Permalänk
Medlem

Dator för KTH-studier

Hej!

Har en släkting som ska börja på KTH till hösten och har börjat kolla efter en dator och frågade mig om lite hjälp. Jag tycker jag har ganska bra koll, men jag skulle gärna vilja ha lite input från någon som pluggar till ingenjör. Hen ska plugga Design och produktframtagning.

Egentligen vill hen ha en Mac, men tycker det är lite väl mycket pengar samt hen är osäker på om en Mac är lämplig vid dessa studier.

Så kanske en bärbar pc ändå?

Någon som kan ge lite mer input?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hej!

Har en släkting som ska börja på KTH till hösten och har börjat kolla efter en dator och frågade mig om lite hjälp. Jag tycker jag har ganska bra koll, men jag skulle gärna vilja ha lite input från någon som pluggar till ingenjör. Hen ska plugga Design och produktframtagning.

Egentligen vill hen ha en Mac, men tycker det är lite väl mycket pengar samt hen är osäker på om en Mac är lämplig vid dessa studier.

Så kanske en bärbar pc ändå?

Någon som kan ge lite mer input?

Det absolut viktigaste är att vederbörande har koll på om det finns specifika program som denne kommer behöva köra.

Jag läste datateknik och körde först macOS och sedan Linux. Det hade varit bedrövligt att behöva köra Windows med alla kommandoradsprogram som man förväntades kunna köra.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det absolut viktigaste är att vederbörande har koll på om det finns specifika program som denne kommer behöva köra.

Ja, precis det jag tänkte på också. Det kommer nog vara lite blandat, men en del vad / designmjukvaror lär det bli. Nuförtiden ska det väl inte vara något större problem med en Mac för dessa tänker jag.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata