Alan Wake 2, hur rullar det för er?

Permalänk
Medlem

Jag kör visserligen via GFN men det är UHD, DLSS på Balanced och allt på max och Shield Pron maxar ut på 60 Hz pga. HDMI 2 så det enda jag kan säga är att det rullar på jävligt bra och ser groteskt snyggt ut på en LG C2 65" 😄

Permalänk
Medlem

Allt på max + RT max i 3440*1440.
Frame generation på.
DLSS Quality.
Motion Blur av.
12400f+4070ti.

Perfekt för ca 50-60fps på skogsbanan, resten av spelet verkar ha bättre fps. Har kört en del på 3:de banan nu och får en avg på 88fps. Tycker detta spel funkar bra hittills vissa andra spel jag nyligen spelat så som Jedi Survivor eller TLOU har varit mycket värre med frame drops osv detta spel flyter på jämt vilket jag tycker ger en mycket mer trevlig upplevelse. Kan dock bero på att frame generation + ray reconstruction är en bra combo eller/och att jag har en för klen cpu för dom andra spelen, detta är också ett spel med långsamma rörelser än så länge så då tycker jag frame generation funkar bättre med mindre defekter.

Så med andra ord tycker jag att det rullar på bra :).

Visa signatur

Dator - Chassi: Fractal Design North Svart \ Cpu: AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB / Mb: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI Gpu: ASUS TUF GeForce RTX 4070Ti 12GB Gaming \ Ram: Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000 MHz CL30 / Psu: ASUS TUF Gaming 850W Gold
Skärm - Alienware AW3423DW
Hörlurar - Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem

En fråga till er. Jag kör på gamla 537-drivern eftersom den är stabil å funkar bra. Hört att nya 545.92 som är till för Alan Wake strular en del. Men man kanske får bättre fps med den? Kör ni på den och vad är er upplevelse?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Skrivet av dorian1:

En fråga till er. Jag kör på gamla 537-drivern eftersom den är stabil å funkar bra. Hört att nya 545.92 som är till för Alan Wake strular en del. Men man kanske får bättre fps med den? Kör ni på den och vad är er upplevelse?

Jag har iaf kört på senaste och det har varit 100% felfritt vad jag kan se.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

7900xt/5900x

4K med förinställda high och fsr2 quality 65-90fps.

4K native med samma grafikinställningar runt 38-50fps med dippar neråt 30 på vissa ställen.

Kör med fsr2 igång på quality. Funkar prima.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Vart hittar man alan wake2? Första ligger på steam,. men inte 2an..?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Swennis:

Vart hittar man alan wake2? Första ligger på steam,. men inte 2an..?

Alan Wake 2 har Epic Games som utgivare och finns således endast på Epic Games Store om man vill spela det på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Alan Wake 2 har Epic Games som utgivare och finns således endast på Epic Games Store om man vill spela det på PC.

Jaha... där ser man, gillar inte epics store.... :/

Permalänk
Medlem

Funkar över förväntan för mig på ett 3070 och 10 kärnor av en 11770K. 30-50 FPS beroende på vart man är (50-70 i tunnelbanan) med medel/höga inställningar och ray tracing på low. DLSS på quality tror jag (1440p på skärmen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

En fråga till er. Jag kör på gamla 537-drivern eftersom den är stabil å funkar bra. Hört att nya 545.92 som är till för Alan Wake strular en del. Men man kanske får bättre fps med den? Kör ni på den och vad är er upplevelse?

Senaste Nvidia-grafikkort jag hade som ibland var lite petig med drivare var mitt gamla 1080Ti. Både mitt 3070, mobila 3070Ti och 4090 fungerar oavsett drivare. Jag kör i regel senaste rakt av. Med 1080Ti't brukade jag ofta testa men ibland gå tillbaks till någon äldre.

