Rekommenderat brev – Har ej beställt något?

Permalänk
Medlem

Rekommenderat brev – Har ej beställt något?

Har fått ett rekommenderat brev som ligger hos mitt ombud. Det är ett brev på 20 g från ett företag som heter PerssonTrend (länk till bolagsfakta.se) och ägs av någon Love Persson, ett relativt nystartat företag (i somras). Någon som varit med om något liknande?

Har fått avi via sms, betyder detta att avsändaren har tillgång till mitt mobilnummer? Har nämligen tagit bort det från de vanligaste sökmotorerna.

Vad kan konsekvenserna vara av att hämta ut det? Bluffaktura som jag måste bestrida?

Alla tips uppskattas.

Lade till länk
Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Har fått ett rekommenderat brev som ligger hos mitt ombud. Det är ett brev på 20 g från ett företag som heter PerssonTrend (länk till mrkoll) och ägs av någon Love Persson, ett relativt nystartat företag (i somras). Någon som varit med om något liknande?

Har fått avi via sms, betyder detta att avsändaren har tillgång till mitt mobilnummer? Har nämligen tagit bort det från de vanligaste sökmotorerna.

Vad kan konsekvenserna vara av att hämta ut det? Bluffaktura som jag måste bestrida?

Alla tips uppskattas.

Från Bolagsfakta:

PerssonTrend är en enskild firma som ska bedriva e-handelsverksamhet genom att sälja trendiga produkter till privatkunder online och marknadsföra sig på diverse sociala medier. kommer att sälja produkter såsom husdjurstillbehör, accessoarer såsom väskor, mobiltillbehör samt heminredningsprodukter.

Enskild firma + dålig svenska.

Har du inget köpt hade jag inte bemödat mig hämta ut försändelsen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Ganska omöjligt att du ska ha beställt något från dem iaf via internet verkar ju inte äns existera en hemsida att beställa från.

Så bara låt det gå tillbaka.

Om jag tolkar det rätt så känns företaget som ett klassiskt dropship företag där du betalar extra för att en person ska beställa åt dig från aliexpress direktskeppat till din adress.

Verkar ju vad det ser ut som drivas från typ en lägenhet eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har du inte beställt något alls, eller bara inte från det företaget?

Kanske har du beställt från någon marketplace, som t.ex. Cdon och det är företaget i fråga som levererar.

Permalänk
Medlem

Du godkänner ju inget avtal genom att hämta ut det, jag hade varit på tok för nyfiken så jag hade definitivt hämtat det.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Från Bolagsfakta:

PerssonTrend är en enskild firma som ska bedriva e-handelsverksamhet genom att sälja trendiga produkter till privatkunder online och marknadsföra sig på diverse sociala medier. kommer att sälja produkter såsom husdjurstillbehör, accessoarer såsom väskor, mobiltillbehör samt heminredningsprodukter.

Enskild firma + dålig svenska.

Har du inget köpt hade jag inte bemödat mig hämta ut försändelsen.

Inte så dålig svenska ändå? Är enskild firma ett varningstecken?

Skrivet av Rouge of Darkness:

Ganska omöjligt att du ska ha beställt något från dem iaf via internet verkar ju inte äns existera en hemsida att beställa från.

Så bara låt det gå tillbaka.

Om jag tolkar det rätt så känns företaget som ett klassiskt dropship företag där du betalar extra för att en person ska beställa åt dig från aliexpress direktskeppat till din adress.

Verkar ju vad det ser ut som drivas från typ en lägenhet eller nått.

https://streetviewpixels-pa.googleapis.com/v1/thumbnail?panoid=-Z-5N7uanEbpKBhyXZF5nQ&cb_client=search.gws-prod.gps&yaw=78.01404&pitch=0&thumbfov=100&w=549&h=514

Ja, jag är lite i samma tankar som du, låter som något uselt mellanhandsföretag för att sälja kina-skräp. Men varför skulle ett sådant företag skicka rekommenderade brev till random folk?

Skrivet av keyser:

Har du inte beställt något alls, eller bara inte från det företaget?

Kanske har du beställt från någon marketplace, som t.ex. Cdon och det är företaget i fråga som levererar.

Har inte beställt något över huvud taget vad jag kan minnas.

Skrivet av Yorg:

Du godkänner ju inget avtal genom att hämta ut det, jag hade varit på tok för nyfiken så jag hade definitivt hämtat det.

Jag har inte godkänt någonting, men det lär inte hindra bluffmakare från att försöka utpressa tänker jag? Hämtar jag ut det får personen som skickat brevet ändå reda på att hen har ”fått napp” och kan gå vidare med sina försök. Jag vet inte. Jag har försökt googla men har inte fått några riktiga svar på vad det kan handla om. Många verkar ha fått rekommenderade brev från vänner eller med varor som de glömt att de beställt.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

De kan inte hävda något annat än att du tagit emot ett brev, visst skulle man kunna tänka att de skickar ett kravbrev efter det men det gör ingen skillnad huruvida du hämtat ut brevet eller inte och har du inte ingått ett avtal så kan du bara bestrida kravet oavsett om du hämtat ut eller inte.

