Dags att byta ut router från 2013, men vad väljer man?

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut router från 2013, men vad väljer man?

Hej,

Har en Netgear Nighthawk R7000 från 2013 som fungerat långt över förväntan! Nu de senaste åren har den dock haft ett par allvarligare avbrott som tvingat till "factory reset". Det är hög tid att börja se sig om efter något annat alternativ, frågan är bara vad?

Huset är 120m2 med lika stor inredd källare, även om Wifi kan bli en aning segt i kanterna av huset så når den faktiskt ut till bilen vilket är helt okay. Routern är idag centralt placerad i hallen där även en större Netgear Switch sitter. Så gott som alla rum på entréplan har uttag för LAN, i källaren är det huvudsakligen TV rummet som har LAN uttag, resten går på WiFI. Vi kör Homey för att styra en del prylar men oftast används inte Wifi här.

Så frågan är, ska man göra det enkelt och bara byta ut mot något i stil med ASUS ROG GT-AX6000 eller ASUS RT-AX86U Pro, lite beroende på vad som får plats i skåpet. Eller ska man dela upp det och köpa något i stil med Ubiquiti Networks EdgeRouter X och Ubiquiti Networks UniFi 6 Pro?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det finns en generell tråd för "vilken router ska jag välja": https://www.sweclockers.com/forum/trad/892612-faq-vilken-rout...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ta gärna en titt i den utmärkta tråden "[FAQ] Vilken router ska jag köpa?"

Vad du än väljer av ovan förslag så lär det bli en gigantisk uppgradering i täckning. En AX6000 lär täcka dina ytor med råge.
R7000 har specifikation för AC1900-standarden vilket var bra för sin tid givetvis.

Ubiquiti är bra grejer om du har budgeten men låter som lite overkill i ditt användarfall.

Permalänk
Medlem

Kolla den andra tråden som någon föreslår. Annars är det Asus som tycks vara mest populära, annars är det TP-Link, D-Link eller Netgear som gäller. Har du inte några speciella krav så räcker det med att köpa vilken router du vill, det enda som skiljer är om du ska ha en dyrare något bättre router eller en som är mer budget.

Eftersom du redan har LAN kan du välja använda billiga APs för bra WiFi täckning, eller typ Ubiquiti som kosta mer om du har det behovet. Räkna inte med att en centralt placerad router får ut WiFi signalen i hela fastigheten. Men du vet nog redan vad som funkar sedan tidigare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av edson:

Ta gärna en titt i den utmärkta tråden "[FAQ] Vilken router ska jag köpa?"

Vad du än väljer av ovan förslag så lär det bli en gigantisk uppgradering i täckning. En AX6000 lär täcka dina ytor med råge.
R7000 har specifikation för AC1900-standarden vilket var bra för sin tid givetvis.

Jag gissar på motsatsen här. Att täckningen kommer vara ganska likartad med nyare router.
Signalstyrkan är den avgörande faktorn för räckvidd. Och frekvens. 2,4ghz-bandet når längst. Det är samma maxbegränsningar i sändningsstyrka som gäller i lag. Alla routrar kan sända med max tillåten signalstyrka sedan... alltid.
Så jag tror att täckningen kommer vara ganska likartad.

Vad man däremot kan få är en helt annan bandbredd i det området som har täckning.
Och mycket bättre möjligheter att ge hög bandbredd till fler enheter i nätet. Här har det hänt grejer.
Både med frekvensband i högre frekvenser (som når kortare) - fler tekniker för att använda kanalerna mer effektivt, och snabbare hårdvara.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag gissar på motsatsen här. Att täckningen kommer vara ganska likartad med nyare router.
Signalstyrkan är den avgörande faktorn för räckvidd. Och frekvens. 2,4ghz-bandet når längst. Det är samma maxbegränsningar i sändningsstyrka som gäller i lag. Alla routrar kan sända med max tillåten signalstyrka sedan... alltid.
Så jag tror att täckningen kommer vara ganska likartad.

Vad man däremot kan få är en helt annan bandbredd i det området som har täckning.
Och mycket bättre möjligheter att ge hög bandbredd till fler enheter i nätet. Här har det hänt grejer.
Både med frekvensband i högre frekvenser (som når kortare) - fler tekniker för att använda kanalerna mer effektivt, och snabbare hårdvara.

Nja, även signalbehandling och antennvinst (”gain”) torde ha betydelse. Hur mycket betydelse är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Om man satsar på långlivat och säkert över tid så skulle jag välja något med hyffsad prestanda och med SoC som har bra stöd i mainline Linux. Det ger bättre chans att tillverkaren uppdaterar och fler alternativ för tredjepartsmjukvara.

MediaTek Filogic 830 a.k.a MT79x6 verkar vara ett OK alternativ. ASUS TUF AX-6000 innehåller denna SoC och är en systermodell till den du tittat på med ett extremt snarlikt namn och helt annan SoC. Prisjakt. OpenWrt.

Småsyskonet ASUS TUF Gaming AX4200 kör enklare chip ur samma familj. Prisjakt. OpenWrt.

Acer Predator W6 har WiFi 6E, men för mig är det oklart om det verkligen är rätt modell som listas på prisjakt, enligt uppgift går den på 300 USD.

Jag har varit sugen på något MT7622-baserat, typ Netgear WAX206, men de ser ut att vara slutsålda i europa

Qualcomm är segare med sitt Linux-stöd, men i alla fall IPQ807x har en del alternativ. Tyvärr bara modeller utan tillgänglighet i sverige eller av kommunistkinesiska märken där man gör det svårt med tredjepartsmjukvara. ASUS ax89x ser ut att vara det mest lovande.

Jag spanar på BananaPi BPI-R4. Definitivt inget om man inte är äventyrlig, den verkar säljas utan PSU och chassi hittills (och tillverkaren har rykte att göra kassa chassin och sämre PSU). Den kommer antagligen behöva kylning som man får hitta på själv. Den har inget förinstallerat OS. Tillhörande Wi-Fi 7-kort ska komma i början av nästa år, men bara Taiwaneserna/Daniel Golle/Lorenzo Bianconi vet när det kommer finnas mjukvara som inte är kommunistkinakompilerad.

Broadcom håller man sig undan ifrån om det inte råkar vara Raspberry Pi, om man vill ha någon chans alls att köra AP med någorlunda fri mjukvara. Och Pin är ingen bra AP heller.