Moddare ger Starfield stöd för fler uppskalningstekniker

Permalänk
Melding Plague

Moddare ger Starfield stöd för fler uppskalningstekniker

Omgående får Bethesdas efterlängtade AAA-spel stöd för DLSS och XESS från inofficiellt håll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

I diskussions tråden om Starfield skrev jag om detta. Att alla inte ska oroa sig och att dlss kommer att komma, kommer det inte från Bethesda själva så kommer det från moddare.

Några dagar senare Abra Kadabra en artikel på Swec att moddare släpper dlss till Starfield.

Permalänk
Medlem

Jag ser AMD's kommentar om att dom inte blockerar andra tekniker som.
Vi gör det inte, Men Bethesda kan glömma en stor summa pengar om dom lägger med tex DLSS vid lansering.

Sen gissar jag på att dom verkligen vill få in FSR 3 med frame gen före eller samtidigt som nVidia i spelet.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Ok, så Bethesdas fokus på FSR som finns på konsolerna och som AMD vill att dom prioriterar handlar alltså i verkligheten om att dom "prioriterat bort" typ 10timmar programering som krävs för att få igång DLSS. AMD blir väldigt trovärdiga här när dom säger att dom inte blockerat DLSS..... Vilka clowner

Permalänk
Medlem

So it begins…..

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Känns väldigt lurt om jag får säga de själv. AMD kanske inte direkt blockerat men de kan ju formulerat det annorlunda typ.. Du får mindre betalt om du väljer att ha med DLSS vid lansering? Då har de ju tekniskt sett inte blockat.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Ok, så Bethesdas fokus på FSR som finns på konsolerna och som AMD vill att dom prioriterar handlar alltså i verkligheten om att dom "prioriterat bort" typ 10timmar programering som krävs för att få igång DLSS. AMD blir väldigt trovärdiga här när dom säger att dom inte blockerat DLSS..... Vilka clowner

Gäller att inte ta det personligt. Det är trots allt business

Permalänk
Medlem
Citat:

Trots detta uteblev både DLSS och XESS när Starfield lanserades, men det dröjde inte länge innan en moddare möjliggjorde vad Nvidia och Intel inte gjorde.

Det är väl inte AMD/Intel/Nvidia som nödvändigtvis lägger till uppskalning, utan speltillverkaren själv?
Och varför fokuseras det så stort på det i just Starfield? Har Baldur´s Gate 3 fått FSR 2 eller XeSS än, t ex? Det har väl bara enkla och mycket sämre spatiala FSR 1, annars DLSS. Det släpptes för en månad sedan, är enligt Sweclockers det högst betygsatta och största spelsläppet på Steam, men tror inte jag sett en enda indignerad rubrik om att det bara har DLSS?

Jag använder inte uppskalning själv, därför tycker jag debatten är skev, som att ett spel måste ha uppskalning, speciellt verkar det som att alla spel måste ha DLSS - tydligen, för med de andra är det inte lika viktigt? Eller ser jag spöken?

Permalänk
Medlem

Well... maybe hold off a day or two.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jäklars, slut på både folie och popcorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jäklars, slut på både folie och popcorn.

"Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you."

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Det är väl inte AMD/Intel/Nvidia som nödvändigtvis lägger till uppskalning, utan speltillverkaren själv?
Och varför fokuseras det så stort på det i just Starfield? Har Baldur´s Gate 3 fått FSR 2 eller XeSS än, t ex? Det har väl bara enkla och mycket sämre spatiala FSR 1, annars DLSS. Det släpptes för en månad sedan, är enligt Sweclockers det högst betygsatta och största spelsläppet på Steam, men tror inte jag sett en enda indignerad rubrik om att det bara har DLSS?

Jag använder inte uppskalning själv, därför tycker jag debatten är skev, som att ett spel måste ha uppskalning, speciellt verkar det som att alla spel måste ha DLSS - tydligen, för med de andra är det inte lika viktigt? Eller ser jag spöken?

Utvecklaren till Baldur Gate 3 har utlovat stöd för FSR 2.2 kommer nästa vecka enligt rykten

I grunden så handlar det om att AMD sponsrad spel har ett mönster av inte ha DLSS fast det är hyfsat enkelt att lägga till stödet för DLSS ifall man har stöd för FSR.

AMD har också varit tysta och svarat väldigt undvikande när de blev tillfrågade innan förra veckan när det kom ut och sa att de inte blockerar men vill att deras partner prioriterar FSR vilket är okej problemet är att deras trovärdighet är skada då det tog närmare en månad att få vettigt svar från AMD.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

"uttalandet" från amd för några dagar sedan var ju så pass öppet för tolkning att det imo är så nära ett storföretag kommer till att ljuga för media, ren pr bs. Dom har inte uttalat sig om avtalet mellan dom och Bethesda mer än att en chef nu öppet gått ut med att dom får lägga till stöd om dom vill.

