Samsung ska hålla liv i gamla telefoner längre

Permalänk
Melding Plague

Samsung ska hålla liv i gamla telefoner längre

Idag garanterar Samsung fem år av säkerhetsuppdateringar för alla Galaxy-mobiler, men företaget vill förlänga livslängden ytterligare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är de inbyggda batterierna ens vid bra liv i sju år när man laddar enheten varje dag?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Avstängd

När räknas detta ifrån? När jag köper luren eller från när modellen först började säljas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Är de inbyggda batterierna ens vid bra liv i sju år när man laddar enheten varje dag?

Min S8 från 2018 är lika bra i dag som ny, vad jag kan se. När jag använde den som primär mobil, från 2018 till i sent 2022, låg den på laddning all tid jag inte var utanför hemmet. Nu har jag den som "inomhusmobil", och den laddas varje dag. Den hade visserligen inte strålande batteritid från början, men jag märker ingen försämring.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Min S8 från 2018 är lika bra i dag som ny, vad jag kan se. När jag använde den som primär mobil, från 2018 till i sent 2022, låg den på laddning all tid jag inte var utanför hemmet. Nu har jag den som "inomhusmobil", och den laddas varje dag. Den hade visserligen inte strålande batteritid från början, men jag märker ingen försämring.

Det är ju trevligt iallafall. Förhoppningsvis ser vi fler utbytbara batterier framöver.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Bra.

Tyvärr suger det att Linux Foundation tänker lägga ner Long Term Support, de skyller på att storföretagen ändå har sina egna kärnor. Jag kanske förutsätter saker jag inte borde, men jag gissar att Gregg K-H & co gjorde ett bättre jobb att täta säkerhetshål och fixa allvarliga buggar än vad till exempel Qualcomm/Samsung gör. Så nu kommer vi sitta i den sämsta av världar, där man antingen kör ett storföretags sönderhackade och ouppdaterade kärna eller kör något litet OpenSource-projekt (typ LineageOS) som inte har resurser att hänga med på den senaste stabila kärnan på något rimligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det är ju trevligt iallafall. Förhoppningsvis ser vi fler utbytbara batterier framöver.

Batterierna är utbytbara idag. Kostar ca 600 spänn inklusive arbete och batteri.
Om man skulle behöva byta batteriet innan den blivit 7 år blir det ju inte så dyrt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Min S8 från 2018 är lika bra i dag som ny, vad jag kan se. När jag använde den som primär mobil, från 2018 till i sent 2022, låg den på laddning all tid jag inte var utanför hemmet. Nu har jag den som "inomhusmobil", och den laddas varje dag. Den hade visserligen inte strålande batteritid från början, men jag märker ingen försämring.

Batterier verkar handla om mycket tur eller otur. Min S9+ hade jag i strax över 3 år när den helt plötsligt en dag blev brutalt varm och sedan dog. Efter den incidenten håller batteriet i typ 5-10 minuter. Hade dock märkt en klar successiv försämring av batteritiden under de tre åren innan den ballade ur helt. Köpte sedan en S22+ som jag har haft i över ett år nu och den har jag inte märkt någon försämring på än

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Batterier verkar handla om mycket tur eller otur. Min S9+ hade jag i strax över 3 år när den helt plötsligt en dag blev brutalt varm och sedan dog. Efter den incidenten håller batteriet i typ 5-10 minuter. Hade dock märkt en klar successiv försämring av batteritiden under de tre åren innan den ballade ur helt. Köpte sedan en S22+ som jag har haft i över ett år nu och den har jag inte märkt någon försämring på än

Jag måste ha haft tur med alla mobiler jag ägt. Jag har aldrig sett några försämringar mer än kanske några procent. Jag har inte mätt så exakt, men jag skulle märka om det var nån radikal skillnad. Men så laddar jag i princip aldrig ur ner till nära noll som de flesta verkar hålla på med. Är jag under 30 procent ser jag det som lite av ett misslyckande, och under 15 procent en katastrofal planering, men det händer kanske en gång per år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Batterierna är utbytbara idag. Kostar ca 600 spänn inklusive arbete och batteri.
Om man skulle behöva byta batteriet innan den blivit 7 år blir det ju inte så dyrt.

Minns när man bara köpte nytt batteri, öppnade luckan och bytte själv på några sekunder. Det var tider det 😁

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jag har en udda fundering.

Skulle det vara intressant med solceller på mobiltelefoner (alltså skalet på baksidan), tänkte det kanske kan hjälpa till att hålla batteriet vid liv längre och laddas när mobilen inte används (dagtid), och samma med bärbara datorer.

Gissar solceller inte är tillräckliga idag men kanske i framtiden det kan gå åt det hållet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Batterierna är utbytbara idag. Kostar ca 600 spänn inklusive arbete och batteri.
Om man skulle behöva byta batteriet innan den blivit 7 år blir det ju inte så dyrt.

Det är 890:- för batteribyte för telefoner med IP-klass om man ska göra det hos Samsung officiella verkstäder

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag har en udda fundering.

Skulle det vara intressant med solceller på mobiltelefoner (alltså skalet på baksidan), tänkte det kanske kan hjälpa till att hålla batteriet vid liv längre och laddas när mobilen inte används (dagtid), och samma med bärbara datorer.

Gissar solceller inte är tillräckliga idag men kanske i framtiden det kan gå åt det hållet.

Om en normalstor mobil täcks med solceller av bra kvalitet, inte världsbäst men bättre än billiga som används till stora, och mobilen läggs i direkt solljus en sommardag med molnfri himmel, kommer den ytan att ge ungefär 0.2-0.3 W effekt. Om batteriet har en kapacitet på 15 Wh (ganska genomsnittligt) tar det ungefär en vecka för att ladda mobilen fullt, om den ligger åtta timmar i direkt solljus varje dag.
Inomhus är ljuset så svagt att det inte ens märkbart skulle påverka batteriförbrukningen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om en normalstor mobil täcks med solceller av bra kvalitet, inte världsbäst men bättre än billiga som används till stora, och mobilen läggs i direkt solljus en sommardag med molnfri himmel, kommer den ytan att ge ungefär 0.2-0.3 W effekt. Om batteriet har en kapacitet på 15 Wh (ganska genomsnittligt) tar det ungefär en vecka för att ladda mobilen fullt, om den ligger åtta timmar i direkt solljus varje dag.
Inomhus är ljuset så svagt att det inte ens märkbart skulle påverka batteriförbrukningen.

Jag är inte så insatt i styrkan men slängde ut frågan bara.

Tänkte på att det finns mobila solcellsladdare, i framtiden kanske de går att bygga in dem på nått vis så batteriet inte laddar ur lika fort.
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/ladda-koppla/powerb...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Jag är inte så insatt i styrkan men slängde ut frågan bara.

Tänkte på att det finns mobila solcellsladdare, i framtiden kanske de går att bygga in dem på nått vis så batteriet inte laddar ur lika fort.
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/ladda-koppla/powerb...

En mer elskrot då många många solceller slängs på hög och detta med vindkraft. Nya batterierna som är flertal är på
G som mer miljömässiga och som inte kan börja brinna. Bara något år bort då redan börjat tillverkas tidigt detta året.
Sedan tycker jag telelfon ska ha uppdateringar 10 år. Jag har en samsing S6 och kanske byter batteriet framöver. Men har
ingen uppdatering alls sedan 2021.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD73:

En mer elskrot då många många solceller slängs på hög och detta med vindkraft. Nya batterierna som är flertal är på
G som mer miljömässiga och som inte kan börja brinna. Bara något år bort då redan börjat tillverkas tidigt detta året.
Sedan tycker jag telelfon ska ha uppdateringar 10 år. Jag har en samsing S6 och kanske byter batteriet framöver. Men har
ingen uppdatering alls sedan 2021.

Fast om man har solcellerna på skalet så kan de ju återanvändas på nästa mobil om de håller samma format. Allt som tillverkar blir skrot med tiden.

Sen går det nog att återvinna en del skrot om företagen skulle anstränga sig mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Klokt. Innovationen inom smartphones har ju tvärnitat. Varje år är det lite bättre skärm, lite bättre kamera, lite mer bloatware som kommer förinstallerat. Tråkigt. Så det finns väldigt få anledningar att skaffa ny telefon. Då är det ju nice om ens "gamla 'm" telefon inte blir värdelös för att den hux flux inte är säker längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Är de inbyggda batterierna ens vid bra liv i sju år när man laddar enheten varje dag?

Nope, men snart så måste ju alla tillverkare göra det enklare att byta batterier enligt EU. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det är ju trevligt iallafall. Förhoppningsvis ser vi fler utbytbara batterier framöver.

https://www.sweclockers.com/nyhet/36795-utbytbara-batterier-b...

Ja om 4 år så..

Permalänk

Ska bli intressant hur detta "livscykel race" utvecklas när vi får krav på utbytbara batterier. Jag menar idagsläget spelar väl inte så stor roll om den ena kontrar med 7 år och sen 9 år och 10 år osv osv då de räknar väl med att telefonen är långt död före det, åtminstone batterier. Men med utbytbara batterier för en icke kräsen användare kan nog livslängden för en telefon bli väldigt lång om det går enkelt och smidigt att själv byta batteri.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag nöjer mig att min telefon klarar att användas i regn. Jag varken duschar eller badar med den.
Så snabba på med lätt batteribyte tack.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Är de inbyggda batterierna ens vid bra liv i sju år när man laddar enheten varje dag?

