Är det ens värt att upgradera, eller är nybygge det som gäller? (6 år gammal burk med 1080 Ti)

Permalänk
Medlem

Är det ens värt att upgradera, eller är nybygge det som gäller? (6 år gammal burk med 1080 Ti)

Tjo, haft min dator runt 6 år nu, detta är vad jag sitter på:

Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance
ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC
Fractal Design Define R5 Svart
Bitfenix Whisper M 750W
Phanteks PH-TC14PE Svart
ASUS PRIME Z370-A

LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz

Då nya titlar börjar kräva mer och mer funderade jag på att uppgradera min burk eller köpa nytt. Är det ens värt att fundera på att uppgradera eller är hårdvaran helt enkelt inte relevant längre? Jag behöver ha ett Nvidea kort för CUDA support, men resten är fritt fram. Burken används mest till spell/rendering i 1440p, finns inga planer att använda en 4K monitor då det inte fysiskt får plats på mitt skrivbord.

Budget - "kan" lägga upp till 30k, men minde är betydligt föredraget. Ifall jag går upp in den prisklassen får den allt hålla i alla fall 4-6 år frammot.

Notera, detta är mer ett "intressekol" än att jag måste snabbt köpa in något under blackfriday. Vill mer veta om vad som är mest värt att göra än vad som nuvarande finns på sale.

Permalänk
Medlem

Jag tror ett 4070 skulle bli en bra uppgradering, det är ungefär dubbelt så snabbt som 1080 Ti i 1440p.

Din CPU borde hänga med rätt bra fortfarande med 6/12 kärnor/trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Jag tror ett 4070 skulle bli en bra uppgradering, det är ungefär dubbelt så snabbt som 1080 Ti i 1440p.

Din CPU borde hänga med rätt bra fortfarande med 6/12 kärnor/trådar.

låter nice! är det värt att gå upp i ett ti eller bör ett non-ti räka för 1440p? Och hur är det med märken osv? spelar det fortfarande roll eller är fläktar/osv ganska likvärdiga nu för tiden?

edit: hade typ en sådan fungerat?

https://www.amazon.de/-/en/GIGABYTE-GeForce-WINDFORCE-Graphic...