Grynighet/textur enfärgade ytor på LG OLED som skärm, går det att bättra på detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Grynighet/textur enfärgade ytor på LG OLED som skärm, går det att bättra på detta?

Jag har märkt att min LG C1 (55") är väldigt grynig på nära håll. Det märks främst (om inte enbart?) på gråskalor. Har läst om dålig gray uniformity på dessa paneler, men gäller det även på så liten skala som några pixlar? Jag uppfattade det som att det lätt ger vertikal banding med centimeterbreda band, vilket jag också ser lite grann när jag kollar noga, men det är inte lika in-your-face som grynigheten. Det ser typ ut som om helt enfärgade gråa ytor har en textur, lite som ett tyg eller liknande, och det går inte att undvika att se det om man är någorlunda nära, som man skulle vara om man körde den som datorskärm.

Just denna effekt har jag inte hittat något om när jag sökt runt lite, de flesta som nämner "grain" och liknande handlar mycket om kompressionsartefakter i film/TV.

Foto, tänk på att det inte är lätt att få bilder med bra skärpa, utan moiré och utan att subpixlarna blir distraherande tydliga:
Effekten är tydligast och mest lik vad ögat ser i den mittersta rutan.

Det som ser ut som brus pga dålig kamerasensor där syns till 90% lika väl med ögat. Lite noise är det ju, men det allra mesta är faktiskt där på panelen på riktigt.

Motsvarande foto på min datorskärm (1440p IPS):

Lite damm på skärmen här, men bilden i sig är mycket renare. För det blotta ögat ser det ut som det ska, med enbart en färg inuti textrutorna, och en annan utanför.

Och en uppskalad skärmdump som "ground truth", bara att "night light" inte kom med i skärmdumpen så färgtemperaturen diffar:

Jag har dubbelkollat i Photoshop att alla pixlar har exakt samma färg (#252525 inuti, #323232 utanför).

När jag spammar den gröna knappen på fjärrkontrollen visar den att jag kör 118.x Hz i VRR (är det normalt? har G-sync på enbart i helskärm i NVIDIA Control Panel), 3840x2160@120P, RGB 10-bit 4L10.
Kör en Nördic AOC fiber-sladd mellan RTX 3080 och TVn.

Jag körde "pixel cleaning" (aka "long compensation cycle") manuellt för första gången, men det gjorde ingen skillnad alls på detta. Kanske marginell bättring på vertikal banding men den syntes fortfarande, så det kan mycket väl vara exakt som före.

Edit: Jag testade även att överföra en skärmdump till TVn via USB-minne, det ser likadant ut, så det har ingen koppling till dator eller HDMI.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag har ingen egen erfarenhet här men jag har sett flera liknande exempel på äldre OLED-modeller. Det beror, som jag förstår det, på att det är svårt att hålla en jämn spänningsnivå på alla pixlar. Verkar som det är något som blivit bättre på nyare modeller men effekten finns där om man letar efter den. QD-OLED tycks hantera det bättre än WOLED.

En sak du kan göra är att kontrollera så nivån på svart ligger rätt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ser helt klart ut som statiska halvtoner där den vita subpixeln tänds för att approximera nyanser. Kan vara så att olika kombinationer av inställningar alstrar detta, till exempel väldigt lågt ställd OLED-pixelbrightness eller lågt ställd kontrast-reglage. Även HDR kan påverka då det måste till mer halvtoner då.

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar för svaren!
Jag testade att ändra runt lite med inställningarna. Kör den i HDR-läge i Windows 11 med SDR content brightness ställt ganska lågt, typ 15-20 nånstans.
Testade först att slå av HDR, men det var nästan identiskt där, bara aningen mörkare.

Testade olika kontrastvärden, gamma och annat, men enda egentliga skillnaden är att med väldigt låg kontrast blir det gråa för mörkt för att se, mönstret finns kvar mellan typ 40-100 och under är det bara svårare att se.

Detta är inget nämnvärt problem för mig som det är just nu då jag använder den främst till film/TV och utöver det nästan bara spel, där allt ser bra ut. Har dock kört lite annat smått nu när jag har tangentbord/mus som funkar att köra med i soffan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200