Det kan man fråga sig.
Byter mina Samsung tfnr oftast pga av att baterierna försämras så snabbt, snabbare än att tfnen är gammal och långsam.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Det kan man fråga sig.
Byter mina Samsung tfnr oftast pga av att baterierna försämras så snabbt, snabbare än att tfnen är gammal och långsam.

Va mycket bättre på den tiden när man kunde byta batterier. Hade en gammal S2 som jag använde i fyra år och sen tog svärmor över den i några år sen hennes gubbe nåt år. Den finns fortfarande kvar och funkar. Dock nog inte uppdaterad de senaste tio åren men den funkar iaf

Permalänk
Medlem

Det låter bra på pappret.

Men min erfarenhet är att gamla telefoner ofta blir långsamma och slöa av nya stora systemuppdateringar.

Detta leder ju till att man istället köper en ny telefon och således blir det ju motsatt effekt (byta oftare, sämre för miljön).

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Undantaget uppdateringar för väldigt länge sedan (Android 2 till 4, 4 till 5 kanske) så tycker jag att det främst är apparna som blivit mycket större och hungrigare på resurser. Det märks mer på lite äldre mobiler, men precis som för datorer så hoppas jag att mobilerna nu blivit tillräckligt "mogna" så att man inte behöver kasta mer minne och CPU på dem varje år.

Just Samsung har ju uppdaterat sina "bättre" mobiler mer entusiastiskt än sina billigare, om man säger så, och de har galet många modeller. Delvis är det rimligt, då en Galaxy S7 från 2016 fortfarande är rätt ok hårdvarumässigt (min fru har en sådan) medan en lika gammal A- eller J-modell är passé prestandamässigt sedan länge.

Är Samsung riktigt schyssta förlänger de supporten för mobiler som redan är på marknaden, tycker nog att min S21 bör kunna klara sig en hel del år till. Kör med max 85% batteriladdning och telefonen känns egentligen "som ny", jag tror den hårdvarumässigt lever många år till.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Är de inbyggda batterierna ens vid bra liv i sju år när man laddar enheten varje dag?

Absolut! Dottern har en Samsung S8 från 2017 som hon använder dagligen en hel del, laddas varje kväll såklart men fungerar utmärkt. Hon har en S10e som väntar på henne men än så länge har det inte funnits anledning att byta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

När räknas detta ifrån? När jag köper luren eller från när modellen först började säljas?

Garanterat från när den började säljas.

Skrivet av pskjonte:

Det låter bra på pappret.

Men min erfarenhet är att gamla telefoner ofta blir långsamma och slöa av nya stora systemuppdateringar.

Detta leder ju till att man istället köper en ny telefon och således blir det ju motsatt effekt (byta oftare, sämre för miljön).

Tycker inte den gamla sanningen gäller längre.
Inte varit ett problem med de senaste iphones jag haft (6S+, Xs Max) och inte heller med nuvarande android (Xiaomi 11T Pro, fått två OS-uppdateringar, en till är på gång).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om en normalstor mobil täcks med solceller av bra kvalitet, inte världsbäst men bättre än billiga som används till stora, och mobilen läggs i direkt solljus en sommardag med molnfri himmel, kommer den ytan att ge ungefär 0.2-0.3 W effekt. Om batteriet har en kapacitet på 15 Wh (ganska genomsnittligt) tar det ungefär en vecka för att ladda mobilen fullt, om den ligger åtta timmar i direkt solljus varje dag.
Inomhus är ljuset så svagt att det inte ens märkbart skulle påverka batteriförbrukningen.

Vet inte hur stor mobil du räknat på, men jag tog en stor hela baksidan täckt med 20% verkningsgrad och fick 1,5w i optimala förhållanden. Inte någonstans aktuellt eller rimligt i dagsläget, menskulle det dyka upp väldigt lätta paneler med 80% verkningsgrad i en vacker framtid däremot så vore det inte heeelt vansinnigt.

Jag har en solpanel på 20w som är 67x28cm utfälld, det räcker för att hålla liv i telefon, hörlurar satellit/GPS och klocka under vandringar. Förutsatt att solen skiner tillräckligt ofta.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Btw:
Är det någon med Samsung Phone som fått Android 14 ännu?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Va mycket bättre på den tiden när man kunde byta batterier. Hade en gammal S2 som jag använde i fyra år och sen tog svärmor över den i några år sen hennes gubbe nåt år. Den finns fortfarande kvar och funkar. Dock nog inte uppdaterad de senaste tio åren men den funkar iaf

Även jag saknar tiden när det bara var att flippa up tfn'en och sätta i nytt batteri.

Det är giriga skitbolag som fixat detta för att vi kunder skall "tvingas" köpa nya oftare.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?