Jag började spela med näst senaste drivaren då jag missat att en ny släppts men uppdaterade ganska snart till den senaste. Har inte upplevt några problem på länge med Nvidias drivare. Och det med 1080Ti var nog mest i början och är nog det mest strulande Nvidia-kortet jag haft. De både innan och efter har liksom mest bara fungerat. Trots det hör 1080Ti lätt till min topp 3-lista över grafikort (så här långt).

Topp 3:
1. RTX 4090, snabbaste kortet hamnar alltid först.
2. GTX 1080Ti, ett underbart grafikkort när den släpptes och höll väldigt länge (2017-2021 var det mitt primära grafikkort)
3. HD5850, inte ens mitt snabbaste Radeon-kort. Drivrutinerna var väldigt omständiga (minns ni muspekaren?) men ett av de kort jag tyckt mest om under alla mina år. Tyst, snabb och effektiv. Kompakt nog att köras i ITX-system utan problem. Körs idag i ett Core 2-baserat "retro-system" som kör spel från 90-talet till när HD5850-släpptes, slutet av 00-talet.

Övriga 20-talet kort eller vad det blir har inte utmärkt sig tillräckligt. 50/50 Geforce och Radeon.

Dold text
Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kör med 3080 10GB
2560x1440p
Maxat, men med Ray tracing av.
DLSS av
Får ca 55-60fps. Droppar ibland till 40fps i vissa scenarier

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Senaste Nvidia-grafikkort jag hade som ibland var lite petig med drivare var mitt gamla 1080Ti. Både mitt 3070, mobila 3070Ti och 4090 fungerar oavsett drivare. Jag kör i regel senaste rakt av. Med 1080Ti't brukade jag ofta testa men ibland gå tillbaks till någon äldre.

Jag började spela med näst senaste drivaren då jag missat att en ny släppts men uppdaterade ganska snart till den senaste. Har inte upplevt några problem på länge med Nvidias drivare. Och det med 1080Ti var nog mest i början och är nog det mest strulande Nvidia-kortet jag haft. De både innan och efter har liksom mest bara fungerat. Trots det hör 1080Ti lätt till min topp 3-lista över grafikort (så här långt).

Topp 3:
1. RTX 4090, snabbaste kortet hamnar alltid först.
2. GTX 1080Ti, ett underbart grafikkort när den släpptes och höll väldigt länge (2017-2021 var det mitt primära grafikkort)
3. HD5850, inte ens mitt snabbaste Radeon-kort. Drivrutinerna var väldigt omständiga (minns ni muspekaren?) men ett av de kort jag tyckt mest om under alla mina år. Tyst, snabb och effektiv. Kompakt nog att köras i ITX-system utan problem. Körs idag i ett Core 2-baserat "retro-system" som kör spel från 90-talet till när HD5850-släpptes, slutet av 00-talet.

Övriga 20-talet kort eller vad det blir har inte utmärkt sig tillräckligt. 50/50 Geforce och Radeon.

Dold text

Ok! Bra att den verkar fungera bra såhär långt. Tänkte mest om någon här märkt skillnad på FPS eftersom den ska vara anpassad för detta spel. Eller om den kraschat eller betett sig dåligt eftersom det finns en del på nätet om just 545-drivisarna. Men bra att den funkar för dig än så länge

Intressant det du skrev för övrigt om dina kort. Jag håller med dig! Jag hade ett 1080Ti ROG Strix förut som jag var ruskigt nöjd över. Det höll i många år och funkade klockrent! Ett av de bästa Nvidia korten som gjorts skulle jag säga. Jag har bara kört Nvidia och haft väldigt många av deras kort. Allt från 780, 980 Gold Edition, 1080 Classified, 3070, 3080 osv osv.

