Veckans fråga: Hur applicerar du kylpastan?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Hur applicerar du kylpastan?

Världspastadagen är här och därför fokuserar vi på den mest datorrelaterade pastan: Kylpastan. Hur applicerar du den på din hårdvara?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ärtan.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

😄

Har gjort lite olika, men senaste gången för egen del var det ett tunt kryss. Har hjälpt en kompis bygga efter det men då var det AMDs stockklyare med förapplicerad stor ring.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Wow, det blir spännande att se vad folk svarar!

Jag röstade klicken.

Permalänk
Medlem

Liten klick i mitten, alltid funkat kanon för mig.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Först jättetunt lager på cpu och kylfläns för att täcka hela kontaktytan, sedan ett tunt X för fylla ut.

Permalänk
Medlem

Gör som jag alltid har gjort, brer på ett tunt lager med ett plastkort.

Permalänk
Medlem

Vanligtvis riskorn, men händer att jag smetar ut skiten i lagom mängd över hela gpu/cpu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Liten cirkel!

Permalänk
Medlem

Klicken på monoliter men senast små ärtor på vardera CCD och IO-komplex.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

En liten klick i mitten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

En prick per die (eller där dies skulle vara -- 3 totalt oavsett antal CCDs) har jag kört på sistone, för Ryzen 3000 och senare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

jösses.. detta har jag inte gjort på 15 år då jag byggde min egna datorer själv. då kletade jag bara på lite tills jag tyckte det var okej. efter det så har jag sett till att andra gör det.. nu senast inet.

Permalänk
Medlem

X eller sprider ut det över hela IHS:sen. Oftast X.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Klick/riskorn. Har funkat bra, så jag kör på det.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Gör som jag alltid har gjort, brer på ett tunt lager med ett plastkort.

Har alltid också gjort så tidigare, men nu med LGA1700 så följde jag Noctuas rekommendation som kom med NH-C14S: klick-korset (om jag fattade alternativet rätt ): https://youtu.be/iBS2SfB4wB0?list=PL7mu-R_JW864-kbCBFNu-X0-bHdhJg_I-&t=53

Edit: några sekunder tidigare i den videon, när han gör "clean the CPU", jag får ju panik över hur dåligt rengjort det blev, hänger ju ut pasta-skägg över kanten på processorn 😱 Själv är jag helt överdriven och putsar med isopropanol tills allt glänser mer än nytt. Kanske nästa Veckans fråga: hur tar du bort kylpastan?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Åh mitt favoritsvar:
Det beror på.

Intel pre LGA 1700: liten klutt i mitten.
Intel post LGA 1700: liten klutt i mitten följt av en än mindre klutt i vardera hörn.
Ryzen: liten klutt i mitten
Threadripper: brer ut det som bregott på en skiva skogaholm.
Naken die: brer ut ett tunt tunt lager för att täcka hela ytan, litar inte på min egen förmåga att få till en bra och jämn utspridning med enbart tryck från kylaren.

Permalänk
Medlem

spelar ju fan ingen roll. Världen rasade när man insåg hur liten skillnad det gjorde att fixa det perfekta lagret. Bara drutta på hur du vill och du får 99 % av prestandan. Vilket ofta inte är särskilt stor skillnad mot att inte köra någon kylpasta alls. Men att köra så klarar inte psyket behöver placeboeffekten av perfekta appliceringen av arctic silver. Säkert boomer nu har en ny build och planerar använda min 15 år gamla eller något as 5 jag har i kylen lol Men jag antar att det är annan kylpasta som är het numer

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Slänger på och smetar ut det med ett rakblad så att det blir perfekt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag kör med riskorn
Vill minnas att det släpptes en video på Youtube där de testade många olika sätt, inklusive ingen kylpasta alls. De visade sig vara ganska små skillnader, så länge man hade kylpasta

Permalänk
Medlem

Sen Opteron 165-tiden gör jag ett stort kryss över IHS:en från kant till kant. Funkar bra och brukar bli jämn fördelning när tar bort och kollar vid nästa applicering.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Som solkräm på en speedad bäver i 40 graders värme
.... eller jag kommer inte ihåg då jag inte gör det dagligen .... längre

Permalänk
Medlem

Beror lite på CPU och vad jag känner för men en klick i mitten och ev riskorn om det är en lite större cpu. Aldrig haft problem med det så

Permalänk
Avstängd

Vattenballongsmetoden. Viss risk för lite stänk, men det är oftast bara ett problem om man applicerar flytande metall.

Permalänk
Medlem

Förr var det riskornet, men nu senast var det Ryzen 5900X med chiplets så att värmeutvecklingen inte var störst i mitten, så då drog jag en lodrät linje. Spelar egentligen ingen roll så länge man inte får bubblor och inte trycker ut smet i sockeln.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag brer på. Eftersom jag vill ha ut maximal prestanda vill jag inte riskera att det blir "döda fläckar" hade jag inte överklockat utan nöjt mig med stock-prestanda så hade frågan inte varit relevant då det "duger" med den silk-screenade skiten som redan sitter på kylaren från fabrik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag kör med riskorn
Vill minnas att det släpptes en video på Youtube där de testade många olika sätt, inklusive ingen kylpasta alls. De visade sig vara ganska små skillnader, så länge man hade kylpasta

Har ju gjorts många tester innan som visat dylika nyktra resultat men många inkl en själv har ju liksom haft skygglapparna på för man vill ju ha något som får en att klocka högre. Man gjorde ju till och med flera sättningar för att försöka få det perfekt. Blev ju bättre sen när man var tvungen delidda och det hade en mer verklig effekt fast då hade jag lämnat alla ambitioner med kompressorkylning etc så det har aldrig gjorts.

Jag lyckades till och med få en kemilärare att langa ut 99% ren sprit åt en för att ta bort kylpasta. Morsan var lärare på samma skola där det gick men man såg hur det slet på läraretiken. Själv begrep man inte varför det var kontroversiellt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag har kört riskornet men har på senare år dragit en tunn sträng längst ut på kylarens bas som ligger mot cpu och dragit ut strängen tunt över hela ytan med kreditkort eller dyligt och tycker det fungerar bättre.

Typ som kylarens förapplicerade kylpasta.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

En liten klick i mitten som får tryckas ut. Varje gång jag tar av en kylare så ser det välfördelat ut, så om inte konsument-CPUer byter form så lär jag fortsätta så.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK
GPU:
Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Det brukar räcka med en tub kylpasta.