Behöver SATA-SSD:er/2,5" kylning?

Permalänk
Medlem

Behöver SATA-SSD:er/2,5" kylning?

Jag har två stycken SATA/2.5" som jag vill gömma på baksidan av moderkortet för att spara plats i chassit. Den jag är rädd om är min nya Crucial MX500 4TB. Chassit ifråga är ett Define R6, och det finns plåtar för ändamålet där jag vill sätta dem, så jag antar att det ska fungera. Dock tänkte jag fråga för säkerhets skull om detta är en bra idé - jag tänker på om SSD:erna blir tillräckligt svala där, eftersom jag ju inte får luftflöde där?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Nä, sålänge du har adekvat genomströmning av luft i chassit så är det absolut inga problem.

Permalänk
Medlem

Om det är 2.5 SSD diskar så vågar jag påstå att det inte behövs.

Även M2 SSD stickor blir inte tillräckligt varma för att behöva kylning, det är min erfarenhet. Men det är klart under belastning så ökar värmen men inte till den nivån att någon extra kylning behöves. Däremot med M2 NVME så är det en annan sak, dom chipen på stickorna blir hemskt varma.

Hur det blir med luftflöde kan jag inte svara på.

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att sätta dina 2,5" bakom moderkortet. En SATA-SSD generar knappt någon värme.
Enda gången din lagring behöver extra kylning är om du har en NVME M.2 SSD eller en hel drös med hårddiskar. 🙂

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii