"Första olästa inlägget"-funktionen fungerar ej (eller?)

Permalänk
Medlem

"Första olästa inlägget"-funktionen fungerar ej (eller?)

"Första olästa inlägget"-funktionen fungerar från ikonen (som visar antalet inlägg) i nedre högra hörnet på varje artikel på startsidan men den fungerar ej från ikonen (*) som ser ut som en stjärna längst till höger om sidnavigeringen. Istället tar den mig till sista inlägget.

Jag använder FireFox.

Känner ni till detta problem?

Oklart om funktionen fungerar som den ska så lade till "(eller?)" i rubriken.
Permalänk
Medlem

Fungerar fint för mig med Firefox. Kan ju ha med hur mycket data/kakor man tillåter att sparas från Sweclockers, tillåter man inget, så finns det ju inget som säger vad du har läst eller inte, så att man kan hoppa till "Första olästa inlägget".

Permalänk
Medlem

Tänk på att om tråden bara har en sida så fungerar inte funktionen, då hamnar man sist eftersom man redan har laddat in hela sidan och därmed redan "läst" alla inlägg på den sidan.

Det fungerar från artiklar eftersom man inte redan har laddat in alla kommentarer.

Om tråden har flera sidor så fungerar det att trycka på * om du är på t.ex. sida 1 av 3.

Liknande problem uppstår förstås om man trycker på "Sista sidan". Då fungerar inte * längre eftersom man redan har läst in alla kommentarer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Det är inget problem jag har kunnat replikera utan handlar oftast om vad användare förväntar sig att den ska göra jämfört med vad den faktiskt gör. Den är inte beroende av några kakor utan hämtar all information i databasen.

När du öppnar en tråd (med 2 eller fler sidor, som du inte läst tidigare) händer följande;
- Tråden öppnas
- Sista inlägget på aktuell sida markeras som läst
- Användaren trycker på "Första olästa inlägget"-knappen
- Användaren hamnar på sidan 2, trots att man visuellt inte läst några inlägg på sidan 1
- Användare trycker på "Första olästa inlägget"-knappen
- Användaren hamnar på sidan 3, trots att man visuellt inte läst några inlägg på sidan 2

Vi loggar inte vilket inlägg du visuellt har kollat på. Om du använder ikonen till vänster om tråd rubriken (den som lyser orange) får du samma effekt som pratbubblan på artiklarna. Du hoppar direkt till det inlägget du inte har läst och behöver inte trycka på "Första olästa inlägget"-knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det är inget problem jag har kunnat replikera utan handlar oftast om vad användare förväntar sig att den ska göra jämfört med vad den faktiskt gör. Den är inte beroende av några kakor utan hämtar all information i databasen.

När du öppnar en tråd (med 2 eller fler sidor, som du inte läst tidigare) händer följande;
- Tråden öppnas
- Sista inlägget på aktuell sida markeras som läst
- Användaren trycker på "Första olästa inlägget"-knappen
- Användaren hamnar på sidan 2, trots att man visuellt inte läst några inlägg på sidan 1
- Användare trycker på "Första olästa inlägget"-knappen
- Användaren hamnar på sidan 3, trots att man visuellt inte läst några inlägg på sidan 2

Vi loggar inte vilket inlägg du visuellt har kollat på. Om du använder ikonen till vänster om tråd rubriken (den som lyser orange) får du samma effekt som pratbubblan på artiklarna. Du hoppar direkt till det inlägget du inte har läst och behöver inte trycka på "Första olästa inlägget"-knappen.

Intressant. Jag upplever att det fetmarkerade i citatet ovan är det som fungerar som jag förväntar mig att det skall fungera. Dvs. t.ex. om jag har läst det 7:e inlägget på sidan 2 (och det var det senaste inlägget) och jag några timmar senare klickar på ikonen för antalet inlägg på artikeln så hamnar jag på inlägg 8 på sidan 2 (oavsett hur många sidor med kommentarer som skapats). Inte nog med det, det senaste olästa inlägget har till och med minst en nivå bredare linje runt inlägget för att markera det. Dock om man hovrar på *-ikonen (eller pratbubblan? - tycker det ser ut som en stjärna med 8 spetsar/16 vinklar) så kommer en popup med texten Första olästa inlägget men jag upplever inte att det fungerar som den första funktionen. Själva den popup-texten fick mig att tro att funktionerna var menade att vara ekvivalenta.

Ikonens formbeskrivning korrigerad
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Intressant. Jag upplever att det fetmarkerade i citatet ovan är det som fungerar som jag förväntar mig att det skall fungera. Dvs. t.ex. om jag har läst det 7:e inlägget på sidan 2 (och det var det senaste inlägget) och jag några timmar senare klickar på ikonen för antalet inlägg på artikeln så hamnar jag på inlägg 8 på sidan 2 (oavsett hur många sidor med kommentarer som skapats). Inte nog med det, det senaste olästa inlägget har till och med minst en nivå bredare linje runt inlägget för att markera det. Dock om man hovrar på *-ikonen (eller pratbubblan? - tycker det ser ut som en stjärna med sex hörn) så kommer en popup med texten Första olästa inlägget men jag upplever inte att det fungerar som den första funktionen. Själva den popup-texten fick mig att tro att funktionerna var menade att vara ekvivalenta.

- Om tråden har en sida och du går in på tråden så har du laddat alla kommentarer och därmed "läst" dom. Klickar du efteråt på * så hamnar du sist, eftersom du har läst alla kommentarer.

- Om tråden har en sida och du klickar på kuvertet i forumet så hamnar du på det första olästa eftersom du inte redan har öppnat tråden.

Skrivet av jreklund:

Om du använder ikonen till vänster om tråd rubriken (den som lyser orange) får du samma effekt som pratbubblan på artiklarna.

Jag har aldrig tryckt på kuvertet tidigare. Har lärt mig något nytt och något jag alltid kommer använda! Jag har annars gått in på första sidan för att sedan trycka på *.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nu upplever jag att båda funktionerna fungerar som jag förväntar mig att de skall fungera. Så antingen har någon kodat rätt eller så hade jag fel upplevelse från början

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Jag har i varje fall inte ändrat något. I sådant fall går det troll på servern.

"Första olästa inlägget"-knappen fungerar bara i flersidiga trådar och när du alltid besöker sidan 1 först*, för den triggar samma funktion "/forsta-olasta" som kuverten/pratbubblan. Finns det inte fler än 1 sida, så har du automatisk redan läst allt på sidan 1 när tråden öppnas.

* Du kan självklart bläddra till sidan 10 och läsa den sidan igen och sedan trycka på knappen och hamna på sidan 100, om det var den högsta sidan du "läst" tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Intressant. Jag upplever att det fetmarkerade i citatet ovan är det som fungerar som jag förväntar mig att det skall fungera. Dvs. t.ex. om jag har läst det 7:e inlägget på sidan 2 (och det var det senaste inlägget) och jag några timmar senare klickar på ikonen för antalet inlägg på artikeln så hamnar jag på inlägg 8 på sidan 2 (oavsett hur många sidor med kommentarer som skapats). Inte nog med det, det senaste olästa inlägget har till och med minst en nivå bredare linje runt inlägget för att markera det. Dock om man hovrar på *-ikonen (eller pratbubblan? - tycker det ser ut som en stjärna med 8 spetsar/16 vinklar) så kommer en popup med texten Första olästa inlägget men jag upplever inte att det fungerar som den första funktionen. Själva den popup-texten fick mig att tro att funktionerna var menade att vara ekvivalenta.

Om inlägg 7 på sidan 2 var det sista i tråden så kommer knappen nästa gång skicka dig till inlägg 8 sida två (plusminus lite baserat på bilders inläsning och sånt)

Men om det fanns inlägg 8-10 som du aldrig scrollade till så kommer du komma till första nya inlägget (11) eller sista om inget nytt skrivits (10)

Så du måste alltid läsa klart sidan du är på innan du går bort från den, annars skippar den en hel del inlägg. Som om en tråd har flera sidor till så kommer du till nästa sida när du trycker på knappen, för alla på nuvarande sida räknas som lästa

Permalänk

Är det bara för mig första olästa inte fungerar som det ska när man bokmärkt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara för mig första olästa inte fungerar som det ska när man bokmärkt det?

Den kommer gå till
1. första inlägget som inte fanns senast du var i tråden
2. Första inlägget på sidan efter den du senast kollade på
3. Sista inlägget i tråden om inget av de övre reglerna triggade

Ett exempel är om man svarar i en tråd så navigeras man till slutet av tråden och har då ’läst’ alla inlägg oavsett var man stod när man svarade