Permalänk
Medlem
Skrivet av solidvikke:

Jag lider också av social snarkning. Är distriktsläkare i botten och möter dessa patienter ändå relativt ofta. Livsstilsförändringar och utesluta sömnapné som redan nämnts är självklarheter. Snarkskena via tandvården är snordyr.

Jag har dock blivit helt snarkfri av denna snarkskena som man själv formar och anpassar! Jag är nöjd men min sambo är betydligt nöjdare ☺️ så rekommenderar starkt att testa!!

https://dormitek.com/products/reduznore-pro2-snarkskena

Beställde en nu. Tack för tipset!
Jobbigt att sova på soffan...

Visa signatur

Fractal Design R5 white / i7 5930K@4.0GHz / Noctua NH-D15 / 32GB Corsair XMP3000MHz DDR4 2x16 / ASUS X99-Deluxe / ROG Strix PG279Q / GTX 1080 ti / Sennheizer Game One / Corsair K70 LUX RGB / Logitech G502 / Corsair HX1000i / Samsung SSD 850 PRO 500GB / Samsung 850 EVO 512GB / Plextor m2 256GB / Seagate XT 500GB /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Offentligt finansierad sjukvård skall givetvis inte bekosta hjälpmedel eller något annat för en människa som råkar ha egenheten att dom snarkar högt så att det stör andra.

Självklart ska det det (inom rimliga gränser) då snarkningar kan vara anledningar till bakomliggande orsaker alternativt orsaka större skador på kroppen. Att få en CPAP-maskin mot sömnapné kostar samhället klart mindre än ett decennium med hjärtkirurgi för att någon fått sin kropp skadad p.g.a. sömnbrist.
Allt handlar om hur svåra snarkningar man har.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Självklart ska det det (inom rimliga gränser) då snarkningar kan vara anledningar till bakomliggande orsaker alternativt orsaka större skador på kroppen. Att få en CPAP-maskin mot sömnapné kostar samhället klart mindre än ett decennium med hjärtkirurgi för att någon fått sin kropp skadad p.g.a. sömnbrist.
Allt handlar om hur svåra snarkningar man har.

Det var ju precis det jag sade!

Han berättade att han sökt vård för snarkningar och dom gjorde utredning som visar att han inte har sömnapne´eller andra medicinska komplikationer.

Alltså är hans enda obehag av detta att han möjligtvis stör sig själv eller andra. Störning är inte ett medicinskt problem som skall omfattas av offentlig sjukvård. Det finns dom som skriker som om det vore mord på gång när dom nyser. Det är knappast något som dina och mina skattepengar skall gå till så denne kan söka sjukvård för ett bekvämlighetsproblem.

Snarkningar utan vidare komplikationer är nämligen ett bekvämlighetsproblem, inget medicinskt problem.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Hedersmedlem

Min erfarenhet är att jag egentligen inte själv märkt att jag snarkat mycket.
Det är min fru som gnällde konstant. därav utredning med nedan resultat.

- CPAP. otroligt ovant och otroligt svårt att vänja sig. dock gjorde det en markant skillnad till det bättre. dock var utrustningen inte direkt smidig. om masken av händelse lagt sig snett så blev det ingen vidare positiv reaktion från varken mig själv eller min fru dessa nätter. tor i munnen som om man varit i öknen.

- operation i halsen. plus en lite nära döden upplevelse med ambulansfärd några dagar efter operation för läkningsprocessen avstannat... Det var inte någon vidare positiv upplevelse att få en sådan brännpenna i halsen och doften som bonus på det... och 40grader feber i några dagar.
Resultatet blev bra. dock inte perfekt då efterföljande utredning visade att det blivit mycket bättre men kunna bli ännu bättre.

- snarkskena för överkäke/underkäke. ömma tänder i början om man inte använder den kontirnueligt. sätter man i dem efter någon månad utan användning tror man att de ska gå sönder.

Säger bara en sak. det är värt vart enda läkarbesök för att få en operation! Frun min kan inte bli nöjdare. Inte hört ett enda gnäll om snarkning efter operationen.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Utom tuppar eller de förbannade tjädrarna så är landet fantastiskt lugnt och man får sova gott. Getter och kossor samt andra fåglar vänjer man sig snabbt vid.
Jag är uppvuxen på en gård mellan två älvar och en av dem hade en fors (borgforsälven) och för mig finns det inget mer lugnande och sövande än forsande vatten och fågelsång.

Haha som tur är så hör jag inte grannens tuppjävel in i mitt sovrum

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Ta det med vården, har samma problem själv. Jag for till Andningsenheten här i Umeå och fick en cpap (Resemed Autosense A10+, eller vad den nu heter)
Det hjälper väldigt mycket. Sover mycket bättre nu.
Dom har bevisad effekt.
Och får man inte någon apparat går dom ju att köpa själv också för ca 10k + mask +slang, av Resemed.se.
Hade jag inte fått apparaten av sjukvården hade jag köpt en själv.

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.
Skärm: Innicn 27M2V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Det var ju precis det jag sade!

Han berättade att han sökt vård för snarkningar och dom gjorde utredning som visar att han inte har sömnapne´eller andra medicinska komplikationer.

Alltså är hans enda obehag av detta att han möjligtvis stör sig själv eller andra. Störning är inte ett medicinskt problem som skall omfattas av offentlig sjukvård. Det finns dom som skriker som om det vore mord på gång när dom nyser. Det är knappast något som dina och mina skattepengar skall gå till så denne kan söka sjukvård för ett bekvämlighetsproblem.

Snarkningar utan vidare komplikationer är nämligen ett bekvämlighetsproblem, inget medicinskt problem.

Återigen hittar du på att det handlar om offentlig sjukvård. Jobba på läsförståelsen innan du bryr dig om vad andra gör.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA