Permalänk

X (före detta Twitter)

Hej.

Litet tanke bara. Vad sägs om att slippa skriva ut hela ”X (före detta Twitter)” — konsekvensen av namnbytet?

Kanske med någon av dessa istället:

X (före detta Twitter) ….=…. X Twitter
X (före detta Twitter) ….=…. X-Twitter
X (före detta Twitter) ….=…. X …

Poängen är dubbel — kortare och helt innehållandes samma tanke som den nuvarande och längre utskrivningen.

(för främst er skribenter, men också läsare)

Allt gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Hej.

Litet tanke bara. Vad sägs om att slippa skriva ut hela ”X (före detta Twitter)” — konsekvensen av namnbytet?

Kanske med någon av dessa istället:

X (före detta Twitter) ….=…. X Twitter
X (före detta Twitter) ….=…. X-Twitter
X (före detta Twitter) ….=…. X …

Poängen är dubbel — kortare och helt innehållandes samma tanke som den nuvarande och längre utskrivningen.

(för främst er skribenter, men också läsare)

Allt gott!

X (före detta Twitter) skriver ju till o med nyhetsbolagen, så som DN, Aftonbladet mm så jag tror det typ är standard i Sverige att skriva så.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av AlexCooper:

Hej.

Litet tanke bara. Vad sägs om att slippa skriva ut hela ”X (före detta Twitter)” — konsekvensen av namnbytet?

Kanske med någon av dessa istället:

X (före detta Twitter) ….=…. X Twitter
X (före detta Twitter) ….=…. X-Twitter
X (före detta Twitter) ….=…. X …

Poängen är dubbel — kortare och helt innehållandes samma tanke som den nuvarande och längre utskrivningen.

(för främst er skribenter, men också läsare)

Allt gott!

Tjena!

Att man skriver ut det hela vägen är för att det ska bli tydligt även för någon som inte har så bra koll på att tjänsten bytt namn. Jag förstår helt att det känns lite onödigt långt för den som är insatt. Med tiden är tanken att tillägget försvinner helt, när det nya namnet är lite mer etablerat

Permalänk
Medlem

Hemsidan är ju fortfarande "twitter.com", så det är väl inte ens "X" än

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Hemsidan är ju fortfarande "twitter.com", så det är väl inte ens "X" än

Tjänsten kallar sig själv för X iaf, oavsett domännamnet. Och bolaget heter väl X numera.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Tjänsten kallar sig själv för X iaf, oavsett domännamnet. Och bolaget heter väl X numera.

(Att bolaget heter "X" betyder ju inte nödvändigtvis att produkten byter namn, för det heter ju fortfarande Facebook, inte Meta, t.ex. Och vi söker på Google, inte Alphabet.)

Annars vill jag faktiskt ifrågasätt att ett företag som råkar driva en teknisk plattform för en gemenskap har ensamrätt på vad folk ska kalla gemenskapen. Det är som vilken plats som helst, bara för att en kommun byter namn på något betyder det inte nödvändigtvis att folk i allmänhet accepterar det namnet. Det gäller allt möjligt, allt från fotbollsarenor, stadsdelar, platser, t.o.m. länder. Finns det någon i Stockholm som kallar den stora klotformade arenan i Johanneshov för något annat än "Globen"? Oavsett vad ägarna försöker kalla den för?

Så länge plattformen fortfarande heter Twitter i folkmun (och det gör den) så är det inte fel att kalla den för Twitter även i en nyhetsartikel, oavsett vad en miljardär med mer pengar än vett valt att klottra på sidan.

Vill man verkligen vara skitnödig kan man väl skriva något i stil med Twitter (X), eller sätta en fotnot i slutet på artikeln eller något. En gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

(Att bolaget heter "X" betyder ju inte nödvändigtvis att produkten byter namn, för det heter ju fortfarande Facebook, inte Meta, t.ex. Och vi söker på Google, inte Alphabet.)

Men tjänsten/produkten har ju tydligt bytt namn? Känns som en konstig invändning när det står X över hela grejen

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Men tjänsten/produkten har ju tydligt bytt namn? Känns som en konstig invändning när det står X över hela grejen

Det var en invändning till ett konstigt argument, och även bara en liten parantes, inte kärnan i det jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det var en invändning till ett konstigt argument, och även bara en liten parantes, inte kärnan i det jag skrev.

Det lades ganska tydligt fram som ett komplement till att tjänsten kallar sig för X? Och jag har svårt att se hur det inte styrker det hela att även bolaget bytt namn till *samma sak*?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Det lades ganska tydligt fram som ett komplement till att tjänsten kallar sig för X? Och jag har svårt att se hur det inte styrker det hela att även bolaget bytt namn till *samma sak*?

Det är väl ingen som ifrågasätter att företaget bytt namn till X? Vad exakt är det vi inte är överens om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är väl ingen som ifrågasätter att företaget bytt namn till X? Vad exakt är det vi inte är överens om?

Jag vet inte, det var du som försökte vinkla det här med att bolaget bytt namn till X till att tjänsten kanske ändå inte heter X, när det just konstaterats att tjänsten också kallar sig för X?

Trolleri deluxe

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Hej.

Litet tanke bara. Vad sägs om att slippa skriva ut hela ”X (före detta Twitter)” — konsekvensen av namnbytet?

Kanske med någon av dessa istället:

X (före detta Twitter) ….=…. X Twitter
X (före detta Twitter) ….=…. X-Twitter
X (före detta Twitter) ….=…. X …

Poängen är dubbel — kortare och helt innehållandes samma tanke som den nuvarande och längre utskrivningen.

(för främst er skribenter, men också läsare)

Allt gott!

För att det är standard i nyhetsmedia för tillfället? Som @landmarks nämner är det temporärt tills gemene man vant sig.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

För att det är standard i nyhetsmedia för tillfället? Som @landmarks nämner är det temporärt tills gemene man vant sig.

Eller tills X inte längre har mikrobloggfunktion som huvudnummer, det är ju också en möjlighet... Och förvirringen skulle kunna försvinna den vägen också

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte, det var du som försökte vinkla det här med att bolaget bytt namn till X till att tjänsten kanske ändå inte heter X, när det just konstaterats att tjänsten också kallar sig för X?

Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt, men det jag vill få sagt är att bara att företaget bytt namn betyder det inte nödvändigtvis att deras produkter fått nya. Att företaget bytt namn är irrelevant för vad tjänsten heter. Vad företaget heter spelar ingen roll, vi behöver alltså inte ens ta upp vad företaget heter i den här diskussionen, det är bara ett villospår.

Om sedan de även bytt namn på tjänsten (vilket de gjort) är det relevant. Syftet var att skala bort ett onödigt argument/information i frågan, för att försöka fokusera på det som faktiskt är relevant, men nu när detta blivit ett diskussionsämne verkar effekten blivit den motsatta.

Permalänk
Medlem

Haha, fint namnbyte som resulterade i att alla känner sig nödgade att förtydliga med "före detta Twitter".

Tror nog man lugnt kan fortsätta skriva Twitter i alla fall några år till, precis alla lär fatta. I bästa fall hinner rövhatten komma på att namnbytet inte var särskilt lyckat och ändra tillbaka

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!