Krönika: När varje gamer blir en utvecklare

Permalänk
Melding Plague

Krönika: När varje gamer blir en utvecklare

Text, ljud, bild och video är redan där. Nu är världens största underhållningsindustri också på väg att bli användargenererad, skriver Magnus Aschan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hehe, känner en småbarnspappa som skulle in i ännu en session Roblox och spela tillsammans med sina barn. Dock råkade han starta Roblox Studio istället och det blev starten till utveckling av egna spel på plattformen. Idag, två år senare, har han sagt upp sig från jobbet för att satsa på det helhjärtat och nu tjänar drar han in fem gånger mer än mig som knegare i månaden 😀

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Joppis:

Hehe, känner en småbarnspappa som skulle in i ännu en session Roblox och spela tillsammans med sina barn. Dock råkade han starta Roblox Studio istället och det blev starten till utveckling av egna spel på plattformen. Idag, två år senare, har han sagt upp sig från jobbet för att satsa på det helhjärtat och nu tjänar drar han in fem gånger mer än mig som knegare i månaden 😀

Ja att man inte gjorde det. Tänk alla briljanta spel till c64an och Amigan på åttitalet som ingen idag har en aning om eller kommer ihåg. Konvertera in i Roblox och se pengarna rulla in. 😄

Permalänk
Medlem

Bra krönika. Jag är såpass gammal att jag varit med när ång-tv gick igenom denna förändring mot användargenererat innehåll. Det var många chefer som höll fast i det gamla och inte ville ändra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Är text, ljud, bild och video redan där? Alltså, resonemanget påminner om det som fördes för 10 år sedan när "alla" skulle blogga, och i framtiden skulle vara journalister/författare.

Är alla författare idag? Knappast,

Titta på YouTube, det mesta av innehållet som fungerar kostar lika mycket att producera som SVT's produktioner, och även om jag inte har dom exakta siffrorna så vet jag att runt 90% av innehållet produceras av typ 1% av "användarna", och 90% av "användarna" har inte producerat något alls, för så ser fördelningen alltid ut.
Så det som möjligtvis är anmärkningsvärt är användningen av ordet användarna/användargenererat.

När det gäller spel har du dessutom den adderade tröskeln att det är betydligt svårare, så det bli lite som att säga att bara för att alla kan skruva upp en hylla så kommer alla i framtiden bygga sina egna hus, skruv som skruv...

Permalänk
Medlem

Dessa 5000 kanaler överträffas ju långt och väl av Youtube själva. Många stora team som investerar miljoner per video

Sen alla streamingtjänster ovanpå det, många stora bolag som producerar långt mer än vad TV sänder

Sen livestreamimg som Twitch och Kick

Som med alla framtidsspaningar blir orden på ytan lite gammaldags och skeva, men andemeningen är där och helt rätt

Att idag passivt bara absorbera innehåll börjar bli mer sällsynt. Direkt påverkan på livestreams, spel där man själv kan välja väg, och såklart möjligheter att helt skapa egna spel. Jag ser det som ganska väntat och självklart att mängden innehåll fortsätter explodera och bli mer individanpassat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är text, ljud, bild och video redan där? Alltså, resonemanget påminner om det som fördes för 10 år sedan när "alla" skulle blogga, och i framtiden skulle vara journalister/författare.

Är alla författare idag? Knappast,

Titta på YouTube, det mesta av innehållet som fungerar kostar lika mycket att producera som SVT's produktioner, och även om jag inte har dom exakta siffrorna så vet jag att runt 90% av innehållet produceras av typ 1% av "användarna", och 90% av "användarna" har inte producerat något alls, för så ser fördelningen alltid ut.
Så det som möjligtvis är anmärkningsvärt är användningen av ordet användarna/användargenererat.

När det gäller spel har du dessutom den adderade tröskeln att det är betydligt svårare, så det bli lite som att säga att bara för att alla kan skruva upp en hylla så kommer alla i framtiden bygga sina egna hus, skruv som skruv...