Jag hade som sagt hämtat ut det även om jag skulle ha vetat att det med största sannolikhet skulle vara nåt lur, kan ju bli ett kul sidoprojekt att låta dem lägga tid och resurser på något de aldrig får betalt för.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Infiniti:

Ja, jag är lite i samma tankar som du, låter som något uselt mellanhandsföretag för att sälja kina-skräp. Men varför skulle ett sådant företag skicka rekommenderade brev till random folk?
.

Någon form av scam?

Dyker upp en faktura i din brevlåda rätt vad det är på köp från dem efter du hämtat ut paketet eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hämta ut det, inget kommer hända bättre kolla vad det är för något tycker jag.

Finns ju en scam om man googlar lite från amazon att folk också får mystiska paket som dom inte beställt men jag förstår inte hur det fungerar skicka hem nåt random billigt kinaskräp hem till folk bara sådär....

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Tjena,

Har fått kontakt från företaget (påstås det) via kontaktkön.
Tydligen så driver företaget en hemsida som säljer produkter i form av extra extra pinsamma skämtpaket. Det är nog bara någon som skojar med dig @Infiniti

Sorry om överraskningen förstördes nu. 😅

/D, - Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tjena,

Har fått kontakt från företaget (påstås det) via kontaktkön.
Tydligen så driver företaget en hemsida som säljer produkter i form av extra extra pinsamma skämtpaket. Det är nog bara någon som skojar med dig @Infiniti

Sorry om överraskningen förstördes nu. 😅

/D, - Mod

Ursäkta, va? 😆 ”Kontaktkön”? Hänger inte riktigt med? Har företaget kontaktat dig? Vad är det för hemsida? Har inga problem med att förstöra överraskningen 😆 Är fortfarande skeptisk till att hämta ut det när du är så kryptisk.

Hittar flera hemsidor med ”skämtpaket” men ingen som skickar via rekommenderat.

Well, man kanske får bita i det sura äpplet och hämta ut sin analblekning…

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Infiniti:

Ursäkta, va? 😆 ”Kontaktkön”? Hänger inte riktigt med? Har företaget kontaktat dig? Vad är det för hemsida? Har inga problem med att förstöra överraskningen 😆 Är fortfarande skeptisk till att hämta ut det när du är så kryptisk.

Hittar flera hemsidor med ”skämtpaket” men ingen som skickar via rekommenderat.

Well, man kanske får bita i det sura äpplet och hämta ut sin analblekning…

Kontaktkön = det stället våra kontaktmeddelanden hamnar.
Det verkar vara emballaget som sticker ut extra mycket och därför är det skickat med rekommenderat så att förnedringen sker mellan dig och brevbärare. Jag är inte helt såld på konceptet för jag är inte speciellt förtjust i förnedring. Verkar vara tomma paket.

Du kan se exempel här:

Dold text

Jag väljer att inte länka in site:n för att undvika SEO/Marknadsföring som ägaren körde med tidigare i tråden (dessa inlägg har raderats). Om man verkligen vill hitta hemsidan så kan man reverse-searcha bilderna.

Om du inte är nöjd så kan du PM:a så skickar jag en länk till butiken så du ser vad du har att vänta dig. Lycka till och glöm inte att berätta vad du sa till den som skickade detta till dig! 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Kontaktkön = det stället våra kontaktmeddelanden hamnar.
Det verkar vara emballaget som sticker ut extra mycket och därför är det skickat med rekommenderat så att förnedringen sker mellan dig och brevbärare. Jag är inte helt såld på konceptet för jag är inte speciellt förtjust i förnedring. Verkar vara tomma paket.

Du kan se exempel här:

Jag väljer att inte länka in site:n för att undvika SEO/Marknadsföring som ägaren körde med tidigare i tråden (dessa inlägg har raderats). Om man verkligen vill hitta hemsidan så kan man reverse-searcha bilderna.

Om du inte är nöjd så kan du PM:a så skickar jag en länk till butiken så du ser vad du har att vänta dig. Lycka till och glöm inte att berätta vad du sa till den som skickade detta till dig! 😅

Du har ju hetlänkat bilderna... Så behövs ingen SMO omvänd-sökning.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Infiniti:

Well, man kanske får bita i det sura äpplet och hämta ut sin analblekning…

Hur gick det med paketet då? 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur gick det med paketet då? 😁

Har inte tagit modet till mig ännu… Ingen har tillkännagett sig som avsändare ännu heller. Men det är några kollegor som är högst misstänkta 😛

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1