Alternativ till Telegram - Signal?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grapetonix:

Stories dök upp igen i senaste versionen och går inte att få bort.
De försöker samtidigt sälja telegram premium som har nån slags skvallerläge/dolt läge där man kan gå in och titta på stories -"without appearing in the list of viewers"- och sen neka till att man sett dem... hmm...
Vilken smörja asså. Det är verkligen ett väldigt oseriöst försök till intäktsgenerering. Att göra appen lik Instagram kan göra så att den förbjuds i diverse miljöer, har de inte tänkt på det.
Och så står det "1 Story available" i rubriken, så appen gör inte längre reklam för sig själv, och man vet inte vilken app man är inne på...
Väldigt dumt.

Men jag väntade mig väl mer eller mindre att det skulle bli så här. Centraliserade chatappar verkar få sina skinande dagar så att säga, sen behöver man få in pengar pga det ökade användarantalet och då blir det feature bloat och advertising, sen blir allt impopulärt och kraschar. Både ICQ och MSN-Messenger gick den vägen.

Håller med. Väldigt störande. Vill inte att Telegram ska efterlikna Instagram. Lika lite som jag vill att YouTube ska efterlikna TikTok med sina shorts.

Du har nog rätt i att det blir ett problem med centraliserade appar. Finns det decetraliserade appar? Har för mig Matrix är det men osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ja, precis, även om jag inte har problem med just det meddelandet (antar för säkerhet), men man får ju meddelanden varje gång man uppdaterar appen också, typ vad uppdateringen innehåller osv. vilket jag helt ärligt inte bryr mig om.

Angående Session, har vi inte provat det eller jag kanske minns fel. Vi kan prova det inkl. ditt andra förslag när jag har ork.

Yepp, aviseringar om inloggningar på ditt Telegram-konto existerar för din säkerhet på tjänsten. Sen gällande aviseringar om vad någon uppdatering innehåll, långtryck och ta bort. Simpelt Jag tycker också den sistnämnda aviseringen kan vara lite väl mycket, eftersom man kan alltid läsa ändringsloggen på deras webbsida (om man kommer ihåg/sparat ner adressen till den sidan).

Ok. Då har vi nog inte testat Session än. Hojta till när du orkar och vill testa Session och/eller SimpleX Chat

Skrivet av anon315148:

Du har nog rätt i att det blir ett problem med centraliserade appar. Finns det decetraliserade appar? Har för mig Matrix är det men osäker.

Yepp. SimpleX Chat och Matrix är decentraliserade.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Vill bara ha en enkel men privat meddelandetjänst.

När jag använde SimpleX Chat för och kommunicera med en person, märkte jag att tjänsten är rätt giftig för batteriet i min telefon (den bokstavligen käkade upp mitt batteri). Plus, jag kunde inte ansluta till appen via klienten i Linux. Så jag testade att installera Snikket på min server.

Jag kan varmt rekommendera den tjänsten! Gränssnittet är mycket simpelt med flera klienter att välja mellan, samtidigt som allt är krypterat (både vanlig kryptering (TLS/OpenPGP/PGP) och tvåvägskryptering (OMEMO)). Snikket funkar precis som Mastodon; du kan kommunicera med personer från både din egna server och på andras servrar. Och det bästa (och viktigaste) med allt: du äger din egna data!

Rolig fakta: XMPP används av bland annat WhatsApp, Jitsi, Zoom och Kik.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll ifall Session kan vara något slags alternativ? Hittade den av en slump men har bara läst lite snabbt, inte testat något så vet inte mycket alls om den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2