Permalänk

Köp råd: 7600x vs 5800x

Tjenare

Ska precis beställa lite nya grejer och hamnat i ett dilemma.

beställt 5800x med moderkort, ram. men när jag börjar kolla på priserna så inser jag att jag får liknande paket fast med am5 och då ett 7600x för 2300kr mer.

Är jag dum som inte lägger dom extra tusenlapparna på att köpa am5?

Har ett 3080 som jag inte har råd att uppgradera på något år så den får bli kvar.

Mvh

Permalänk
Medlem

Uppgraderade precis till AM5 själv, då ja gick från gammalt intel bygge så tyckte jag att det var värt att välja AM5. Sitter man kvar på AM4 så är det väll 5800x att föredra prismässigt.
Lika bra att hoppa på AM5 om du ändå ska handla allt nytt då moderkortet kommer stödja nyare generationer framåt om du nu skulle vilja uppgradera vid senare tillfälle.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Skrivet av Hestkulan:

Uppgraderade precis till AM5 själv, då ja gick från gammalt intel bygge så tyckte jag att det var värt att välja AM5. Sitter man kvar på AM4 så är det väll 5800x att föredra prismässigt.
Lika bra att hoppa på AM5 om du ändå ska handla allt nytt då moderkortet kommer stödja nyare generationer framåt om du nu skulle vilja uppgradera vid senare tillfälle.

Det lutar mer åt det hållet, gissar att mitt 3080 kommer flaska men låt så vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av peter1336:

Det lutar mer åt det hållet, gissar att mitt 3080 kommer flaska men låt så vara

AM4 är en döende plattform. Hade bitit i det sura äpplet och köpt AM5 om det ska vara splitternytt. Annars kan du ju försöka hitta begagnat AM4.

Permalänk
Skrivet av slipbit:

AM4 är en döende plattform. Hade bitit i det sura äpplet och köpt AM5 om det ska vara splitternytt. Annars kan du ju försöka hitta begagnat AM4.

hittat ganska bra priser på 5800x tror de gick på 4000 med ram och moder kort ( inga värsting grejer)
men men hittade lite fynd grejer på inet för 6200 gissar att det inte är jätte skillnad på prestanda dock

Permalänk

Tack för alla svar och röster blir nog en beställning på ett 7600x