När båda företagen vägrat svara på den här frågan i två månader så är det svar nog - alla borde fatta hur det ligger till. Det är ok att gilla amd - jag gör det också och har ägt många av deras cpuer och gpuer genom åren men det här är ingen liten aktör och förtjänar lika mycket skit som nvidia och intel får när dom beter sig illa mot konsumenter.

Här är artikeln för den som missat: https://www.theverge.com/2023/8/25/22372077/amd-starfield-dls...

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Anders9110:

AMD har också varit tysta och svarat väldigt undvikande när de blev tillfrågade innan förra veckan när det kom ut och sa att de inte blockerar men vill att deras partner prioriterar FSR vilket är okej problemet är att deras trovärdighet är skada då det tog närmare en månad att få vettigt svar från AMD.

Ett stort problem är givetvis också att många egentligen inte haft minsta intresse av vad AMD säger, utan på helt andra, mer personliga, grunder bestämt vad som är sant och inte. Att AMD då inte kategoriskt nekar blir ett sätt att bekräfta sina egna förutfattade meningar istället för ett sätt att komma närmare vad som i verkligheten faktiskt hänt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Paywall? Jag tänker inte ens göra nån research utan tar det som att Empress har gått loss som hen utlovat...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Får väll som vanligt vänta på ett par inofficiella patcher som fixar de värsta buggarna...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Får väll som vanligt vänta på ett par inofficiella patcher som fixar de värsta buggarna...

Bortsett från att Intel skitit i det blå skåpet med sina drivare, att spelet är lite tungdrivet och uppskalningsfailet så är denna release ovanligt välfungerande för att vara Bethesda. De problemen som dykt upp är förhoppningsvis iallafall lindrade till 6 september.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Det är väl inte AMD/Intel/Nvidia som nödvändigtvis lägger till uppskalning, utan speltillverkaren själv?
Och varför fokuseras det så stort på det i just Starfield? Har Baldur´s Gate 3 fått FSR 2 eller XeSS än, t ex? Det har väl bara enkla och mycket sämre spatiala FSR 1, annars DLSS. Det släpptes för en månad sedan, är enligt Sweclockers det högst betygsatta och största spelsläppet på Steam, men tror inte jag sett en enda indignerad rubrik om att det bara har DLSS?

Jag använder inte uppskalning själv, därför tycker jag debatten är skev, som att ett spel måste ha uppskalning, speciellt verkar det som att alla spel måste ha DLSS - tydligen, för med de andra är det inte lika viktigt? Eller ser jag spöken?

Den ena har en större antal Internetkrigare 🤔

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

<Uppladdad bildlänk>

Well... maybe hold off a day or two.

Noll crasher, eller ghosting här med DLSS 2.5.1. Gissar att folk inte läser beskrivningen och lägger till en för hög version av .dll filen.

Löjligt ooptimerat spel dock. Måste dra ner inställningar på en 4090 och klarar fortfarande inte hålla en stabil 117fps i 1440p(4K DLSS Quality) på de flesta ställen förutom i "instances/dungeons".

Jag kör Profile C, fRenderResolutionScaleFactor=0.6666 (detsamma som DLSS Quality)
Ställ in det i StarfieldPrefs.ini istället för i menyn då du kan ej ratta in exakt nummer med slidern.

Permalänk

Jag antar att moddaren är frontendare!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Utvecklaren till Baldur Gate 3 har utlovat stöd för FSR 2.2 kommer nästa vecka enligt rykten

I grunden så handlar det om att AMD sponsrad spel har ett mönster av inte ha DLSS fast det är hyfsat enkelt att lägga till stödet för DLSS ifall man har stöd för FSR.

AMD har också varit tysta och svarat väldigt undvikande när de blev tillfrågade innan förra veckan när det kom ut och sa att de inte blockerar men vill att deras partner prioriterar FSR vilket är okej problemet är att deras trovärdighet är skada då det tog närmare en månad att få vettigt svar från AMD.

Jo, men argumentet att det är enkelt att lägga till går åt båda hållen, så varför släpptes t ex inte Baldur's Gate 3 med fler alternativ redan vid lanseringen isf? Det blir bara inte samma rubriker eller väsen då.

För egen del känns det som en något bortskämd, egocentrerad attityd att förutsätta och räkna med att alla andra ska anpassa sig till just ditt grafikkortsinköp. "Jag ska ha DLSS i alla spel, för jag köpte ett Nvidiakort med tanke på det". Men något sådant avtal att DLSS ska finnas i alla spel existerar inte, varken mellan dig som kortköpare och speltillverkarna, eller mellan speltillverkarna och Nvidia. Inte mer än i tankevärlden hos den som tänker så.

Att det sen är ett dåligt beslut att inte ha alla alternativ, som kan leda till sämre försäljning är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Jo, men argumentet att det är enkelt att lägga till går åt båda hållen, så varför släpptes t ex inte Baldur's Gate 3 med fler alternativ redan vid lanseringen isf? Det blir bara inte samma rubriker eller väsen då.

edit: läste för snabbt. Nedan svar besvarade inte frågan - låter stå för transparans.

Frågan har ställts till Nvidia, så här svarade dom:

Citat:

NVIDIA does not and will not block, restrict, discourage, or hinder developers from implementing competitor technologies in any way. We provide the support and tools for all game developers to easily integrate DLSS if they choose and even created NVIDIA Streamline to make it easier for game developers to add competitive technologies to their games.

— Keita Iida, vice president of developer relations, NVIDIA

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Frågan har ställts till Nvidia, så här svarade dom:

Nvidia låser ute konkurenters grafikkort från deras tekniker istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Jo, men argumentet att det är enkelt att lägga till går åt båda hållen, så varför släpptes t ex inte Baldur's Gate 3 med fler alternativ redan vid lanseringen isf? Det blir bara inte samma rubriker eller väsen då.

För egen del känns det som en något bortskämd, egocentrerad attityd att förutsätta och räkna med att alla andra ska anpassa sig till just ditt grafikkortsinköp. "Jag ska ha DLSS i alla spel, för jag köpte ett Nvidiakort med tanke på det". Men något sådant avtal att DLSS ska finnas i alla spel existerar inte, varken mellan dig som kortköpare och speltillverkarna, eller mellan speltillverkarna och Nvidia. Inte mer än i tankevärlden hos den som tänker så.

Att det sen är ett dåligt beslut att inte ha alla alternativ, som kan leda till sämre försäljning är en annan sak.

Handlar om sponsringen av spelen Baldur Gate 3 är inte sponsrat av AMD eller Nvidia ifall en utvecklare då först släpper support för DLSS och indikerar att i framtiden så kommer support för FSR så blir det inga stora rubriker och FSR 1 fanns från starten.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

För egen del känns det som en något bortskämd, egocentrerad attityd att förutsätta och räkna med att alla andra ska anpassa sig till just ditt grafikkortsinköp. "Jag ska ha DLSS i alla spel, för jag köpte ett Nvidiakort med tanke på det".

Betalar man 700:- eller mer för ett spel är det klart att man vill ha ett spel som är optimerat för platformen man kör, inte så konstigt. Jag spelar alla typer av spel och det är klart att jag väljer även spel utefter hur dom rullar. 4K 140 FPS är ju trevligare än något konsoll-optimerat lir som rullar i 55 FPS.

Inte så att jag bojkottar spel som inte flyter bra, men det är ju inte så att jag köper dom heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Nvidia låser ute konkurenters grafikkort från deras tekniker istället.

Ja, det är väl inget konstigt med det?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

...Dom har inte uttalat sig om avtalet mellan dom och Bethesda...

Nästan som om NDA står för något.

Skrivet av Ragin Pig:

Frågan har ställts till Nvidia, så här svarade dom:

På vilket sätt var det ett svar på hens fråga? Står inte minsta ord där från nVidia om varför Baldurs Gate 3 inte har DLSS.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Nästan som om NDA står för något.

Bekväm ursäkt, men dom kan lik väl dementera förfarandet. Jag förstår faktiskt inte hur man kan försvara beteendet - ingen tjänar på att ett företag kan betala ett annat att göra en produkt sämre.

Skrivet av F.Ultra:

På vilket sätt var det ett svar på hens fråga? Står inte minsta ord där från nVidia om varför Baldurs Gate 3 inte har DLSS.

Jag läste det som en "whataboutism" kommentar, varför klagar ingen på att baldursgate inte släpptes med fsr2 när det hade dlss. - Jag citerade nvidias uttalande när dom fick frågan kring sponsorskap - ingen betalade Larian Studios att exkludera stöd.

edit: förtydligande.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Bekväm ursäkt, men dom kan likt väl dementera förfarandet. Jag förstår faktiskt inte hur man kan försvara beteendet - ingen tjänar på att ett företag kan betala ett annat så att vi får en sämre produkt.

