Värde på Pixel 7a och ska man flagga för byta bort från Vimla?

Permalänk
Medlem

Värde på Pixel 7a och ska man flagga för byta bort från Vimla?

Skrivet av Pirum:

Produkt: Google Pixel 7a med 10GB data/månad
Länk: https://www.comviq.se/mobiler/google-pixel-7a
Kategori: Mobiltelefoner
Pris: 195kr/månad i 24 månader

Minsta totalpris 4680kr inklusive 10GB abb i 2 år alltså, det är rätt bra pris. Går man upp till 225kr/mån får man nu 40GB data för minsta totalpris 5400, det är egentligen relativt sett ännu bättre - om man behöver mer än 10GB data alltså.
Hade barnen inte redan suttit med Pixel 6a hade jag hoppat på detta åt dem. Det är näästan så jag gör det ändå.

Hur lätt säljer man en Pixel 7a? Och för hur mycket?
Funderar på att byta upp från mitt Vimla 8Gb (120kr i månaden), mest för att få 5G vilket Vimla saknar.
Mobil har jag redan.

Ni som har Vimla. Är det kutym att berätta för dom man har gett sin tipsrabatt till "att nu byter jag abonnemang"? Dom blir ju av med sina 10 kronor rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hur lätt säljer man en Pixel 7a? Och för hur mycket?
Funderar på att byta upp från mitt Vimla 8Gb (120kr i månaden), mest för att få 5G vilket Vimla saknar.
Mobil har jag redan.

Ni som har Vimla. Är det kutym att berätta för dom man har gett sin tipsrabatt till "att nu byter jag abonnemang"? Dom blir ju av med sina 10 kronor rabatt.

Tycker jag inte. De visste förutsättningarna när de skaffade abonnemanget, och 10 kr är en så låg summa att ingen rimligen kommer bry sig.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Hur lätt säljer man en Pixel 7a? Och för hur mycket?
Funderar på att byta upp från mitt Vimla 8Gb (120kr i månaden), mest för att få 5G vilket Vimla saknar.
Mobil har jag redan.

Ni som har Vimla. Är det kutym att berätta för dom man har gett sin tipsrabatt till "att nu byter jag abonnemang"? Dom blir ju av med sina 10 kronor rabatt.

Vimla har precis lanserat 5G. Bara att beställa nytt simkort så är det aktiverat. De har dessutom snabbast 5G av alla budgetoperatörer (begränsat till 150Mbit för de billigare abonnemangen jämfört med 100Mbit hos de andra budgetoperatörerna).

http://vimla.se/5g
http://vimla.se/sim

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Hur lätt säljer man en Pixel 7a? Och för hur mycket?
Funderar på att byta upp från mitt Vimla 8Gb (120kr i månaden), mest för att få 5G vilket Vimla saknar.
Mobil har jag redan.

Ni som har Vimla. Är det kutym att berätta för dom man har gett sin tipsrabatt till "att nu byter jag abonnemang"? Dom blir ju av med sina 10 kronor rabatt.

Pixel 7A verkar gå för strax under 4000kr så räkna med minst 3000kr
https://www.tradera.com/search?af-mobile_brand=Google&af-mobi...

Dock så förstår jag inte vad du behöver 5G till om du ändå inte har obegränsat med surf. 5G är bara värt att betala extra för om laddar ner stora filer på mobildata ofta annars behövs det inte 4G+ är tillräckligt snabbt ändå.

Dessutom är 5G hos Comviq begränsad till 100mbps i verkligheten får man strax under 150mbps iallafall på min P7P.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tycker jag inte. De visste förutsättningarna när de skaffade abonnemanget, och 10 kr är en så låg summa att ingen rimligen kommer bry sig.

Jag förlorar ju mest, som har tipsat flera jag känner

Skrivet av TobiasStockholm:

Vimla har precis lanserat 5G. Bara att beställa nytt simkort så är det aktiverat. De har dessutom snabbast 5G av alla budgetoperatörer (begränsat till 150Mbit för de billigare abonnemangen jämfört med 100Mbit hos de andra budgetoperatörerna).

http://vimla.se/5g
http://vimla.se/sim

Se där. Det ska jag in och kolla på.

Skrivet av Felixark:

Pixel 7A verkar gå för strax under 4000kr så räkna med minst 3000kr
https://www.tradera.com/search?af-mobile_brand=Google&af-mobi...

Dock så förstår jag inte vad du behöver 5G till om du ändå inte har obegränsat med surf. 5G är bara värt att betala extra för om laddar ner stora filer på mobildata ofta annars behövs det inte 4G+ är tillräckligt snabbt ändå.

Dessutom är 5G hos Comviq begränsad till 100mbps i verkligheten får man strax under 150mbps iallafall på min P7P.

Tänkte också däromkring. 3-3500kr
5G har kanske bättre täckning än 4G hos mig? För det är helt ärligt ganska långsamt på sina ställen. Framförallt på gymmet. Ibland buffrar Spotify och det gör mig nästan galen. Det är någon form av radioskugga längst ner i gymmet. Ena änden av gymmet når inte wifi, i andra änden funkar inte surfen. Så man kan få växla emellan beroende på var i gymmet man står.

EDIT: nja, gymmet ligger precis på utkanten av kartan som visar hur täckningen är. Hemma har jag noll. Nu när jag kollade Telenor/Vimlas nät.

Permalänk
Medlem

Vitsen med 5G är väl främst lägre latens? Kan ju vara vettigt om man spelar via mobilen, kanske använder den som mobil hotspot för dator. Annars har ju 5G inte så stor nytta annat än att det kan vara lite kul...jag tycker ju sånt är kul men skulle inte betala extra för det. Var skillnad när VoLTE över 4G kom och det skiljde mycket i samtalstäckning mellan att ha endast 3G för samtal eller 4G med VoLTE. I dagsläget används väl inte 5G för samtal, även om jag utgår ifrån att det kommer att göra det på sikt?

Oavsett, ett väldigt bra pris för en bra telefon. Nästan synd att man sitter med bundet abonnemang, en Pixel 7A (för 225x24 med 40GB data) hade ju kunnat vara ett billigare alternativ till den S22 jag förband mig på (337x24, men med 100GB data). Men jag tror egentligen att den fysiskt mindre S22 är rätt val åt min fru. (dvs, jag band abonnemanget då jag behöver mycket data, behåller min gamla Galaxy S21, min fru behöver den nya telefonen)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag förlorar ju mest, som har tipsat flera jag känner

Se där. Det ska jag in och kolla på.

Tänkte också däromkring. 3-3500kr
5G har kanske bättre täckning än 4G hos mig? För det är helt ärligt ganska långsamt på sina ställen. Framförallt på gymmet. Ibland buffrar Spotify och det gör mig nästan galen. Det är någon form av radioskugga längst ner i gymmet. Ena änden av gymmet når inte wifi, i andra änden funkar inte surfen. Så man kan få växla emellan beroende på var i gymmet man står.

EDIT: nja, gymmet ligger precis på utkanten av kartan som visar hur täckningen är. Hemma har jag noll. Nu när jag kollade Telenor/Vimlas nät.

Spara din spellista offline då?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@napahlm Jag tyckte kopplingen till fynddiskussionen var rätt tunn med tanke på all efterföljande diskussion. Inläggen har brutits ut.
/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin