Köpa vad för grafikkort? Da Vinci Resolve, Linux, lite Raytracing.

Permalänk
Medlem

Köpa vad för grafikkort? Da Vinci Resolve, Linux, lite Raytracing.

Ok. Här kommer väldigt blandade frågor ang nyköp av grafikkort. Historien är att sonens GTX 960 till slut gett upp. Det är den enda delen som inte var ny när jag byggde nytt till honom för typ 2 år sedan så inget märkligt. Han vill nog spara sina sparpengar till ett Oculus Quest 3 framöver så jag har erbjudit honom att köpa mitt GTX 1660 Super till ett väldigt bra pris. Tänkte 700 kr. Är det ett ”väldigt bra pris”?

Då har jag klurat på ett 3060 eller 4060 till
mig själv. Totalt overkill eftersom jag typ inte spelar, men kan vara bra att ha ibland. Jag dual bootar Windows och Linux på burken. Det borde egentligen peka mot ett AMD, typ ex 7600 pga av bättre/fria drivisar, men det som tar emot är att jag tycker det vore kul att testa lite med något spel med bra ljuseffekter och real time raytracingen är väl mycket bättre på nvidia? Sedan använder jag Da Vinci resolve några gånger om året, visst kan det använda nvidia-kortet bättre vid renderingen?

Åsikter? (Ja, jag vet att mina frågor är väldigt vagt ställda)

Permalänk
Medlem

Köp detta och ge din son 1660 kortet gratis i sen julklapp.
Eller så får han skotta snö eller polera bilen etc för kortet.

https://www.amazon.se/dp/B0BC1BYR9M/ref=asc_df_B0BC1BYR9M/?th...

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Köp detta och ge din son 1660 kortet gratis i sen julklapp.
Eller så får han skotta snö eller polera bilen etc för kortet.

https://www.amazon.se/dp/B0BC1BYR9M/ref=asc_df_B0BC1BYR9M/?th...

Ja, vi får väl se. Jag betalade hela hans dator när jag byggde den och då sa jag nog att nästa gång han ville byta någon del eller något fick sönder kanske han skulle få betala det själv. Så helt snål är jag inte. Men visst - jag kanske ändrar mig 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av theninth:

erbjudit honom att köpa mitt GTX 1660 Super till ett väldigt bra pris. Tänkte 700 kr. Är det ett ”väldigt bra pris”?

Ja, bra pris för dig, kollar man avslutade auktioner på tradera så såldes ett 1660 super i september för 700, flera osålda vid 800. Så verkligen schysst pris att erbjuda sin egen son. Var snäll och tipsa honom om att han antagligen får mer valuta för pengarna på tradera än från farsan sin, det är ändå bara jul en gång om året!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, bra pris för dig, kollar man avslutade auktioner på tradera så såldes ett 1660 super i september för 700, flera osålda vid 800. Så verkligen schysst pris att erbjuda sin egen son. Var snäll och tipsa honom om att han antagligen får mer valuta för pengarna på tradera än från farsan sin, det är ändå bara jul en gång om året!

Ok, jag kanske är värdelös på att kolla, för de sålda jag hittar på Tradera har gått från mellan 1100 och 1700. Så då tyckte jag inte det var helt helt tokigt. Men du behöver inte vara så dryg. Det är ju hela anledningen till att jag frågar er. Jag vill ge ett ett bra pris! 400 kr då? Vill han ha ett typ RTX 2060 så blir det ju mycket mer begagnat? Det finns anledningar till att jag säljer och inte skänker; rättvisa mellan syskon, att jag tidigare gett honom en hel dator, att lära sig spara till saker man verkligen vill ha/behöver osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theninth:

rättvisa mellan syskon, att jag tidigare gett honom en hel dator, att lära sig spara till saker man verkligen vill ha/behöver osv.

Det kan jag sympatisera med, har två själv, så 300-400kr kan vara ok för en ”reparation” av datorn, syftet med att byta gpu är ju inte att han vill uppgradera tänker jag. Därför jag studsade lite, om någon av mina söner ramlar och får en stor reva i vinterjackan så skulle jag inte tvinga dom betala för en ny eller lagning, men vill de däremot har en annan coolare modell bara, då får de spara ihop själva. God Fortsättning och hoppas du landar i en bra uppgradering för din egna dator!

Visa signatur

Dator: Mac