Mina 3 bästa skulle jag säga är:

1. RTX 4070ti, som du skrev, snabbast först...snabbaste jag haft hittills och just att det går så himla svalt och tyst, drar lite ström men presterat såpass bra så är jag ruskigt nöjd med det.
2. GTX 1080ti, grymt kort när det släpptes och som höll sig starkt i många år
3. RTX 4070 Dual, litet kort men som presterade över förväntan. Anses som budget kort men blev förvånad hur himla svalt och tyst det gick...bättre än något annat jag haft ur den aspekten och superlåg strömförbrukning med ändå bra prestanda.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Phod:

Det rullar på bra på ett RTX 4070 i 2560x1440.

Jag har inte bestämt mig för om raytracing är värt det. I början av spelet ger det mest mer detaljerade reflektioner i de många vattenpölar som finns, och det känns litet krystat. Dels som att vattenpölarna är där för att visa upp RT, och dels för att det känns som att reflektionerna blir överdrivet detaljerade. Men på några ställen blir ljussättningen mycket bättre med RT.

Kör med allt på ultra på samma upplösning som dig! RTX 4070 ti. 60 fps stadigt! 😊

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en tråd om DX12 till Vulkan MOD. Kan hjälpa med fps för äldre kort som inte stödjer mesh shaders.

Ni kan läsa den här.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Jag har 6800XT och 7600X och spelet flyter väldigt bra i 1440p på höga inställningar. Jag har high (non RT) preset plus några ökade utöver det till max och snittar över 90 fps med FSR quality, inklusive tyngre drivna områden.

Så då borde jag kunna räkna med liknande prestanda tycker man. Får nog bli att skaffa det till PC.

Permalänk
Medlem

Update v1.0.8:
Global
-Various localization fixes, such as improved subtitle timings for all languages
–Improved localized audio for live-action cinematics
–Various audio-related improvements and additional polish
–Improved lip sync in some instances
–Fixed various graphical issues in the environments
–Fixed various minor issues in cinematics
–Minor improvements to image aliasing in Performance mode and Xbox Series S
–Improved lighting
-Fixed lighting bugs in multiple locations
–Various UI-related fixes and additional polish
–Various gameplay fixes and improvements
–Minor gameplay finetuning
–Improved auto-aim for specific circumstances
–Fixed rare player character animation issues
–Fixed various issues in the Case Board
–Fixed various map issues
–Several conversations failing to trigger and thus blocking progress later have been fixed
-Fixed Rose’s dialogue choices, sometimes not being selectable, blocking progress
–Fixed a rare issue with Saga’s lines not playing when going to the Sheriff’s Station, blocking progress
–Resolved a potential problem in the player getting stuck in a Case Board Tutorial
–Fixed exploration rewards for Lighthouse

Mission specific

INVITATION:
-Fixed a bug where Saga could get stuck in the environment (“Crazy forest”)

CASEY:
-Fixed potential issue with players able to get stuck when falling from ladders
-Fixed potential issues with Dark Presence (it remains a threat)
-Fixed a rare crash

ZANE’S FILM:
-Fixed a bug where Alan could fall through the environment

SCRATCH:
-Fixed a bug where Saga could fall through the world
-Fixed a bug in where a gate could get locked after reloading a save game, causing the player to get blocked from progressing
-Fixed an issue where, in rare circumstances, the player could end up outside of the game world when opening the map
-Fixed an issue where, in rare cases, the Lighthouse key could not be picked up

WE SING:
-Fixed a bug where Alan could get stuck in the environment

ROOM 665:
-Fixed an issue that caused the Oceanview Hotel Lobby Echo not to align correctly (this one was really annoying; we apologize)

MASKS:
-Fixed an issue where if the player performed specific tasks in an unpredictable order, the mission progress could get blocked

DEERFEST:
-Fixed an issue (much to Rose’s chagrin) with physics-related props that could block the player in and halt progress

COME HOME:
-Fixed an issue where the player, in rare instances, could not exit the radio, TV, or manuscript interact modules.

PC specific
–Fixed a bug that could cause graphics settings to reset when launching the game
–Improvements to PC Window handling logic
–Fixed mouse cursor sometimes not appearing in menus

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Nvidia har en hot-fix-driver för Alan Wake 2 issues

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5492?=&li...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nvidia har en hot-fix-driver för Alan Wake 2 issues

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5492?=&li...

Bättre att stanna på 537-drivern

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Körde igång spelet för första gången idag. Är det nån mer än jag som ljudet var osynkat för under cinematics i början av spelet? Finns det nån lösning på det eller är det en "bugg"?

Permalänk
Medlem

RTX 4090
5800x3D
32gb 3600mhz
3440x1440
DLSS 'Quality'
Frame Gen 'On'
Ray reconstruction 'On'
Alla visuella inställningar på högsta möjliga.

Endast spelat introt i skogspartiet än så länge, har hittat första fallet och springer runt och letar ledtrådar. Flyter på som smör, ej kollat faktisk fps än men är extremt känslig mot låg fps. Känns knappt som datorn svettas med tanke på hur mjukt och responsivt spelet har varit hittills. Gissar på mellan 60-100 fps än så länge. Men kan återkomma när jag ordnat med nåt fps overlay.

Edit: btw, är det någon mer än mitt spel som blir mörkt och fylls av någon slags mörk dimma så fort de stänger av "ray reconstruction"?

Fråga
Permalänk
Medlem

Hittade den här videon på YouTube som jag använde för att få "optimerade" inställningar för min hårdvara. Tycker att det är ett bra upplägg på den då han visar vad som händer med bilden och fps vid olika kvalitetsinställningar. Vid 2:40 börjar han prata om inställningarna.

Jag har en 5800X3D och ett 6800XT, med 32GB (DDR4, 3200mhz, CL16) RAM och spelet ligger på en snabb SSD (Kingston KC3000). Jag spelar i 2560x1440.

Så här ser mina inställningar ut just nu:
FSR: Quality
Post Processing Quality: High
Texture Resolution: High
Texture Filtering: High
Volumetric Lighting: Medium
Volumetric Spotlight Quality: High
Global Illumination Quality: High
Shadow Resolution: Medium
Shadow Filtering: High
Shadow Detail: High
SSAO: On
Global Reflections: High
SSR: High
Fog Quality: High
Terrain Quality: High
Far Detail Object: High
Scattered Object Density: High
Motion Blur, Film Grain och VSync: Off
Och allt som har med ray tracing är givetvis också avstängt med tanke på att grafikkortet inte är speciellt bra på det.

Med dom här inställningarna får jag minst 66-67 fps som lägst i skogsområdet, som ska vara ett av dom tyngsta områdena i spelet. Jag fick nånstans mellan 80 och 90 fps som högst i samma område, men jag har inte kollat vad jag får i andra delar av spelet. Jag har också valt att begränsa fps till 60 i Adrenalin för att få en jämnare fps och för att inte grafikkortet ska gå på max för jämnan, det gör ju att ljudnivån och strömförbrukningen blir lite lägre, som en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Körde igång spelet för första gången idag. Är det nån mer än jag som ljudet var osynkat för under cinematics i början av spelet? Finns det nån lösning på det eller är det en "bugg"?

Hade samma problem, men har inte drabbats av det på fler ställen i spelet som tur är. (spelat 5-6h)

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Hade samma problem, men har inte drabbats av det på fler ställen i spelet som tur är. (spelat 5-6h)

Det verkar som det främst var under den filmsekvensen i början när dom pratar med varandra i bilen. Även om det inte har varit helt 100% synkat efter det så har det varit betydligt bättre iallafall.

Permalänk
Medlem

Lyfter denna tråd igen! Vad tycker ni om spelet och hur många här har klarat det? Det har rullat superfint för mig som jag nämnt tidigare. Otroligt snyggt och vackert spel (imponerad av grafiken) samt fint flyt i runt 90-100 fps med allt maxat. Har precis klarat spelet och tyckte det var ruskigt bra! Så himla dynamiskt och häftigt och liknar ingen annan titel jag spelat. Känns faktiskt tomt nu när det är över...

