrint så "fungerar det bara" utan att man någonsin behöver extra appar eller ladda ner drivrutiner eller skänka bort sin data eller få notiser om dyra patroner/toner eller eventuella prenumerationer.

Sen är det upp till var och en att ta beslut om vad som passar bäst.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Datorn stödjer PCL(6) så inget problem där förutsatt att du inte köper något billigt rassel som är "Host-based/GDI". Även om Airprint stöds så kommer det fungera bättre med PCL (eller Postscript) oavsett. Som många andra har sagt så är det väldigt sällan om ens någonsin man skriver ut via mobilen men det finns övergångar med t.ex CUPS om man nu har någon enhet tillgäng för det.

Permalänk
Medlem

En fråga till de som kan.
På brother laserskrivare så hittar man enkelt trumma för byte.

Men på dessa nyare HP laserskrivare så verkar det inte finnas bildtrumma alls att köpa o byta?
Jag antar att detta är rätt bra att kunna byta i framtiden för att förlänga livstiden?
Eller det är inte relevant för en vanlig privatperson som inte skriver ut mängder varje dag?

https://support.hp.com/se-sv/document/ish_1868148-3744680-16
Verkar bara finnas på äldre modeller, när man söker på HP's ink & Toner så kommer det ej upp trumma där heller på nyare modellerna.

Ex på dessa HP all-in-one laserskrivare
https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=6GW99E&opt=B19&...
https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=3G630F&opt=B19&...

Sen undrar jag hur DPI spelar roll. Brother har 1200x1200 på de flesta av deras laserskrivare. Billigare HP ex ovan har 600x600 dpi.
Först när man kommer upp till högre modeller (runt 4000+ som andra ovan) verkar de stödja 1200x1200 dpi.

Inte heller på denna dyrare finns det någon ersättnings bildtrumma verkar det som.

Permalänk
Skrivet av diizzy:

Som många andra har sagt så är det väldigt sällan om ens någonsin man skriver ut via mobilen

Utom om man faktiskt kan och råkar behöva det.

Min fru sköter sitt företag från sin iPad bland annat tack vare AirPrint.

Permalänk
Medlem

Om du har bra erfarenheter av Airprint och det har fungerat bra för er, varför strula till det?

HP är säkert illa, men jag tycker du kör på det som du tror fungerar bäst bara. Smidighet i såna här samband är värt mycket.

Permalänk
Medlem

Hon har haft typ 3 HP bläckstråle senaste åren, och hon har haft problem med just HP smart appen, att inte hittat skrivaren utan gå via appen osv. (Dessa 3 har alltså ej haft airprint).

Hon skriver väldigt ofta ut från sin ipad framförallt.

Så Airprint kan nog vara en bra ide, just för att förenkla det för henne.

Och eftersom Brother inte verkar ha airprint nu för tiden så får jag väl kolla på annat ex HP.

Men jag är orolig hur det fungerar med detta bildtrumma då de inte verkar finnas ersättning till HP skrivarna jag kollar på, de nyare.
Ex: HP LaserJet MFP M234, LaserJet Pro MFP 3102, HP LaserJet MFP M140
Googlade och på vissa HP laser verkar det vara trumma och toner i ett, men vet inte hur man ser detta. Och om de bara är på de dyrare modellerna de har osv.

Lite taskigt o behöva slänga hela skrivaren om trumman blir dålig annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

En fråga till de som kan.
På brother laserskrivare så hittar man enkelt trumma för byte.

Men på dessa nyare HP laserskrivare så verkar det inte finnas bildtrumma alls att köpa o byta?
Jag antar att detta är rätt bra att kunna byta i framtiden för att förlänga livstiden?
Eller det är inte relevant för en vanlig privatperson som inte skriver ut mängder varje dag?

https://support.hp.com/se-sv/document/ish_1868148-3744680-16
Verkar bara finnas på äldre modeller, när man söker på HP's ink & Toner så kommer det ej upp trumma där heller på nyare modellerna.

Ex på dessa HP all-in-one laserskrivare
https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=6GW99E&opt=B19&...
https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=3G630F&opt=B19&...

Sen undrar jag hur DPI spelar roll. Brother har 1200x1200 på de flesta av deras laserskrivare. Billigare HP ex ovan har 600x600 dpi.
Först när man kommer upp till högre modeller (runt 4000+ som andra ovan) verkar de stödja 1200x1200 dpi.

Inte heller på denna dyrare finns det någon ersättnings bildtrumma verkar det som.

Hej

Trumman kommer med tonern som på många andra HP skrivare.
En av tonerna som passar är W1350A (135A)

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

@Nivity
Nu har du inte skrivit ändåmål förutom målgrupp men det blir lätt att man övertänker diverse problem. Generellt skulle jag säga att Canon och Kyocera är bland de bättre i driftsäkerhet men gissningsvis blir det inte några större mänger utskrifter så det spelar nog ingen större roll om du köper t.ex en OKI, Brother eller Lexmark istället även om det finns andra saker som gör dessa till kanske mindre attraktiva alternativ. Du bör däremot kolla på tonerpriser som kan variera kraftigt mellan modeller hos samma tillverkare även om det inte kommer ske volymutskrifter.

Vad det gäller trumman skulle jag ärligt talat säga att när den ger upp och är det med stor sannolikhet inte värt att byta då den kommer vara ett antal år och du har andra förslitningsdelar som kommer börja ge upp.

Två praktiska exempel (gällande skrivarverket):
Kyocera P6230cdn som är ~5år gammal och köptes in för lite drygt ~2.8k inkl moms (M6230cidn heter MFP-varianten för övrigt)
Den har i dagsläget skrivit ut 62k sidor utan några som helst byten av hårdvara förutom toner.

Canon P6750DN som ~10 år gammal, köptes in för ~2k inkl moms (använder samma skrivarverk som HP P3015 för övrigt)
Har skrivit ut ~85k sidor, den har faktiskt behövt byte av "Laser Scanner Assembly" efter 9 år som kostade hela 300kr inkl frakt.

600x600 räcker utmärkt för vanliga utskrifter, det mesta som skannas in generellt är faktiskt sällan ens 600dpi utan snarare 200-400. Tyvärr är Kyocera rätt dyra i Norden och men går att hitta till bra pris inom EU några gånger om året.

@Det Otroliga Åbäket
Klart det mesta går men det verkar inte vara riktigt samma scenario i detta fall och Airprint är för övrigt inte en öppen standard. Det är ~IPP med lite grejer runt om som det även finns wrappers för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Intressanta saker, tackar för all information.
Airprint verkar svårt att hitta på någon brother skrivare som inte är från 2018, så får nog skippa airprint. Verkar som de lämnat det och satsat på deras brother connect app. (Fått rätt bra omdömme i appstore iaf)

Kollat på Brother DCP-L2660DW. Finns 1000kr billigare på proshop över Inets.
Den verkar ha det mesta iaf som behövs förutom just airprint då.
https://www.proshop.se/Skrivare/Brother-DCP-L2660DW-Laser-All...

Om man nu inte bara struntar i Brother och försöker hitta en HP. Men vet många här på Swec förespråkade Brother på laserskrivare över HP. Så hmmm blev lite svårt nu

Går man och grottar i Brother's dokumentation, så ser det ut som att den skrivaren visst stödjer AirPrint, även om man får leta en del för att hitta det.
Se databladet: https://www.brother.eu/-/media/product-downloads/devices/nord...

Jag skulle tro detsamma gäller de flesta av deras andra skrivare som har stöd för trådlös uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Att det är bökigt är ju pga att Brother inte följer standarder. Det är Brother som gör det bökigt att skriva ut utan deras egna programvara. Programvaran finns för att dom ska kunna göra reklam för just deras egna patroner/toner, skrivare och att få din data att sälja vidare.

Jag skulle tvärtom säga att Brother är rätt bra på att följa standarder, jämfört med övriga skrivartillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Att det är bökigt är ju pga att Brother inte följer standarder. Det är Brother som gör det bökigt att skriva ut utan deras egna programvara. Programvaran finns för att dom ska kunna göra reklam för just deras egna patroner/toner, skrivare och att få din data att sälja vidare.

Följer man standarder så behövs inga extra appar för att skriva ut eller se kvarvarande toner.

För mig med en HP-skrivare med AirPrint så har en utskrift eller skanning aldrig misslyckats från varken iPhone, iPad eller Mac Mini.

Jag behöver ingen annan enhet alls för att se kvarvarande toner på min Brother...

Permalänk
Medlem

Tror vi kan fastslå några saker för att slippa lite rundgående diskussioner

* 2000-serien från Brothers skrivare/MFPs riktar sig till hemanvändare eller användare som inte förväntas skriva ut volymutskrifter. Detta argument förstärks också med tanke på trummans officiella livslängd som är "låg" och mängd minne i maskinen.
* Vissa modeller stödjer inte något generiskt standariserat skrivarspråk som PCL och/eller Postscript (undvik de som inte gör detta). Jag vill dock minnas att det är de enda maskinerna jag har stött på som inte har fungerat ihop med HPs "generiska" PCL-drivrutin men det var för något år sedan.
* I princip alla skrivarspråk stödjer någon form av rapportering av förbrukningsvaror, kanske inte komplett med iaf när nivån börjar bli låg och/eller via ett webbgränssnitt. Lite mer avancerade modeller stödjer även rapportering via SNMP med det är i regel inget "vanliga" användare kommer använda någonsin
* Du har i regel någon form av statusfönster på enheten som kan visa info on toner-kapacitet etc

Vad som gör Brother mer lite "meh" är att deras egna generiska drivrutiner verkar inte få alltför mycket kärlek (BR-Script aka Postscript och PCL) men de verkar ha uppdaterat dessa detta år iaf men i princip alla större tillverkare har egna så det är bara att testa med t.ex Kyocera, HP, Canon
Ska man skanna skulle jag att det är i särklass smidigast om man kan skanna till någon from av NAS (se till att mjukvaran i skrivare är någorlunda fräsch så SMB3 stöds) eller mail. USB-minne går men blir rätt tröttsamt efter ett tag och det är större sannoliket att det blir av misstag korrupt. Vill man hålla på med foton så kan det vara smidigt att få in rådatan i bildbehandlingsprogrammet direkt vid skanning dock bör man nog satsa på en annan form av enhet för det ändamålet. Senast jag använda det var TWAIN aktuellt men numera för Windows är det WIA som gäller men jag har ingen aning om hur flexibelt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Går man och grottar i Brother's dokumentation, så ser det ut som att den skrivaren visst stödjer AirPrint, även om man får leta en del för att hitta det.
Se databladet: https://www.brother.eu/-/media/product-downloads/devices/nord...

Jag skulle tro detsamma gäller de flesta av deras andra skrivare som har stöd för trådlös uppkoppling.

Tackar för informationen. Men verkar väldigt luddigt

"Apple AirPrint Print from and scan to most common file types from any AirPrint enabled application" 17

"macOS Printing via macOS requires the use of AirPrint. Mac drivers are not provided."17

"Brother Mobile Connect17 (iPad / iPhone) Print from, scan to, preview copies and check the machine status from an iPad / iPhone"17

*17 Optional download

Så de listar Airprint typ som macos, men på ipad/iphone listar de brother mobile connect.
Och Airprint ska ju inte kräva någon "optional download" om de har stöd för det.

Får försöka googla lite och se om någon har dessa skrivare och vet mer om de fungerar med airprint ifrån ipad/iphone osv som normalt.
Man tycker ju de borde marknadsföra airprint om de har de.

Permalänk
Medlem

Uppdatering om andra söker efter liknande senare:

Efter tagit kontakt med Brother direkt och fått bekräftat att Airprint stöd finns så köpte vi denna iaf. Fast på 123ink där den kostade 1150:- mindre. Inet verkar ta sjuka överpriser på skrivare men alla gillar inet länkar så
https://www.inet.se/produkt/3900396/brother-dcp-l2660dw

Fungerar utmärkt med airprint och allt annat
Väldigt nöjda med köpet iaf.