Flytt av SSD till ny Dator, börja där jag slutade?

Permalänk
Medlem

Flytt av SSD till ny Dator, börja där jag slutade?

Hej Clockers,

Min laptop där jag hade min samsung m.2 installerad dog nyligen så jag tänkte bygga en ny mindre stationär dator.
När moderkortet dog på min laptop så satt jag och redigerade ett bröllop till en kund i lightroom, jag vet, mardröm. Nu till min fråga:

Är det möjligt att ''börja där jag slutade'' i min redigering? Jag vill återanvända min ssd m.2 i min stationära och helst rädda de veckor av arbete jag har lagt ner.

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Borde bara vara koppla in den, så poppar den upp som D: disk, om inte gå in i Enhetshanteraren och tilldela den en bokstav.
Därmed borde kunna flytta över filer och senaste du sparade ditt projekt och ta upp det därifrån.

Se till bara att inte ha inkopplad när du installerar nya systemet för att undvika konflikter.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tack för svar Bärplockaren. Just denna SSD är också OS installerat på, jag glömde notera det. Tror du fortfarande att det bara är plug and play?

Min tanke är att först plugga i min gamla SSD med OS för att göra klart redigeringsjobbet, för att sedan utöka lagringen och förmodligen installera om OS på en snabbare SSD.

allt gott

Permalänk
Medlem

Kanske är säkrare att skaffa ett USB kabinett till din M2 enhet. Åtminstone finns det ingen risk för att du råkar sabba något när du väl installerat om din nya dator etc. Om du inte har några speciella inställningar i din tidigare dator så bör din nya dator och operativ kunna hitta den externa disken och så är det bara köra vidare. När du är klart med allt så kan man såklart radera den disken och köra den permanent i nya datorn.