Nu vet jag inte exakta siffror, men dagens ungdomar är långt mycket mer aktiva att dela, remixa och skapa innehåll, för verktygen är mycket bättre helt enkelt. Av mina yngre kusiner så lägger de allra flesta upp semi-dagliga bilder och texter som berättar om deras resa genom livet. Absolut är det inte alla som gör det, men det finns en helt annan naturlighet i det mot när jag växte upp. Instagram, Tiktok, och andra, det är så enkelt idag att dela, då gör fler det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är text, ljud, bild och video redan där? Alltså, resonemanget påminner om det som fördes för 10 år sedan när "alla" skulle blogga, och i framtiden skulle vara journalister/författare.

Är alla författare idag? Knappast,

Titta på YouTube, det mesta av innehållet som fungerar kostar lika mycket att producera som SVT's produktioner, och även om jag inte har dom exakta siffrorna så vet jag att runt 90% av innehållet produceras av typ 1% av "användarna", och 90% av "användarna" har inte producerat något alls, för så ser fördelningen alltid ut.
Så det som möjligtvis är anmärkningsvärt är användningen av ordet användarna/användargenererat.

När det gäller spel har du dessutom den adderade tröskeln att det är betydligt svårare, så det bli lite som att säga att bara för att alla kan skruva upp en hylla så kommer alla i framtiden bygga sina egna hus, skruv som skruv...

Som någon ovan nämnde och jag spinner vidare på; jag tror inte vi ska behålla vår gamla definition av vad underhållande text/ljud/bild/video är. Det finns ingen generell kvalitetsmärkning eller verkshöjd som behöver uppnås. Att lägga ut en bild på sin lunch på Instagram eller en kort vits på Twitter räcker för att klassas som skapande i det här sammanhanget. Det är ändå digital "underhållning" som konsumeras och konkurrerar med de klassiska medierna. Folk kan scrolla Tiktok i timmar istället för att zappa på TVn i timmar.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte alls fattar grafen med kumulativ speltillverkning försöker säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Är det bara jag som inte alls fattar grafen med kumulativ speltillverkning försöker säga?

Jag fattar inte vad det svarta området är i allla fall. PC-spel måste väl vara det vita området under grafen, eller är jag galen?

Men det är ju en exponentiell skala och verkar ändå öka ganska fort

Permalänk
Medlem

Spyr lite i munnen varje gång jag ser Roblox nämnas som någonting innovativt, små ungar som blivit lurade och baitade till massa saker man inte vill snacka om, personer som tjänat pengar på det dessutom som inte blivit åtalade.

Hela plattformen borde stängas ner omedelbart, men inget som media verkar vilja prata om och det är bara fallen man vet om...

Permalänk
Medlem

När allt blir underhållning så känns ingenting längre som underhållning utan mer som arbete utan lön.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tänkvärd artikel men alla spel behöver inte vara skapande och man är inte alltid intresserad av det

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Kom sent in i debatten
Videospel tror jag kommer leva kvar som "man-made".
Däremot tror jag att streamingtjänsterna snart kommer bli AI baserade.
Du som kund förklarar vad slags serie du är intresserad av, tex "episk fantasi, action, humor, monster" Sedan genererar AIn ett script som den även renderar.

Permalänk
Medlem

Har sweclockers börjat "rotera" sina artiklar? Denna var ju ett par dagar gammal men ligger nu högst upp igen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Det finns en avgörande skillnad mellan spel och TV/Youtube. Och det är att för att göra en storfilm så krävs en enorm budget. Och även en liten indie-produktion kostar många miljoner.
Men när det kommer till spel så kan en ensam person, eller ett litet team, snickra ihop succéer på fritiden redan idag, och så har det varit sedans första persondatorn.
Vi ser det i Minecraft, Valheim, CounterStrike, RollerCoaster Tycoon, Stardew Valley, Terraria osv. En del av dessa har slagit igenom redan innan de varit färdiga vilket möjliggjort mer professionell vidareutveckling.

Till film behöver man utrustning och dugliga skådespelare som kostar. Till spel behöver man utöver lite huvud en lite unik idé.
En likhet mellan spel och film är dock att AAA-titlar numera mer eller mindre uteslutande utvecklas genom styrelsebeslut, följt av brainstorming-möten och sedan produktion enligt manual och checklista.

Med mer utvecklingshjälpmedel så är AAA-producerande spelbolag snarare mer hotade än filmbolagen. Men även film kan framöver bli mer hotat av AI. När det kommer till dokumentär och kunskapsdelning så är förövrigt Youtube redan vida överlägset populärvetenskapen/pseudovetenskapen som sänds på TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Har sweclockers börjat "rotera" sina artiklar? Denna var ju ett par dagar gammal men ligger nu högst upp igen.

De har länge kört med otyget att inte ha kronologisk presentation på framsidan. Det är en litet fultrick för att få folk att scrolla och gå igenom allt även fast de redan läst allt.
Än värre är det när börsnyhetssidor gör samma sak. Där kan det kosta pengar.

Permalänk
Medlem

Känns lika relevant som att alla kommer ha en 3D-skrivare och skriva ut mat på i framtiden. Den här typen av spekulerande är inte bara helt ointressant, det visar sig alltid vara fel. Vi har inga hoverboards eller flygande bilar och kommer så inte ha under vår livstid. Begränsningarna är inte bara tekniska utan också mänskliga, människans inneboende konservatism gör att allt tar längre än man tror (betydligt längre, självkörande bilar ex). Intresset för att bygga egna spel som är AAA-klass kan inte nog överskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det finns en avgörande skillnad mellan spel och TV/Youtube. Och det är att för att göra en storfilm så krävs en enorm budget. Och även en liten indie-produktion kostar många miljoner.
Men när det kommer till spel så kan en ensam person, eller ett litet team, snickra ihop succéer på fritiden redan idag, och så har det varit sedans första persondatorn.
Vi ser det i Minecraft, Valheim, CounterStrike, RollerCoaster Tycoon, Stardew Valley, Terraria osv. En del av dessa har slagit igenom redan innan de varit färdiga vilket möjliggjort mer professionell vidareutveckling.

Till film behöver man utrustning och dugliga skådespelare som kostar. Till spel behöver man utöver lite huvud en lite unik idé.
En likhet mellan spel och film är dock att AAA-titlar numera mer eller mindre uteslutande utvecklas genom styrelsebeslut, följt av brainstorming-möten och sedan produktion enligt manual och checklista.

Med mer utvecklingshjälpmedel så är AAA-producerande spelbolag snarare mer hotade än filmbolagen. Men även film kan framöver bli mer hotat av AI. När det kommer till dokumentär och kunskapsdelning så är förövrigt Youtube redan vida överlägset populärvetenskapen/pseudovetenskapen som sänds på TV.

Med all respekt, så tycker jag du är helt ute och cyklar.

Skillnaden är, att ett spel är ett spel, oavsett om det är Tetris som får plats säkert 2 ggr på en diskett (Google it kids…) eller ett nytt modernt spel som inte får plats på Blu-Ray.

Men så fort du tar upp film så kategoriserar du det med ”storfilm”.

Hur du än vrider och vänder på det så är tröskeln till spel betydligt högre.
Det är mycket enklare att skapa en viral video än ett viralt spel.

Permalänk
Medlem

Det kommer säkert göra slå igenom och växa som youtube gjort med alla dess inlfuensers och kanaler osv då det lockar dagens ungdomar och barn där man vant sig vid att konsumera massa mängder underhållning i lägre kvalite och att man kan få allt nu.

Visst kommer det komma fram något guldkorn och snabba upp utveckligen för storspelen men ser själv problem med att mängden spel blir oöverskådligt med massa AI genererade spel där flesta blir billiga och kortlivade.