Det var en "whataboutism" kommentar, varför klagar ingen på att baldursgate inte släpptes med fsr2 när det hade dlss. - Därför att ingen betalade Larian Studios för att exkludera stöd.

Hur i he kan det vara en bekväm ursäkt att de har ett kontrakt med alla partners som gör att de inte kan och inte får nämna några som helst detaljer om vad som står i dem. Du förstår inte ett beteende som du inte ens har bevis för att det existerar, det enda som ni på den sidan håller på med är sk anomaly hunting vilket är grunden i alla konspirationsteorier.

Och nej Bopps fråga var inte whataboutism, whataboutism är när man bemöter kritik genom att flytta fokus till motparten, dvs att flytta kritiken från AMD till nVidia. Förekommer en hel del sådant här i tråden, men att fråga varför Baldurs gate 3 inte har varken FSR2 eller DLSS om det nu är så satans enkelt som alla påstår är en logisk följdfråga då det används som argument mot AMD och deras partners.

Nu är väl detta tredje tråden som samma argument används om och om igen, men saken är ju den att det kvittar starkt hur enkelt eller snabbt som man kan lägga in DLSS, för det finns miljarder med andra saker som också är enkla och tar liten tid men de görs inte heller. T.ex ska det verkligen räcka att klicka i en ruta på en hemsida för att få EAC i ett spel att kunna köra på Linux under proton men hittills är det väl exakt 0 spelbolag som har klickat i den där rutan. För att inte nämna hur många buggar, skippat content osv som moddare lägger till hela tiden till spel trotts att det borde vara skitenkelt för spelutvecklarna att göra likadant, ändå görs det inte. Alltså är det ingen argument.

Den enda fakta som vi har är att Azor från AMD har sagt att om en partner vill lägga in DLSS så har de AMD:s fulla stöd att göra det. Men då det inte passar med den bias som folk har så måste det uttalandet förvridas till att antingen mena något annat eller att han storljuger, för sant får det helt enkelt inte bli. Inser ni inte hur fånigt detta är?

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

Hur i he kan det vara en bekväm ursäkt att de har ett kontrakt med alla partners som gör att de inte kan och inte får nämna några som helst detaljer om vad som står i dem. Du förstår inte ett beteende som du inte ens har bevis för att det existerar, det enda som ni på den sidan håller på med är sk anomaly hunting vilket är grunden i alla konspirationsteorier.

Det är ju deras egna NDA, är det inte bekvämt att luta sig på den när man inte vill prata om det?

Skrivet av F.Ultra:

Och nej Bopps fråga var inte whataboutism, whataboutism är när man bemöter kritik genom att flytta fokus till motparten, dvs att flytta kritiken från AMD till nVidia. Förekommer en hel del sådant här i tråden, men att fråga varför Baldurs gate 3 inte har varken FSR2 eller DLSS om det nu är så satans enkelt som alla påstår är en logisk följdfråga då det används som argument mot AMD och deras partners.

OK, fair enough, jag läste om inlägget och din beskrivning är riktig.

Skrivet av F.Ultra:

Nu är väl detta tredje tråden som samma argument används om och om igen, men saken är ju den att det kvittar starkt hur enkelt eller snabbt som man kan lägga in DLSS, för det finns miljarder med andra saker som också är enkla och tar liten tid men de görs inte heller. T.ex ska det verkligen räcka att klicka i en ruta på en webbsite för att få EAC i ett spel att kunna köra på Linux under proton men hittills är det väl exakt 0 spelbolag som har klickat i den där rutan. För att inte nämna hur många buggar, skippat content osv som moddare lägger till hela tiden till spel trotts att det borde vara skitenkelt för spelutvecklarna att göra likadant, ändp görs det inte. Alltså är det ingen argument.

Den enda fakta som vi har är att Azor från AMD har sagt att om en partner vill lägga in DLSS så har de AMD:s fulla stöd att göra det. Men då det inte passar med den bias som folk har så måste det utdelandet förvridas till att antingen mena något annat eller att han storljuger, för sant får det helt enkelt inte bli. Inser ni inte hur fånigt detta är?

Nej, du har rätt det passar inte. Jag har läst artikeln, och den är rätt kass, men det han säger i mina öron är att betheda har AMD's fulla stöd att implementer DLSS (nu).

"Om en utvecklare "ber" om att få implementera dlss så säger dom aldrig nej". Det låter som att det att det gäller förhandling av kontrakt. Och det är just det jag menar. Han hintar, man behöver tolka det själv, det duger inte.

Jag hatar att erkänna det men mängden folk som tycker att den här typen av fulspel är en skit sak eller rent av bra har börjat trigga mig - det är ovanligt men jag behöver ta en paus från tråden.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |