Datorförsäljningen återhämtar sig år 2024

Permalänk
Medlem

Gör min uppgradering i år och sen ska
man förhoppningsvis klara sig några år
innan det är dags igen.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Kvittar vad som släpps, om själva ekonomin med högre räntor och inflation forsätter så kommer folk hålla i pengarna.

Gällande windows 11 så undrar jag lite om MS inte möjligen skjuter upp 10:ans död just för att 11:an har så konstiga hårdvarukrav.
Känns galet att behöva skrota fullt fungerande datorer bara för tpm saknas...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Hörde att informationen käkade upp våra sista 10 års lönehöjningar. Om detta stämmer så tror jag inte att återhämtningen av datorförsäljar branschen kommer att ske år 2024... Kanske i mitten av 2026 men inte tidigare.
Usa börjar leka med Taiwan/Kina spel mer intensivt på sistone. Blir Taiwan för den nya Ukraina, får vi vänta ekonomi återhämtningen efter 2030.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Köpte just ett Sapphire 7900 XT från inet för 10480kr. Tycker priserna är ganska okej nu. Förväntar mig inte att det blir billigare i framtiden med tanke på hur snabbt litografi kostnaderna stiger för varje nod.

Tyvärr så har du nog rätt och det är detta jag stör mig på mest, om speciellt Nvidia bara hade tänkt lite på att ge kunderna vad de vill ha (denna kunden i varje fall) = mer prisvärda kort så kunde de hållit kvar RTX 3000 serien och sålt som low-midend. Den tillverkningsnoden ska ju va inkörd och bör vara mycket billigare nu. De kunde säkert gjort en upphottad billigare RTX 3060-3080 Super serie som folk varit skitnöjda med och inte saknat bättre RT prestanda och DLSS3 som 4000 serien har.
Jag hade hellre köpt ett RTX3080 Super för 6000:- än ett 4070 för 7500:-.

Skrivet av ronz:

Jag tror det är många som sitter på datorer från 2018/2019 med GeForce 2060/2070. Vissa kanske lite äldre datorer där man även uppgraderat till ett 2060 under 2018-2020.
Dessa datorer börjar bli tröga nu och det har inte varit något bra läge än att uppgradera på grund av priserna på främst grafikkort.
2024 tror jag blir året då många av dessa kommer vilja köpa nytt.

Sitter med en 3700X och ett GTX 1080Ti som va tänkt att uppgraderas till RTX3080 men priserna blev bananas och kom aldrig heller ner vettigt efter Crypto kraschen och ingen bra utförsäljning till lägre pris blev det utan Nvidia höll istället inne nya korten.
Allt detta tog död på uppgraderingjävulen i mig (kärleken till att uppgradera och bygga har ofta varit större än behovet att uppgradera).
Så även om jag har råd och priserna blev rätt ok på t.ex. RTX 4070 och en 5800x3d så finns inte intresset eller samma glädje kvar när jag tänker på at uppgradera, mitt gamla 1080Ti och 3700x klarar ju det jag spelar helt ok så det får vara kvar och jag ser ingen uppgradering under nästa år heller.

Skulle gissa att fler speciellt lite äldre gamers känner så och jag tror att det kommer krävas något mer än RT och DLSS3 för att få tillbaka folk att handla

Permalänk
Medlem
Citat:

Under 2023 väntas leveranserna visserligen minska med 13 procent, ned till 252 miljoner enheter, men nästa år vänder det. Då spår IDC en tillväxt om nästan 4 procent ställt mot nuvarande år och en ökning till ungefär 261 miljoner levererade enheter

Återhämtning!?
Tappar man 13% behövs det en uppgång på 14.9% för att återhämta, inte 4%

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Återhämtning!?
Tappar man 13% behövs det en uppgång på 14.9% för att återhämta, inte 4%

Har man förlorat ena benet kanske man är glad över att man kan gå på kryckor?

Permalänk
Medlem

Fortsätter sverige priserna stiga med den dåliga kronan och inflationen som fortsätter så återhämtar sig ingenting. Fan handlade på ica idag och paprikan låg på 89kr kg. Har bekant som knappt klarar sig med sina två barn och varit tvungen att sälja sin rigg bara för att överleva medans politiker badar i sina lön pengar och kommuner som köper nytt konferens bord för 500.000kr. Nästa år? tror det kommer dröja längre än så. Dessa människor som tror på återhämtning nästa år lever i någon bubbla från år 2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Hörde att informationen käkade upp våra sista 10 års lönehöjningar. Om detta stämmer så tror jag inte att återhämtningen av datorförsäljar branschen kommer att ske år 2024... Kanske i mitten av 2026 men inte tidigare.
Usa börjar leka med Taiwan/Kina spel mer intensivt på sistone. Blir Taiwan för den nya Ukraina, får vi vänta ekonomi återhämtningen efter 2030.

Informationen? Du menar inflationen. Löneökningar ligger på ungefär 2-3 procent årligen så om man utgår från 10% inflation så blir det tre-fyra års löneökningar. Sedan skall det kanske nämnas att inflationen varierar över tid och just nu minskar den. Det gör förhoppningsvis inte en löneökning.

Detta är löneökningarna per sektor enligt SCB

2023, eller effekten av inflationen samma år, finns inte med ännu. Men enligt detta så påverkade inflationen 5,6% genomsnittet: https://www.ekonomifakta.se/fakta/arbetsmarknad/loner/loneutv...

PS. Jag är inte ekonom, men tycker siffrorna är tillräckligt tydliga.

En annan bidragande effekt är just kriget i Ukraina som orsakat prishöjningar på en lång rad varor, men det har stabiliserats över tid och till och med sjunkit tillbaka lite grand. Ett orosmoln i detta är givetvis Ukrainas spannmålsexport som just nu har minskat på grund av att avtalet med Ryssland inte förlängdes. Men, man hittar vägar runt, även om det leder till lägre volymer och längre tid för transporter. Det senaste växande problemet är nu Kina, vars ekonomi har vissa strukturella problem och det påverkar också många priser på varor som importeras därifrån. Grejor från Taiwan eskorteras ju till den globala marknaden av US Navy med andra maritima stridskrafter och det skall vi kanske vara tacksamma för.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

... Grejor från Taiwan eskorteras ju till den globala marknaden av US Navy med andra maritima stridskrafter och det skall vi kanske vara tacksamma för.

Apropå inflationen. Jag själv tittade på prisutvecklingen på bilbränsle och mat.
Bränslepriser kan man diskutera men matpriser:
2kg dannsocker för 19:90kr nu typ 30-35kr
500g Barilla pasta för 7:50kr nu 17-18kr
500g smör för 30kr nu 60-69kr

Så bankernas inflation och "den verkliga inflationen" är två olika saker. (Den verkliga inflationen är mycket större)

Och apropå "tacksamheten för USAs "insats"...
I denna situation ser USA i mina ögon som en dålig polis med "provisions baserat lön", som först skapar dålig stämning hos en barnsfamilj och sedan får extra betalt för att eskortera barnet till barnkalas och skolan varje dag.

USA hade offentlig erkänt att om Kina ska invadera Taiwan (som USA också erkännt är en del av Kina) så ska USA bomba sönder alla TSMC anläggningar. Och nej, de ska inte skicka sina soldater för att stödja Taiwan i kriget mot Kina.

Just Business!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Apropå inflationen. Jag själv tittade på prisutvecklingen på bilbränsle och mat.
Bränslepriser kan man diskutera men matpriser:
2kg dannsocker för 19:90kr nu typ 30-35kr
500g Barilla pasta för 7:50kr nu 17-18kr
500g smör för 30kr nu 60-69kr

Så bankernas inflation och "den verkliga inflationen" är två olika saker. (Den verkliga inflationen är mycket större)

Och apropå "tacksamheten för USAs "insats"...
I denna situation ser USA i mina ögon som en dålig polis med "provisions baserat lön", som först skapar dålig stämning hos en barnsfamilj och sedan får extra betalt för att eskortera barnet till barnkalas och skolan varje dag.

USA hade offentlig erkänt att om Kina ska invadera Taiwan (som USA också erkännt är en del av Kina) så ska USA bomba sönder alla TSMC anläggningar. Och nej, de ska inte skicka sina soldater för att stödja Taiwan i kriget mot Kina.

Just Business!

Sen har ju just matvaror ökat längt mycket mer än annat i samhället. En PS5 har ju inte ökat nämnvärt, och inte hus heller

Permalänk
Medlem

Slog mig när jag såg artikelbilden att många datorchassin påminner starkt om hur högtalare till hemmastereon kunde se ut för 30-40 år sedan. Bara en reflektion sådär helt apropå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sen har ju just matvaror ökat längt mycket mer än annat i samhället. En PS5 har ju inte ökat nämnvärt, och inte hus heller

PS5 är ingen inflations markör då Sony kan vända det hur som helst.
Hus har in gått i pris, men... Räntan hade dubblats eller tredubblats i vissa fall.