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Lyfter denna tråd igen! Vad tycker ni om spelet och hur många här har klarat det? Det har rullat superfint för mig som jag nämnt tidigare. Otroligt snyggt och vackert spel (imponerad av grafiken) samt fint flyt i runt 90-100 fps med allt maxat. Har precis klarat spelet och tyckte det var ruskigt bra! Så himla dynamiskt och häftigt och liknar ingen annan titel jag spelat. Känns faktiskt tomt nu när det är över...

Jag har klarat det och för mig var det game of the year. Har dock inte spelat alla spel som jag var intresserad av som släpptes i år, men av dom jag spelat så var det här bäst. Kunde inte riktigt maxa inställningarna (med mitt 6800XT) i 1440p, plus att jag var tvungen att köra på FSR Quality för att få minst 60fps överallt i spelet. Förutom det visuella så var spelets största styrkor helt klart storyn, musik, ljuddesign och intressanta och roliga karaktärer. Skulle säga att i princip allt är en förbättring från första spelet, enligt mitt tycke iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jag har klarat det och för mig var det game of the year. Har dock inte spelat alla spel som jag var intresserad av som släpptes i år, men av dom jag spelat så var det här bäst. Kunde inte riktigt maxa inställningarna (med mitt 6800XT) i 1440p, plus att jag var tvungen att köra på FSR Quality för att få minst 60fps överallt i spelet. Förutom det visuella så var spelets största styrkor helt klart storyn, musik, ljuddesign och intressanta och roliga karaktärer. Skulle säga att i princip allt är en förbättring från första spelet, enligt mitt tycke iallafall.

Jo det är ju ganska tungdrivet och DLSS + framegen hjälper ju mkt för att kunna just maxa allt och köra raytracing, pathtracing osv. Men som du säger...håller med dig om allt! Storyn är riktigt grym, effekterna och allt är så smart skrivet och upplagt. Riktigt bra!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Spelade klart storyn igårkväll. Funderat lite på vad jag tycker om helheten sedan dess, och även lite innan. Ett av årets bästa spel får jag nog säga men tycker orginalet fortfarande är det bättre spelet. Speciellt gameplayet och striderna, ficklamporna och hur de fungerar i strider. Alan Wake 2 gör intressanta saker här, gillar gameplayet betydligt mer än Control, gillar att man nu har ett Remedy Connected Universe och binder ihop deras spel. SCP-liknande FBC var något tematiskt jag gillade och uppskattade också mycket efter att i somras spelat om Control med DLC's denna gång och då AWE förstås.

Toksnygg grafik, mitt 4090 har fått kämpat bra. Ljud, musik och stämning har varit riktigt nice, härlig audiovisuell blandning som sugit fast en vid spelet. Många promenader i skogen med ficklampan, letandes saker. En remake av AW1 med denna motor hade jag verkligen gillat...

Mind Place-konceptet gillar jag skarpt. Påminner om något annat spel men kan inte placera det riktigt, kanske The Evil Within. Hur det används här har jag sett en del klaga på då det avbryter gameplayet men personligen gillade jag detta, även om det blev lite enformigt vid något tillfälle.

Vapenarsenalen och inventoryt gillas då jag är rätt svag för inventory-Tetris. Men gillar mer hur dessa används i AW1 då ficklampan fungerade något annorlunda, samt att man även kunde hitta och plocka på sig kraftigare sådanna. Vapenhanteringen är nog överlag bättre här. Båda bra, vilket nog är det viktigaste.

Storyn gillades även om den blev smått rörig i delar av spelet. Bättre än i Control i mitt tycke. Även om allt SCP-liknande runt om tilltalade extremt mycket där förstås.

Sedan är jag extremt tacksam över att vi tillslut fick en Alan Wake 2. Det har funnits flera tidigare prototyper som inte blev av, men att vi tillslut fick ett som blev så här bra? Gillas! Hoppas på mer framöver.

Nu blir det nog att försöka klämma in AW1 igen.

9/10

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Spelade klart storyn igårkväll. Funderat lite på vad jag tycker om helheten sedan dess, och även lite innan. Ett av årets bästa spel får jag nog säga men tycker orginalet fortfarande är det bättre spelet. Speciellt gameplayet och striderna, ficklamporna och hur de fungerar i strider. Alan Wake 2 gör intressanta saker här, gillar gameplayet betydligt mer än Control, gillar att man nu har ett Remedy Connected Universe och binder ihop deras spel. SCP-liknande FBC var något tematiskt jag gillade och uppskattade också mycket efter att i somras spelat om Control med DLC's denna gång och då AWE förstås.

Toksnygg grafik, mitt 4090 har fått kämpat bra. Ljud, musik och stämning har varit riktigt nice, härlig audiovisuell blandning som sugit fast en vid spelet. Många promenader i skogen med ficklampan, letandes saker. En remake av AW1 med denna motor hade jag verkligen gillat...

Mind Place-konceptet gillar jag skarpt. Påminner om något annat spel men kan inte placera det riktigt, kanske The Evil Within. Hur det används här har jag sett en del klaga på då det avbryter gameplayet men personligen gillade jag detta, även om det blev lite enformigt vid något tillfälle.

Vapenarsenalen och inventoryt gillas då jag är rätt svag för inventory-Tetris. Men gillar mer hur dessa används i AW1 då ficklampan fungerade något annorlunda, samt att man även kunde hitta och plocka på sig kraftigare sådanna. Vapenhanteringen är nog överlag bättre här. Båda bra, vilket nog är det viktigaste.

Storyn gillades även om den blev smått rörig i delar av spelet. Bättre än i Control i mitt tycke. Även om allt SCP-liknande runt om tilltalade extremt mycket där förstås.

Sedan är jag extremt tacksam över att vi tillslut fick en Alan Wake 2. Det har funnits flera tidigare prototyper som inte blev av, men att vi tillslut fick ett som blev så här bra? Gillas! Hoppas på mer framöver.

Nu blir det nog att försöka klämma in AW1 igen.

9/10

Själv tycker jag tvärtom när det gäller detta och första spelet. Jag tycker tvåan är en förbättring på i stort sett alla plan. Tycker även att kontrollerna känns betydligt bättre. Skulle nog ge ettan en stark 7:a eller svag 8:a och tvåan ligger nånstans runt en 9:a för mig (samma som dig).

Ja, jag gillar också hela idén med ett sammankopplat universum och det blir ännu bättre av att man har spelat vissa av dom andra spelen (Alan Wake 1 och Control). Har fortfarande inte spelar Quantum Break och Alan Wake's American Nightmare, men har dom på min önskelista.

Gillade också hela mind place idén, tyckte bl.a. det tillförde en dimension och variation till spelet. Inventory tetris påminner ju lite om hur äldre horror survival spel funkade och jag skulle gissa att det är inspirerat av dom spelen.

Storyn var riktigt bra, men jag håller nog Controls story som aningen bättre. Kändes som den gick ännu mer in på djupet, vilket jag gillar.

Jag hoppas också på mer framöver, det här spelet gav verkligen mersmak. Control 2 är väl bekräftat tror jag? Och det skulle vara kul med mer Alan Wake helt klart. Får nog ta och skaffa och spela Quantum Break och Alan Wake's American Nightmare, så man får uppleva mer av Remedy-verse.

Permalänk
Medlem

Himla härligt nu att spela om allt igen med New Game+ och uppdateringen! Flyter ännu bättre nu och nu har man nya grejjer att se fram emot samt ett nytt slut!

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz