Kan jag nå en hårddisk med LVM2 / ext4 partion?

Permalänk
Medlem

Kan jag nå en hårddisk med LVM2 / ext4 partion?

Hej,

Hade en Seagate Central 2TB nas som slutade att ge respons via nätverksanslutning. Skruvade isär chassit och plockade ut hårddisken och kopplade in direkt i datorn. Kör jag Rescuezilla ser jag att det finns en 1,8 TB LVM2_member samt en 1,8 TB ext4 data partion, dessutom ett antal mindre ext2/ext4 partioner.

GParted rapporterar:
/dev/sda1 | Kernel_1 | ext2 | msftdata
/dev/sda2 | Kernel_2 | ext2 | msftdata
/dev/sda3 | Root_File_System_1 | ext4 | msftdata
/dev/sda4 | Root_File_System_2 | ext4 | msftdata
/dev/sda5 | Config | ext4 | msftdata
/dev/sda6 | Swap | linux-swap | swap
/dev/sda7 | Update | ext4 | msftdata
/dev/sda8 | Data | lvm2 pv | lvm

sda8 är på 1,81 TB, har en nyckelikon intill partionen samt monteringspunkt 'vg1'.

Utifrån min googling gissar jag att det finns en lvm2 partion/logisk volym, eventuellt lösenordsskyddad, innehållande en ext4 partion som innehåller all data. Min fråga är, finns det något troligt sätt jag kan komma åt ext4 partionen? Startar jag en livesession av linux (fedora) ser jag hårddisken men inte partionen. Jag har även en 3TB version av Seagate Central som fortfarande fungerar och överväger en transplantation. Har på sätt och vis backup av det viktigaste på 2 TB disken men inte så välordnat.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad händer om du kör kommandona pvdisplay, vgdisplay och lvdisplay (som root)?
Om kärnan hittar på LVM-partitionen bör du få en del info där.

Edit: Det är nog pvscan, vgscan och lvscan du kan behöva.

Edit 2: För den sakens skull, innan du gör något mer: om du har plats, skapa en avbildning av precis hela disken, så att inget räddningsförsök pajar innehållet på disken!

Typ med: dd if=/dev/sdX of=/sökväg/till/fil.img bs=4M
... där X är diskens namn, hittas enkelt med fdisk -l

Dubbelkolla det du skriver efter of= så det är en sökväg till en vanlig fil (som förstås inte ska finnas ännu). Råkar du köra of=/dev/sdX istället för if= skriver du över disken du vill rädda.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag får;

Warning: PV /dev/sda8 in VG vgl is using an old PV header, modify the VG to update
PV /dev/sda8 VG vgl lmv2 1,81TiB 0 free

Warning: PV /dev/sda8 in VG vgl is using an old PV header, modify the VG to update
Found volume group "vgl" using metadata type lvm2

Warning: PV /dev/sda8 in VG vgl is using an old PV header, modify the VG to update
ACTIVE '/dev/vgl/lvl' [1,81TiB] inherit

Vet inte om det gav någon ny information. Har ingen lust att försöka uppdatera en PV header om inte någon kan lova att det kommer hjälpa något.

Permalänk
Medlem

Du behöver nog bara som root köra:

mount /dev/vgl/lvl /mnt

Så ska komma åt innehållet

Edit:
Det kan finnas ett typo här, är du säker på att dom heter så? Jag skulle gissa att volymgruppen heter vg1 och logiska volymen heter lv1 så då blir kommandot:

mount /dev/vg1/lv1 /mnt

Visa signatur

Kör Archlinux