Testpilot: Philips Evnia 49M2C8900 – ultrabred OLED för gaming-fantasten

Permalänk
Skrivet av medbor:

Varför är det problem att vrida på huvudet?

Ögat har väl ett skarpt synfält på ca 1% av hela synfältet så att ’se allt’ vet jag inte vad du menar med

I ett spel får man väl tänka på de extrema sidorna som periferiseende

Därför du vill se allt så du hänger med? Sitter jag framför tv som är tex 65-100 tum så sitter jag på ett sådant avstånd att jag har hela skärmen i synfältet utan att vrida på huvudet. Man är ju fri att göra som man vill, bara min personliga åsikt. Enda gången jag tycker det är bra är på bio där jag gärna vrider på huvudet och har en överdrivet stor skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Därför du vill se allt så du hänger med? Sitter jag framför tv som är tex 65-100 tum så sitter jag på ett sådant avstånd att jag har hela skärmen i synfältet utan att vrida på huvudet. Man är ju fri att göra som man vill, bara min personliga åsikt. Enda gången jag tycker det är bra är på bio där jag gärna vrider på huvudet och har en överdrivet stor skärm

Spelar en hel del på en 49" 32:9 skärm och det som händer i ytterkanterna av skärmen hade du ju inte ens sett på en vanlig så det brukar inte vara essentiellt för spelet.
Det är mer att man får en känsla för om något rör sig "där ute" men man tittar primärt på mitten av skärmen. Visst ibland kanske man slänger ett öga på en av kanterna för att se vad det kommer för monster där men för det mesta ger det bara betydligt bättre inlevelse i spelet.
^
Min högst personliga åsikt

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Spelar en hel del på en 49" 32:9 skärm och det som händer i ytterkanterna av skärmen hade du ju inte ens sett på en vanlig så det brukar inte vara essentiellt för spelet.
Det är mer att man får en känsla för om något rör sig "där ute" men man tittar primärt på mitten av skärmen. Visst ibland kanske man slänger ett öga på en av kanterna för att se vad det kommer för monster där men för det mesta ger det bara betydligt bättre inlevelse i spelet.
^
Min högst personliga åsikt

Jag spelar ju med FOV130 i Quake så jag är nyfiken på hur det skulle bete sig med ultrawide. 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Aldrig fattat varför man ska ha den storleken på skärm till en dator, ligger mellan en datorskärm och en tv i storlek. Tycker 34 tums ultrawide är på gränsen till för stort till PC

1. Sälj större skärmar med fina ord som "screen real estate" och "virtuella skrivbord är för nördar - syns inte appen så finns den inte!". 2. Fixa problemet med kass DPI och betraktningsvinkel som de nya större skärmarna förde med sig och sälj ytterligare en "uppdatering" med högre upplösning. 3. Kör en high-five med grafikkortstillverkarna och sedan profit, rinse, repeat.

Det är trist när en produkt är på slutet av s-kurvan.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant test. Bra skriven. Kul att händer en del på skärm-fronten nu.

Hur ambitiösa är Philips med firmwareupdateringar på sina Evnia-skärmar? Kan man räkna med att de brister och avsaknader av funktioner i kalibreringen kommer att åtgärdas framöver?

Hoppas på en 32" i vanlig 16:9 med 4K och 240 Hz från Philips framöver.

Visa signatur

-dool