Permalänk
Medlem

Här är lite information om hur din medieomvandlare ser ut på baksidan.
https://sfiber.se/onewebmedia/Montering%20EG300_EG400%20Medie...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är den enhet jag tror (Intenso EG 400) så är det en fiberomvandlare med integrerad tjänstefördelare du visar upp, det är i så fall ingen router utan den får fiber in i och så ska du ansluta routern på en av dess lanportar, vanligtvis port 1 men det kan variera beroende på operatör.
Ser den ut så här om du visar upp hela enheten ?<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Inteno EG400 är absolut en router (Källa, jobbar på ISP där vi bland annat använder dessa). Vill OP använda en egen är det bara att ringa Ownit och be dem brygga den.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Med extremt stor sannolikhet har du en fiber som kommer ut ur väggen bakom nuvarande tjänsterfördelare+router och pluggar in i undersidan. Du kan därmed inte helt byta ut lådan utan att ha en router med ingång för rätt typ av fiber. En annan fråga är huruvida du får koppla in din egen utrustning direkt mot nätet, vilket inte är säkert. Det får du kontrollera i ditt avtal gentemot Ownit. Om du absolut måste koppla in en egen router är det antagligen enklast att kolla om du kan sätta den nuvarande enheten i bryggläge och ansluter din egna router efteråt.

Däremot tycker jag helt ärligt att det verkar helt meningslöst att byta routern för att du vill ha "högre säkerhet". Ett nätverk blir aldrig starkare än sin svagaste länk, och baserat på den här tråden är det du själv då din verkar din kunskapsnivå framstår som väldigt låg. En annan router konfigurerad av någon utan direkt förståelse för den pysslar med kommer inte bli ett dugg säkrare än att fortsätta använda den du redan har (som du väl givetvis har bytt lösenord på sedan du övertog den av tidigare innahavare av lägenheten?).

Både rätt och fel i det du säger. Jag anser inte att det är ett korrekt uttryck att säga "Ett nätverk blir aldrig starkare än sin svagaste länk." i det här sammanhanget fall beträffande säkerhet och ange mig som den svagaste länken. Med den anledningen att en router med WPA3 är säkrare än WPA2 utan att jag behöver blanda mig i den tekniken.

Däremot förstår jag din poäng, och korrekt att detta inte precis är mitt expertisområde, därav denna tråd. Det som gjorde det ännu svårare (och möjligen det som framhävde min okunskap) är att det var svårt att ta reda på vad det egentligen är för enhet som Ownit installerat i bostaden; modem? router? tjänstefördelare? Vilket vi nu kommit fram till.

Så konklusionen är att jag trots allt inte bara kan koppla mig förbi Ownits enhet utan måste ändå ha den kopplad till WAN även om jag kan ställa om den till bryggläge och därefter eventuellt koppla in min egen router. Vilket jag anser är lite onödigt ändå.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Så konklusionen är att jag trots allt inte bara kan koppla mig förbi Ownits enhet utan måste ändå ha den kopplad till WAN även om jag kan ställa om den till bryggläge och därefter eventuellt koppla in min egen router. Vilket jag anser är lite onödigt ändå.

Det blir ju precis samma sak som om du bara hade en fiberconverter där. Bara att det är drygt o ringa ownit o be dom brygga den.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det blir ju precis samma sak som om du bara hade en fiberconverter där. Bara att det är drygt o ringa ownit o be dom brygga den.

Ja, lite onödig åtgärd tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Ja, lite onödig åtgärd tycker jag.

Beror naturligtvis på om man litar på dem som styr brandväggen i routern eller inte, samt om man har några egna nätverksperversioner att tillfredsställa som inte Ownit kommer tillhandahålla i sin utrustning. Ett personligt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Ja, lite onödig åtgärd tycker jag.

Ja det är dumt av dom att sätta upp en router istället för en fiberconverter. Men många kunder använder ju ISP router o kan ingenting om sitt internet o nätverk. Dom vill bara ha ett wifi till sina paddor.
Men som kund som kan lite mer kommer man i kläm o det är drygt. All fiber borde bara va draget till en fiberomvandlare.

Så om du vill ha egen router får du ringa Ownit o brygga. Då behöver du inte bry dig om säkerheten i deras router. Den kommer bara skickade vidare all trafik till din router som en switch.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros