Lämplig molntjänst för backup?

Permalänk
Medlem

Lämplig molntjänst för backup?

Jag funderar på att skaffa en molntjänst som komplement till min nuvarande backup.

I dagsläget så tas det daglig backup av klienterna (windows genom urbackup, mac genom timemachine) till en NAS (QNAP). I dagsläget har jag inte en automatisk backup av innehållet på NASen utan har tagit backup manuellt till extern USB-disk oregelbundet.

Jag funderar på att skaffa en molntjänst dit jag kan skicka backuper på NASen. Jag ser inte framför mig att det behöver vara många versioner sparade i molnet och det är bara datan som är omöjlig/jobbig att ersätta som behöver vara där. Datamängden kommer inte att överstiga 1 TB inom överskådlig tid tror jag.

Mycket av datan är idag i tillägg synkad med icloud resp onedrive så mycket går återställa om klienten havererar.

Jag har varit inne på Jottacloud men de har ingen klient för NASen och då blir det lite jobbigare att använda tjänsten.

Vad finns det för lämpliga molntjänster att titta närmare på?

Permalänk
Hedersmedlem

Om programmet inte laddar ner datan regelbundet så kanske Backblaze B2 är något? Ska funka med NAS:en.
https://www.backblaze.com/blog/guide-qnap-backup-b2-cloud-sto...

De tar betalt per GB och månad ($0.006/GB/mån, så $6/TB/mån) och för nedladdningar som är större än 3x lagringsmängden per månad, så det blir sannolikt gratis nedladdningar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag får kolla upp backblaze. Jag kommer förhoppningsvis inte ladda ner så mycket utan det är bara om det har skett något med den vanliga backupen och datan på klienterna.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Steg 1 är väl att kolla med vilka som funkar med din NAS. Sedan välja mellan dem.

Här är en tråd med lite tips vad andra använder för nått.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1671611-vad-anvander-f...

Kommer själv börja använda Onedrive igen då vi har 1TB via jobbets O365 konto.
Vill mest ha någon offsite backup på bilder och filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Kommer själv börja använda Onedrive igen då vi har 1TB via jobbets O365 konto.
Vill mest ha någon offsite backup på bilder och filmer.

Fungerar Onedrive bra som backup? Jag använder bara OneDrive för att synka filer mellan enheter.

Permalänk
Medlem

Kör med Tele2 cloud som ingår med mitt bredband. Använder restic som stödjer den tjänsten. Det verkar finnas en qnapklient för den också.

Så här långt har det fungerat bra. Skickat upp en stor backup och provar regelbundet att det går att återställa.

Nackdelen är att jag inte har hittat något bra grafiskt gränssnitt för restic.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av joakim99:

Fungerar Onedrive bra som backup? Jag använder bara OneDrive för att synka filer mellan enheter.

Blir väl mer som en kopia på annan plats. Kan jag synka bilder från mobilen också så man får "backup" på dessa med.
Men får man t.ex. något kryptovirus på sin dator så krypterar den ju även det som finns i onedrive om det är igång på datorn.

Dock finns det någon versionhantering som man kan återställa till en tidigare version om det skulle hända.
Men är väl ingen "riktigt" backup egentligen. Men tänker ha det som komplement till vanlig kopiering till extern disk.