Det är ju redan nu nästan omöjligt att synas eller slå igenom bland alla Youtubers/kanaler där man antingen skulle varit först eller måste hitta en ny nisch som ingen annan gjort.

Så jag ser att det bli samma resa med AI spel där det om några år bara kommer krävas en jäkla tur, eller en spelidé ingen annan gjort tidigare för att slå igenom resten 99% av spelen kommer bara vara "brus i etern".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Med all respekt, så tycker jag du är helt ute och cyklar.

Skillnaden är, att ett spel är ett spel, oavsett om det är Tetris som får plats säkert 2 ggr på en diskett (Google it kids…) eller ett nytt modernt spel som inte får plats på Blu-Ray.

Men så fort du tar upp film så kategoriserar du det med ”storfilm”.

Hur du än vrider och vänder på det så är tröskeln till spel betydligt högre.
Det är mycket enklare att skapa en viral video än ett viralt spel.

Du missade hela poängen med inlägget. Ja, en ensam person kan göra ett viralt klipp. Och sen? Det är bortglömt på Måndag.
Jag visade exempel på hur ensama eller enstaka människor kan göra storspel som omsätter miljarder. Du kan inte se samma sak inom film och video.
Med modernare hjälpmedel lär det inte bli svårare direkt. Motsvarigheten till succeer som Minecraft och Counterstrike finns inte i filmvärlden. Inga av tidernas största filmer har knåpats ihop så enkelt. Även indiefilmer har stor budget och stora team i jämförelse. Och de mest kända småprojekten inom film som lyckats bli kända är småpotatis jämfört med Hollywood.

Framtida hotet mot EA games från indieutvecklare med AI verktyg är större än hotet mot Netflix från Youtubers idag. Men som sagt, AI kommer ju till video med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du missade hela poängen med inlägget. Ja, en ensam person kan göra ett viralt klipp. Och sen? Det är bortglömt på Måndag.
Jag visade exempel på hur ensama eller enstaka människor kan göra storspel som omsätter miljarder. Du kan inte se samma sak inom film och video.

Nej då, jag förstod poängen. Jag säger att den är fel.

Du gav inga såna exempel, Minecraft är ingen "ensam eller enstaka människas" kreation.

Du verkar ha en skev bild där Minecraft och Counterstrike är små hobbyproduktioner som rullar på en server i någons källare. Det är miljard-industrier (även i kostnader) med 100tals anställda, precis som vilken storfilm som helst, eller för den delen, precis som Mr Beast eller MKBHD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej då, jag förstod poängen. Jag säger att den är fel.

Du gav inga såna exempel, Minecraft är ingen "ensam eller enstaka människas" kreation.

Du verkar ha en skev bild där Minecraft och Counterstrike är små hobbyproduktioner som rullar på en server i någons källare. Det är miljard-industrier (även i kostnader) med 100tals anställda, precis som vilken storfilm som helst, eller för den delen, precis som Mr Beast eller MKBHD.

Men läs innan du skriver kanske? Jag gav ett flertal exempel. Sedan kan du läsa den här raden igen:

"En del av dessa har slagit igenom redan innan de varit färdiga vilket möjliggjort mer professionell vidareutveckling."

Minecraft utvecklades bokstavligt talat av en enda person. Genomslaget gjorde att han anställde ett litet antal fler, och först när spelet redan varit en dundersuccé i flera år så såldes det till Microsoft, och det var först då antalet anställda ökade också. Skulle säga att Minecraft också är det enda spel som lett till snäppet över 100-anställda av de jag räknade upp.

Vilka virala klipp är miljardindustrier? Kan du räkna upp några?

EDIT: Counterstrike utveckldes av 2 personer innan det slog igenom och blev bland de absolut populäraste spelen. Ingen miljardindustri bakom, och inte en enda spelserver på den tiden.