Köpa iPad Pro utomlands?

Permalänk
Medlem

Köpa iPad Pro utomlands?

Det finns en del att tjäna på att köpa sin iPad i ex.vis Filippinerna. En ”11-inch iPad Pro Wi-Fi + Cellular 256GB - Space Gray” kostar på apple.com/ph PHP72990 vilket svarar mot SEK13880 med dagens kurs hos Revolut. På apple.com/se kostar samma modell SEK15738.

Finns det några nackdelar att köpa utomlands?
Skillnader hårdvara, mjukvara, garantier?

Permalänk
Medlem

Menar du att köpa på plats?
Eller med leverans?
Om det senare alternativet så ska du betala import-moms och tullavgift vilket leder till att priset kommer att överstiga det svenska priset.

Permalänk
Medlem

Du skriver Air i rubriken men sen Pro i texten? Vilken skall du ha?
Thailand brukar vara billigast. Ser ut att kosta 42900 thb där, dvs 12700kr.
Lämnar man landet inom en månad kan man få tillbaka skatten på flygplatsen också, vilket drar av ytterligare 10%(om jag minns rätt) på priset.

Köpte min iPhone på Apple store vid Icon Siam förövrigt.. Apple ger global garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Menar du att köpa på plats?
Eller med leverans?
Om det senare alternativet så ska du betala import-moms och tullavgift vilket leder till att priset kommer att överstiga det svenska priset.

Ska man vara laglydig så spelar det ingen roll. Man får inte ta in så dyra varor utan att betala moms och ev. tull även om man själv bär varan över gränsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Menar du att köpa på plats?
Eller med leverans?
Om det senare alternativet så ska du betala import-moms och tullavgift vilket leder till att priset kommer att överstiga det svenska priset.

Köpa på plats är det som gäller.

Skrivet av taliz:

Du skriver Air i rubriken men sen Pro i texten? Vilken skall du ha?
Thailand brukar vara billigast. Ser ut att kosta 42900 thb där, dvs 12700kr.
Lämnar man landet inom en månad kan man få tillbaka skatten på flygplatsen också, vilket drar av ytterligare 10%(om jag minns rätt) på priset.

Köpte min iPhone på Apple store vid Icon Siam förövrigt.. Apple ger global garanti.

Ursäkta, blev fel i rubriken. Skall vara Pro.
Global garanti låter bra. Får undersöka det finns möjlighet till skatteåterbetalning i Filippinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Du skriver Air i rubriken men sen Pro i texten? Vilken skall du ha?
Thailand brukar vara billigast. Ser ut att kosta 42900 thb där, dvs 12700kr.
Lämnar man landet inom en månad kan man få tillbaka skatten på flygplatsen också, vilket drar av ytterligare 10%(om jag minns rätt) på priset.

Köpte min iPhone på Apple store vid Icon Siam förövrigt.. Apple ger global garanti.

Jag skrev en kommentar som jag tog bort när jag såg det. Det svenska priset i texten är Pro M2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av essge:

Det finns en del att tjäna på att köpa sin iPad i ex.vis Filippinerna. En ”11-inch iPad Pro Wi-Fi + Cellular 256GB - Space Gray” kostar på apple.com/ph PHP72990 vilket svarar mot SEK13880 med dagens kurs hos Revolut. På apple.com/se kostar samma modell SEK15738.

Finns det några nackdelar att köpa utomlands?
Skillnader hårdvara, mjukvara, garantier?

Apple kan begränsa garantiservice för hårdvaruprodukter till det land eller den region där Apple eller dess auktoriserade återförsäljare ursprungligen sålde Apple-produkten. Apple kan begränsa garantiservice för hårdvaruprodukter som köpts i Europeiska samarbetsområdet (EES) eller Schweiz så att den endast gäller i EES eller Schweiz.

Kan ju bli halvjobbigt om du måste serva paddan.

Du kan begära service i ett land som inte är inköpslandet och i ett sådant fall ska du följa alla gällande import- och exportlagar och regler, och du ska ansvara för alla tullavgifter, moms och andra tillhörande skatter och avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ska man vara laglydig så spelar det ingen roll. Man får inte ta in så dyra varor utan att betala moms och ev. tull även om man själv bär varan över gränsen.

Absolut så ska du betala moms om du för in den själv... men... i wont tell if you dont...