Koppla om Sonos till ny router?

Permalänk
Medlem

Koppla om Sonos till ny router?

Hej,

Har 5 Sonos Play:1 som fungerar bra mot vår gamla Netgear Nighthawk R7000 som nu byts ut mot en Asus AX-6000. Den nya routern har dock ställt till mer huvudbry än förväntat inte minst när det kommer till Sonos sysetmet

Android mobilen är kopplad till nya routern, nätverk och internet ser ut att fungera bra. Öppnar Sonos appen som klagar på att den inte hittar Sonos apparaterna. Väljer att följa guiden för att koppla ihop det igen. Den lyckas hitta samtliga högtalare och frågar vilken jag vill ändra nätverksinställningar för. Jag vill såklart ändra det för alla men jag väljer en i högen, följer instruktionerna med att hålla inne olika knappar på högtalaren, men appen lyckas inte koppla ihop sig!? Har försökt säkert över en timme med detta nu fram och tillbaka men lyckas inte koppla upp det. Tillslut valde jag att köra en factory reset på en av högtalarna vilket gick bra. Först när jag startade upp Sonos appen på nytt så frågade den om jag ville lägga till Play högtalaren men även denna guide misslyckas.

När jag väljer att testa återkoppla till systemet igen så ser jag att just den högtalaren är borta från listan men det är såklart för att den är nollställd, övriga dyker dock upp i listan över vilka man kan försöka återkoppla med.

Nya routern har fått exakt samma SSID och lösenord så befintliga prylar ska egentligen fungera men tyvärr inte? Förslag?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem

Nått som kan vara bra att kolla är kanal, kanalbredd och krypteringstyp för det är en 802.11ax radiodel i din nya router och jag gissar att det då går att konfa det så det blir inkompatibelt om du försöker maximera hastigheten på wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska inte vara ett problem alls, har en gen 1 sonos och en router med nyaste? wifi standard, bara köra dem ställer om sig till gamla standarder som matchar ifall det "nyaste" inte finns Router allltså.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att koppla in en av högtalarna med Ethernet-kabel för att skapa ett SonosNet? Brukar lösa det mesta när det gäller Sonos och internet.

Permalänk
Medlem

Äldre Sonos (läs allt utom senaste årets nysläpp) kan bara ansluta till 2,4 GHz WiFi, och du måste antagligen manuellt välja kanal mellan 1-11 så inte någon autoinställning på router/AP väljer en högre kanal. Bör nog inte heller försöka dig på WPA-3, forcerad PMF eller andra nyare funktioner.

Visa signatur

Mostly Harmless